Sunday, January 10, 2010

KISAH HANTU

kali ni nak share kisah hantu la pula. nak dijadikan al-kisahnya, suatu malam yang hening, di atas banjaran puncak bukit.. bersebelahan dengan sempadan thailand sana.. bekalan elektrik telah terputus selama beberapa jam.
maka bergelaplah seisi rumah..
namun mereka tidaklah mati seperti kutu malah kutu pon tak mati macam tu. haha. aktiviti di malam hari masih berjalan seperti biasa. termasuklah solat maghrib dan isya'..
dipendekkan cerita, maka si kakak di dalam keluarga pon bersolat isya'... saat si kakak selesai solat dan wiridnya, si ibu memanggil si kakak untuk ke dapur, mengambil talam kerna si ibu sedang membuat kuih karipap.
si kakak yang taat dan setia pada perintah ibunya lantas ke dapur dengan telekung yang masih tersarung di badannya.
tiba-tiba...
"oh po cot ko! aku ingat apa la td.. kushh semangat!" si adek di dapor termelatah melihat 'si kakak putih' dalam gelap.
kemudian?
si kakak ketawa terbahak-bahak.. dalam kesantunan dan kesusilaan [macam rukun negara la pula] haha.
******************
kisah hantu di atas membuatkan si kakak terfikir bahawa masyarakat kita sering dimomokkan dengan kisah-kisah hantu sampai adakala menerbitkan rasa 'cuak-cuak' dalam hati kita. seringkali anak kecil diagah dan ditakot-takotkan dengan kewujudan hantu sekiranya mereka bertindak nakal supaya mereka jadi diam. benar, memang wujudnya alam ghaib. namun persoalannya, siapakah yang perlu kita takotkan? apakah pendekatan dalam mendidik anak kecil ini supaya takotkan Yang Esa dan yakin bahawa perlindunganNYA dari syaitan itu sentiasa ada. insyaallah. [^_^]

No comments: