Friday, December 18, 2009

TAHUN BARU

tahun baru hijrah menjelma kembali.. alhamdulillah kita masih punya nafas sehingga sekarang untuk meneruskan ibadah dan memperbetulkan apa yang perlu dalam tahun yang kesebelumnya.

setahun yang berlalu meninggalkan memori yang terdahulu dan menghampirkan kita kepada kematian (penghujung yang pasti). mengenangkannya.. hati saya diam bersendiri.

kali ni saya nak share email yang saya terima daripada insan tersayang. sebelum ini sudah pernah saya dengari, moga beroleh manfaat untuk yang lain. insyaallah.

Sempena Awal muharram ini,

marilah kita menanam azam agar kita dapat menjadi manusia yang lebih baik

Pada Tahun ini berbanding Tahun2 sebelumnya dan berdoalah agar Umur kita diberkati

InsyaAllah Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun jangan di lupa……

Moga dosa2 kita yang lalu diampuni oleh yang Yang Maha Esa

Jangan Sambut 1 Januari!! (new year) .. nauzubillah'

Jadi renungan bersama

Subject: Jangan sambut 1 januari ... Kenapa??

Kuliah Maghrib yang disampaikan oleh saudara Zulkifli Nordin.
Dibawah ini adalah intipati kuliah beliau yang sempat disalin. ..

Diantara lain, beliau mengupas ayat 120, surah Al Baqarah, mafhumnya :-
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka yang telah
terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah ugama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika
engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yg memberi)pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau
akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.

Beliau juga menyebut hadith Rasulullah SAW yang berbunyi, lebih kurang :
UmatKu dilalaikan tanpa disedari seperti semut hitam diatas batu hitam dimalam yang gelap . Siang ia Islam, malam ia kufur; dan siang ia kufur,
malam ia Islam. Yahudi & Nasarah yang tidak redha akan Islam kita akan menggunakan apa saja cara untuk menyesatkan kita. Sekarang mereka
menggunakan cara yang begitu halus sampai kita sendiri tidak sedar yang kita telah mengikuti mereka. Tengok saja disekeliling kita ...
Contohnya,haribulan . Berapa ramai yang tahu bahawa cara tarikh Masehi ini ada kaitannya dengan tuhan mereka

21hb Ogos 2002 AD. Apa maksud AD dibelakang? Makna AD ialah "AnnoDo mini" bahasa Latin yang bermaksud "Anno" ialah aku/saya dan"Domini" ialah tuhan
dilahirkan. Jadi 21hb Ogos 2002 boleh diertikan sebagai"... beberapa hari setelah tuhan aku dilahirkan. "Nauzubillah ... . Insaflah kita kerana
secara halus kita mungkin termasuk dalam kategori umat Nabi Muhammad SAW seperti diatas. Sebab tulah kita dianjurkan supaya beristighfar selalu.

Bila sampai 31 Disember, berapa ramaikah umat Islam yang meraikan tahun baru?Tetapi sedarkah mereka bahawa telah difatwakan oleh Sheikh-ul-Azhar,
Sheikh Tantawi, Sheikh Yusof Al-Qardhawi dan Ulama2 contemporary bahawa menyambut 31Dis. bererti menyambut ulangtahun hari jadi tuhan Yahudi &
Nasarah? Bagi mereka yang tidak tahu, hukumnya fasik, tetapi bagi mereka yang tahu (kita sekarang sudah tahu) hukumnya ialah MURTAD. Nauzubillah.

Sesungguhnya yang baik itu adalah dari Allah S.W.T dan yang kurang sertasalah dan silap adalah dari kelemahan saya sendiri.

Wallahualam. Dapatlah kiranya dipanjangkan, Insyallah kita semua akan diberikan hidayah'

Berpesan pesanlah kamu walaupun dengan sepotong ayat

Monday, December 14, 2009

KAWAN

orang selalu kata
kawan gembira senang dicari
kawan sedih sukar ditemui
.:. setuju .:.

orang selalu kata
nak tahu peribadi seseorang
tengok pada teman rapat nya
.:. setuju ke? .:.

hadis nabi saw:
"berkawan dengan penjual minyak wangi, kita sama turut bau wangi,
berkawan dengan penukul besi, kita sama turut rasa panasnya."

tapi
ada orang kata
tak semestinya kawan dengan orang tak baek
kita pon jadi tak baek
macam mana ye?

-_-"

Thursday, December 10, 2009

MAS KAHWIN

salam alaik..

haa, da tahu da apa cerita saya kali ni? da tengok kan pengumuman jabatan agama islam selangor dalam buletin utama TV3 semalam? bahawa kadar mas kahwin di negeri selangor akan naik 200% menjadikan bayaran nya adalah rm300 sekarang. huhu. sebelum kita potpet tentang ni, saya nak share details tentang kadar mas kahwin bagi setiap negeri.. untuk anak dara sahaja dahulu ye. hee. sumber dipetik dari akhbar kosmo, jumaat 11 disember melalui jabatan kemajuan islam malaysia.

JOHOR rm 22. 50
MELAKA rm 40. 00
N. 9 rm 24. 00 (bukan waris)
rm 48. 00 (ahli waris)
rm 725. 00 (krbt di raja di wilayah dtk kelana & kerabat)
S'LNGOR rm 2 500. 00 (puteri raja)
rm 2 000. 00 (puteri raja muda/puteri kpd putera sultan)
rm 1 000. 00 (puteri kerabat)
rm 137. 50 (puteri anak raja [waris])
rm 300. 00 (puteri anak raja [yang lain])
rm 300. 00 (ank prmpuan org besar2)
rm 200. 00 (cucu orang besar)
rm 300. 00 (org kebanyakan)
KL rm 80. 00
PERAK rm 101. 00
P. PINANG rm 24. oo
KEDAH tidak ditetapkan
PERLIS tidak ditetapkan
PAHANG rm 22. 50
T'GANU tidak ditetapkan
KLNTN tidak ditetapkan
SABAH rm 100. 00
SRWAK rm 120. 00
LABUAN rm 80. 00


ok, habis bab kadar mas kahwin. cumanya apa yang hendak saya share di sini adalah hasil perbincangan dengan seorang akhwat suatu tika dahulu. yang saya sendiri keliru sebenarnya. ampon saya pohon terlebih dahulu jika salah bicara, mohon dibetulkan kerana saya jua masih anak dara. :P

hasil perbincangan, suatu tika DAHULU pahaman saya, hantaran itu lah yang paling penting perlu dititik beratkan dalam sesebuah perkahwinan kerana itulah nanti yang akan dibuat belanja keluarga oleh pihak keluarga. ya, hantaran penting, tapi kepentingan itu lebih lagi kepada mas kahwin sebenarnya. menurut kata akhwat (sahabat saya yang alim) ni, hantaran perkahwinan itu hanyalah hadiah belanja yang diberikan oleh pihak lelaki, manakala mas kahwin ini adalah yang wajib diberikan kepada pihak perempuan.

jadi, kini mengertilah saya bahawa mas kahwin itulah nilaian nya kepada seorang wanita yang bakal mendirikan rumah tangga kelak. mengikut kadar kemampuan dan keikhlasan daripada pihak lelaki. akhwat saya ini, mas kahwin nya lebih tinggi dan tiada hantaran disyaratkan untuk pihak lelaki. bersesuaian dengan dirinya yang saya sifatkan seorang yang solehah. insyaallah. hatta, pernah diceritakan semasa zaman nabi SAW, ada sahabat yang memberikan mas kahwin hanya dengan surah al-fatihah (maaf, saya terlupa nama gerangan sahabat ini).

berbalik kepada topik bicara kita, mas kahwin. saya pon tak nak hurai panjang2. sekadar memuji jabatan agama islam yang meletakkan garis panduan dan syarat untuk setiap negeri bagi memudahkan pasangan yang bakal mendirikan rumahtangga.

nanti saya sambung lagi. blur2 alam tiba2 nak sambung. huhu.

p/s: institusi perkahwinan itu adalah sesuatu yang mulia dan usah jadikan ia satu bebanan buat kedua-dua belah pihak. usah bergolok gadai sebelum berkahwin kerana nak dapat title wedding of the year jika di luar kemampuan sendiri, andai nanti merana diri di kemudian hari. ukurlah baju di badan sendiri. ikot bajet dan bersederhanalah. kan agama mengajar kita untuk bersederhana dalam apa jua. :)

Saturday, December 5, 2009

CILI KERING

bila da terlebih rajin pon susah juga ya kawan-kawan.
haha
al-kisahnya
bila da selesai masak semua,
dengan suka hati nak tolong umi
potong cili kering untuk dibuang biji
dan di blender kemudiannya
senang nanti untuk keperluan masak
maklum lah musim cuti
tetamu sering bertandang
senang bila semua sudah siap terbentang

tetapi
nak diceritakannya
hari ni saya potong cili kering
di depan television
sambil menonton drama melayu tangkap baik punya
tengah scene emosi-emosi bapa menangis siket
saya pon feel sekali

makanya
berkurun lah saya nak habis potong
cili kering yang banyak itu
ulang : saya potong nak dekat satu kilo ok!

dah habis semua tak da rasa apa
da lama-lama tangan saya mula hangat
makanya seharian suntuk
tangan ni duduk diam je
nak bersin pon lapik dengan kain
sekali ni, saya tergosok hidung dengan tangan
berasap la jadinya
haha

moral of the story
jangan feeling-feeling sangat bila buat kerja rumah
nanti jadi macam saya!

KAD PENGENALAN

bunyi tajuk macam nak promote suruh buat kad pengenalan dekat JPN je kan? hehe. tak la, motif saya menulis kali ni adalah untuk berkongsi pengalaman yang baru sahaja terjadi dan sebagai teladan untuk semua.

alkisahnya, ketika awal cuti dulu, saya menemani umi ke sungai petani. (almaklum la, tempat saya ni, tak ada apa.. bank yang ada pon hanyalah MAYBANK. jadi segala urusan perlu ke tempat laen.. hehe. benar ALLAH mendidik kami bersabar dan menerima apa yang ada di sini.) jadi, semasa di sana, kami singgah sebentar di salah sebuah syarikat telekomunikasi tempat umi saya menjadi pelanggannya. nak dipendekkan cerita ketika sedang menyelesaikan urusan bil semua, pegawai di syarikat tersebut mengesan bahawa butiran kad pengenalan umi menghadapi masalah. dan sebarang urusan untuk selepas itu tak dapat diteruskan selagi umi tidak menyelesaikan nya.

apa lagi? tercengang la kami di situ. apabila disemak dengan teliti, rupa-rupanya nombor kad pengenalan umi saya telah pon di blacklistkan kerana tidak membayar bil yang mencecah ribuan ribuan ringgit. subhanaallah. umi saya bukan begitu orangnya. di rumah umi lah yang paling awal mengingatkan abuya dan kami adek beradek untuk lekas-lekas menyelesaikan pembayaran bil apa saja. makanya, apabila disemak lagi, dikesan bahawa ada orang yang telah menyalahgunakan nombor kad pengenalan umi saya untuk 'menumpang line' atas nombor umi saya dan kemudian menjadikannya bil tertunggak. ulang kembali: INI BUKAN KESALAH UMI SAYA. ORANG ITU YANG JAHAT.

umi pada mulanya benar-benar tidak berpuas hati bagaimana sistem pendaftaran di syarikat itu terlalu longgar. rupanya kes macam ni bukan baru terjadi. da ramai orang yang pernah terkena. ish3..

alhamdulillah, daripada penyiasatan dapat dikenal pasti suspek seorang lelaki berbangsa _____ (tidak dapat didedahkan) dan berasal dari sebuah bandar. memang ternyata apabila kami menghubungi 'nombor tumpangan' itu, lelaki tersebut yang angkat. selalunya, jika umi saya terlewat angkat call atau tak perasan ada call masuk, call itu akan di divert kan kepada nombor 'incik tumpang' tu. memang sedara mara ada complain bagi tahu pada umi, tapi ingatkan salah teknik biasa2 saja. tup tup da jadi kes macam ni pula.

jadi, dua tiga minggu sejak saya pulang sini, sibuk lah saya menemani umi naek turun mahkamah untuk buat akuan sumpah dan membuat laporan polis untuk membersihkan kembali nama. susah la kan bila no ic da di blacklist, urusan rasmi semua nya jadi tergendela.

dan sesungguhnya jua dapat dikenal pasti bahawa, kes ini terjadi berkemungkinan angkara apabila umi pergi fotostat salinan kad pengenalan dan mungkin dari situ orang tu 'curi' details umi. wallahualam.

apa pon, kes sekarang masih dalam siasatan dan tindakan pihak berkuasa. tapi dari pihak umi semuanya telah diselesaikan. insyaallah mohon yang terbaik.

sesungguhnya rasa bersyukur jua ditimpa ujian sebegini kerana hal ini membuatkan kami ahli keluarga lebih rapat dan saling ambil tahu apa yang terjadi dalam isi rumah. alhamdulillah.

pengajaran : jaga kad pengenalan anda baik-baik ya! ^_^

Sunday, November 29, 2009

BALIK KAMPUNG

balik kampung, memanglah suatu kegemaran dan kesukaan saya. sebab saya budak kampung.

satu penyakit yang sampai sekarang susah nak diubati bila balik kampung adalah makan. iye. makan. duduk dekat kampung selera saya naek. cukup lah dengan ulam-ulaman, ikan goreng, kicap kipas udang dan sambal belacan, boleh kecur air liur jadinya. huhu.

itu baru lunch. nanti bila breakfast atau tea pula, adalah pula yang masak bubur itu, bubur ini, pisang goreng. minum dengan air teh o dekat atas pangkin (tempat berehat bawah rumah kampung) sambil dibuai angin-angin sepoi bahasa.. wah, bahagianya.

makngah dan tok lah orang yang paling gembira bila saya balik kampung. sebab saya akan makan sungguh-sungguh tak macam tempat laen, selera agak kurang. cewahh iye2 aja. haha.

satu pesanan, makan pabila lapar dan berhenti sebelum kenyang iya kawan-kawan. kawal siket nafsu makan tu. huhu.

SYUKUR (",)

alhamdulillah.. perjalanan saya setahun di bumi asing membuahkan hasil yang saya impikan. setahun di sana ada ketika saya jatuh, ada ketika saya selesa. namun semua itu benar-benar menduga ketabahan dan semangat saya, jauh daripada keluarga tercinta dan orang-orang tersayang.

semalam da dapat result sem, alhamdulillah.. bahagia. dengan muka comot baru bangun pagi terus tergerak hati nak check dan sudahnya macam kerang busuk pergi memaklumi pada umi di dapur. hehe. saya sangat gembira dan bahagia bila umi dan abuya tersenyum dengan perkhabaran ini. benarlah kata orang, jangan dibiarkan ibu bapa kita menangis kekecewaan sebaliknya biarlah tangisan kegembiraan dengan kejayaan kita yang menghiasi wajah mereka. insyaallah saya mahu menjadi anak yang sebegitu. ameen.

setahun saya di sana (macam la lama sangat kan.. hehe) macam-macam jenis orang yang saya jumpa. macam-macam jenis orang yang membawa saya mengenali dunia ni. satu yang pasti, saya ingin mengucapkan terima kasih pada mereka semua yang ada dengan saya selama ini, walau kadang pasti penat dengan kerenah saya. buat para pensyarah, teman-teman, MM, dan sanak saudara, saya sangat menghargai kalian.

saya mencabar diri sendiri untuk semester yang akan datang. untuk maintain dan mendapat yang lebih baik. insyaallah, saya mesti kuat demi adik-adik yang selalu memerhatikan diri saya. doakan saya bukan sahaja dalam akademik tetapi dalam segenap segi agar kejayaan dan kebahagiaan dunia dan akhirat itu sentiasa menjadi milik kita bersama.

syukur alhamdulillah tidak terhingga dengan nikmat rezeki pemberianMU ini ya ALLAH.

p/s: saya selalu kagum dengan semangat sahabat akmar anuar yang bersungguh-sungguh dalam lapangan akademiknya. :)

Friday, November 27, 2009

MAKCIK PINGGAN

makcik-makcik pasti sinonim dengan topik pinggan mangkuk. pinggan yang tahan, pinggan cantik, pinggan itu, pinggan ini. pinggan corelle, pinggan arcople dan sebagainya.

alkisah, ketika saya menziarah makcik jiran di berek sini terjadilah satu peristiwa yang sampai sekarang buat saya gelak.

makcik Y : mai la, jempot makan ni. ni ja la yang ada na. laksa. tapi pinggan kami ni tak lawa la pon na.

makcik A : alaaa kak Y ni, kami mai nak makan laksa. BUKAN NAK MAKAN PINGGAN!

haa..jika anda di tempat saya ketika tu, apa anda rasa? saya masa tu da memang tak boleh tahan-tahan gelak lagi da. memang bernas sangat jawapan makcik A. yang pasti kami semua masa tu gelak sakan dengar jawapan makcik A. saya cakap dekat umi di sebelah, "cool lah makcik A ni kan umi." makcik A dan makcik Y adalah geng2 jiran kamceng dengan umi di berek dekat sini. perhubungan kami sangat rapat bagai isi dengan kuku.

SEMANGAT KECIL

ketika pulang ke kampung tempoh hari, saya bertemu dengan adik saudara yang kini berusia 3 tahun setengah. petah berbicara, sudah boleh membaca dan menulis herot-herot dan keletahnya sentiasa menceriakan.

alkisahnya ketika sibuk melayan keletah adik kecil yang bernama aisyah ini, saya belek buku tulisnya dan sesuatu di situ yang buat saya terpana. di muka surat hadapan di tulis nama, umur dan cita-cita. cita-cita adik aisyah saya adalah untuk menjadi seorang cikgu.

saya tanya pada aisyah. "aisyah nak jadi cikgu?" (intonasi selari spt kanak2)

aisyah jawab. "aiicahh nak jadi tekkgu, aiccahh nak jaddi macamm kakakk"

perasaan saya? terharu sangat. anak kecil yang duduk di kampung sudah tahu apa itu cita-cita. mungkin orang kata, alaa budak-budak lagi tu. tapi pada saya yang begelar pendidik, ini adalah sesuatu yang istimewa. jadi, lihat saja, betapa penting penekanan pendidikan kepada anak-anak kecil dalam membentuk jati diri mereka.

semangat aisyah membuatkan dia tak pernah jemu untuk belajar membaca dan menulis. anak kampung yang bercita-cita besar. saya jua anak kampung suatu dahulu, kini dan selamanya.

seharian suntuk semasa saya pulang tempoh hari, aisyah membuntuti saya ke mana saja. owh adek aisyah. semoga aisyah menjadi insani dan muslimah yang berguna untuk agama, bangsa dan negara. ameen. ^_^

PAKCIK ASKAR

hakikat duduk di sempadan negara, membawa suasana baru kepada saya. pagi-pagi sidai baju boleh nampak pakcik-pakcik askar berjalan segerombolan bersama laras senapang digalas di bahu masing-masing.

pengalaman pertama saya bertembung dengan pakcik-pakcik askar di pagi hari semasa dalam perjalanan ke sungai petani, benar-benar buat saya gerun. sangat. masa tu macam susah sangat nak describe perasaan ni. cewahh. mungkin kerana laras senapang mereka buat saya terkebil-kebil kekaguman. :P

cuma di kesempatan ni, saya nak bagi tahu kekaguman saya pada pakcik-pakcik askar ini yang sedia berkhidmat untuk negara. sejak dahulu sebelum zaman kemerdekaan pakcik-pakcik askar dan pakcik-pakcik polis berkorban nyawa dan segala demi mempertahankan tanah air berdaulat yang tercinta. salute!

p/s: terkenangkan pengalaman saya sendiri ketika ke intebiu untuk diserapkan ke dalam pasukan ko-suksis (pasukan polis simpanan) GAGAL kerana ketinggian yang tidak mencukupi 1cm. waduh3..

TEMPAT BARU

bersiaran langsung dari kediaman baru saya. macam da bunyi dalam buletin utama TV3 pula. hehe. saya sekarang sudah selamat tiba di Malaysia dan berada di kediaman baru keluarga. alhamdulillah. tempat baru, rumah baru, suasana baru, orang baru dan segala-galanya baru bagi saya di sini. malah saya perlu menempuh episod kehidupan yang baru jua.

teringat saya pengalaman pertama tiba di rumah ini daripada kepulangan saya di Australia, apabila adik sendiri berjaya mengenakan kakaknya sendiri. adik yang bertuah berjaya membuatkan kakaknya sesat mencari bilik air dalam rumah sendiri. ish3 adek ku ini. -_-“ sedangkan rumah tak la sebesar mana, tapi disebabkan rekaan rumahnya yang lama (memang lama pon struktur nya), saya berjaya diguna-gunakan oleh adek sendiri.

seperkara lagi tentang tempat berteduh baru saya ini, boleh bayang tak bila anda tak jumpa soket lampu dapur? bunyi macam kritikal kan. tapi itu lah hakikatnya bila saya sendiri tak jumpa soket lampu dapur yang sepatut dan sewajarnya berada di dapur kan. sebaliknya soket lampu tu berada jauh di hadapan di ruang tamu sana nun.macam2 la kan. itu lah keunikan tempat baru saya.

oleh kerana tempat baru saya sekarang tiada internet connection, maka setiap coretan saya selepas ini saya karangkan terlebih dahulu di rumah sebelum saya transfer di cybercafé. belajar bersenang-senang dahulu bersusah-susah kemudian.cewaahh..hehe. (bunyi macam da train diri sendiri ala-ala dihantar berkhidmat di kawasan pendalam saja)

suatu perkara yang pasti saya sukakan tentang tempat baru ini adalah apabila pagi-pagi subuh saya tidak lagi dikejutkan dengan bunyi deringan alarm daripada telefon bimbit. sebaliknya, alarm saya pada setiap pagi kini adalah laungan azan suboh dari masjid bersebelahan dan sautan bunyi kokokan ayam jantan.memang buat saya rasa bahagia seolah berada di kampong. ^_^

saya tidak akan lama berada di tempat baru ini. kerana perancangan keluarga, sebaik sahaja saya pulang dari menamatkan pengajian nanti, umi dan abuya mahu berpindah pulang semula ke kampong kami. umpama sireh pulang ke gagang. ^_^

sekian sahaja lintas langsung dari sempadan Thailand.

BLACKFOREST CAKE

atas permintaan suria hati, saya belajar membuat resipi kek blackforest. disebabkan saya tertinggal buku resipi di rumah dan sekarang berada di kampung, resipi kemudian saya update ye. insyaallah. memang mudah dan simple. da dua kali saya buat. ^_^

saya masih mencari teknik terbaik untuk menyediakan krim dia. siapa-siapa yang pakar boleh lah berkongsi. hee.

PROJEK SUSHI

sebelom pulang aritu, ini lah projek sy dan ecah. buat mengisi masa selepas habes semester jua untuk meraikan tetamu yang datang dari new zealand. here goes the recipe :

bahan-bahan
nasi : beras short/medium grain atau beras khas sushi dimasak macam biasa, sudah dimasak diletak gula dan garam secukup rasa dan dibiarkan sejuk (pastikan ia sejuk ya) kemudian sebelum diuli, dicampur dengan cuka secukup rasa (nasi akan menjadi lekit ketika ini)

telur : 2 biji telur + 2 sudu tepung + 2 sudu gula + 1 sudu kecil garam (dipukul kembang dan digoreng, digulung dan dipotong panjang-panjang)

bahan-bahan lain : seaweed, crab stick, timun dipotong panjang, mayonise, tikar buluh khas untuk membalut sushi.

cara-cara:
1. letakkan sekeping seaweed di atas tikar buluh td.
2. ratakan nasi dengan ketebalan yang tak-tebal-tak-nipis-sangat. tinggalkan lebihan seaweed yang tak ditutupi nasi dalam 3cm (batip, 2009) buat gulungan.
3. ratakan dengan lapisan nipis mayonise
4. susun timun, telur dan crab stick
5. gulung sushi anda tadi, dan pada lebihan seaweed td basahkan sedikit dengan air untuk merapatkan gulungan. gulung bagi padat2 ye.
6. potong dan boleh selamat dimakan.

da ada sume bahan dan tahu cara ni, boleh la dibuat sushi td. lebih jimat, yakin selamat dan sihat. gambar kemudian saya upload ye sebab ini guna pc org laen.hee.

Saturday, November 7, 2009

JOM BACA SYOK

salam alaik..

pengumuman..pengumuman..!

subhanaallah..jantung saya tak berhenti berdegup kencang ni. hehe. rasa terbuai-buai lepas baca sebuah cerpen ni. nak tahu apa?

jom klik dekat siNi.. ^-^

Wednesday, November 4, 2009

RASA

saya menghormati perasaan dia
saya menghargai hati dia
saya mengagumi dirinya
kerana dia
tambatan yang ALLAH hadiahkan
buat diri saya
untuk mengenali erti kehidupan

benar dia bukan manusia sempurna
tapi bersamanya saya gembira
dilorongkan jalan yang saya damba
diberi semangat buat saya yang alpa
syukran ya ALLAH
:)

MANUAL HIDUP

salam alaik..

saya masih menghitung hari menanti detik hari tersebut. semoga ALLAH permudahkan urusan saya dan mereka bersama dalam menempuhinya.insyaallah.ameen. :)

kali ni, suka saya untuk berkongsi sesuatu yang pernah saya perolehi suatu tika dahulu. saya mulakan dengan lafaz kalimah dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang..

dan

saya mohon maaf kiranya saya bukanlah manusia yang layak untuk berkongsi tentang perkara ni, cuma merasa tanggungjawab untuk menyampaikan nya.insyaallah.mudah-mudahan mesej saya berkesampaian. :)

manual hidup..apa tu? pada saya bila sebut manual ni tentulah sesuatu yang da ada peraturan-peraturan yang digariskan atau pon piawaian-piawaian sebagai panduan untuk orang lain. setuju tak?

contohnya..kalo kata kita beli i-phone kan (konon-kononnya kegilaan zaman masa kini), kalo tak ada manual cara penggunaan macam mana kita nak tahu cara nak call orang lain? button mana nak kena touch? apa cara kita nak charge battery? dan sebagainya..

samalah macam hidup kita ni kan. kita perlukan manual untuk tahu apa perkara yang boleh kita buat dan apa perkara yang kita tak sepatutnya lakukan. dan manual hidup yang paling lengkap diberikan kepada kita oleh ALLAH SWT..adalah Al-Quran nul karim. lengkap segala perincian tentang hukum alam kehidupan manusia di dalamnya.

sesungguhnya memang al-Quran itu diturunkan sebagai panduan hidup manusia. maka mengapa kita terlalu sombong untuk tidak merujuknya? berbaloikah jika al-Quran itu semata dijadikan sebagai barang perhiasan dalam rumah atau sekadar diletakkan di bawah bantal konon dipercayai untuk menghalau syaitan dan jin? nauzubillah.. (sambil saya sendiri memperingati diri sendiri)

saya percaya, seburuk-buruk mana pun kita, tetap kita akan pegang al-Quran itu bukan? kerana kita semua ini, insyaallah, punya fikrah islamiah yang mencarikan ketenangan dan kedamaian dalam hidup..maka al-Quran itu merupakan salah satu sumber ketenangan yang boleh diperolehi..selain solat dan sebagainya.

persoalannya di sini, sejauh manakah kita faham isi kandungan al-Quran tersebut? kalo kita dapat manual cara-cara penggunaan mesin basuh dalam bahasa inggeris, ada sesetengah perkataan teknikal yang tidak kita fahami, pasti kita kan buka kamus atau sekurang-kurangnya kita tanya orang lain, setuju? maka, bagaimana perlakuan kita dengan al-Quran pula?

jujur saya katakan, sehingga saya berusia 19 tahun, saya tak pernah fikir dan tahu apa kepentingan untuk tahu isi kandungan kitab suci ini. pada saya, saya belajar sebelum tu, apa yang saya hafal adalah untuk saya curahkan dan muntahkan di atas kertas peperiksaan..shame on me! :( namun alhamdulillah, ALLAH beri saya peluang untuk kenal apa itu tafsir al-Quran.

mula-mula memang rasa kekok untuk belajar, tapi hati selalu rasa berbunga-bunga bila dapat ayat-ayat ALLAH yang menusuk tajam ke ulu hati. contoh, ayat favourite saya, surah al-baqarah, 216. dan banyak lagi ayat-ayat dan insiden-insiden yang ALLAH timpakan pada saya untuk lebih belajar manualNYA. alhamdulillah, saya punya sahabat-sahabat yang selalu mendorong dan menaikkan semangat saya dalam memahami agama syumul ini. bila saya jatuh, mereka pimpin saya kembali, mereka tak tinggalkan saya. moga ALLAH merahmati segala amal kebaikan mereka.

seperkara lagi, jika diperhatikan di pasaran sekarang, sudah ada pelbagai rupa dan warna tafsir al-Quran yang boleh didapati. ada yang macam buku, dairi..warna biru, pink, coklat dan sebagainya. saya ada pengalaman bersama seseorang yang saya kenali, yang dibukakan hati pada dirinya untuk memahami isi ayatNYA, lalu saya teman dia pergi mencari tafsir. dia beli tafsir dairi warna pink, katanya lebih semangat sebab itu warna favourite katanya. tak kisahlah apa rupa sekali pon, jika itu boleh boost your motivation, then do it. pokok pangkal yang paling penting adalah mempelajari isi ayatNYA (masih lagi memperingati diri sendiri)

dan semenjak lepas tu, saya semakin jatuh hati dengan tafsir. bukan tak ada tafsir di rumah, tapi tak pernah tergerak hati nak buka dan baca satu-satu. mungkin kini sudah tiba masanya. saya selalu ada rasa envy pada mereka yang tahu dan faham bahasa arab dengan baik dan cemerlang, betapa saya juga berharap dapat seperti mereka. saya masih merangkak-rangkak dalam mendalami tafsir kalamullah, namun saya percaya saya tak akan sampai pada kesempurnaan yang saya rasakan sebelum saya bersedia untuk berkongsi tentang ini dengan orang lain. saya khuatir andai masa saya dijemputNYA lebih awal sebelum sempat saya menyampaikan apa yang telah saya perolehi sebelum ini daripada orang lain. semoga bermanfaat untuk semua. wallahualam ~~ :)

TAHU + FAHAM = AMAL!
mari pakat ramai-ramai
berusaha
demi cahayaNYA yang abadi
insyaallah
ameen
:)

nota : saya akui kefahaman yang dicari tidak datang bergolek dalam hidup saya. adakalanya ia memakan masa, saya pohon usah lelah membantu saya dan moga ALLAH sentiasa merahmati kita. ameen.

Tuesday, November 3, 2009

USAHA KUASA 2

salam alaik...

selalu bila kita mahukan sesuatu pasti kita akan berusaha kan? dan usaha ni pula akan ada macam-macam cara bertujuan untuk capai apa yang kita da sasarkan.setuju tak?

well, petang tadi masa saya sedang berbual-bual dengan seorang sahabat, terlintas satu kisah lama yang lalunya saya kupaskan dekat sini. :)

masa saya darjah 1, cikgu bahasa inggeris saya beri kerja rumah untuk diselesaikan. tugasannya adalah untuk melukis beberapa jenis pengangkutan yang boleh didapati di sekitar saya seperti bas, motor dan kereta. salah satu yang saya lukiskan adalah beca. atau juga dalam bahasa inggeris nya adalah trishaw.

sampai sekarang saya masih ingat, betapa semangat kerdil sewaktu darjah 1 tu, saya buka kamus bergambar nak tiru lukis trishaw tapi saya tak boleh dan tak tahu bagaimana. jika diikutkan dari segi teori pendidikan, ini semua boleh dikatakan faktor daripada development of fine motor skills saya masih belom sempurna untuk kanak-kanak berusia 7 tahun. jadi, kerja-kerja melukis yang kelihatan rumit seperti itu adalah mencabar.

lalu, dengan muka comel-comel gitu, saya pergi mendapatkan abuya yang sedang menonton tv. saya tunjuk dekat abuya buku kerja rumah saya dan mohon pertolongan untuk lukis gambar trishaw. sebagai seorang bapa yang sentiasa prihatin pada anak-anak, abuya lalu mencapai buku saya dan mula melukis sebuah trishaw dengan sungguh cantiknya. (dalam hati saya dah berbunga-bunga masa ni, sebab saya rasa bangga trishaw saya nanti lebih cantik daripada kawan-kawan saya yang lain. walaupon bukan saya lukis sendiri..huhu)

selesai melukis, abuya hulurkan buku saya dan abuya tanya, "sekarang kakak da taw macam mana trishaw ni?" saya anggukkan kepala dan tersenyum lalu cakap terima kasih pada abuya. memang happy happy terhappy sangat la. lepas tu abuya kata "bagus!" serentak itu abuya ambil pemadam getah dan mula padam lukisan trishaw yang da abuya lukiskan tadi. dan saya? pasti lah terkejut alam di tepi tu.

abuya senyum dan kemudian berkata, "ok, sekarang kakak lukis sendiri macam tadi. tak cantik pon tak apa, yang penting kakak buat kerja ni sendiri."

huhu.. masa tu rasa nak nangis pon ada. kenapa lah abuya buat macam ni? abuya tak sayang kakak ke? rasa nak memberontak, tapi tak kan la kan. dengan rasa sayu hati si anak kecil berusia 7 tahun (belum 7 pon rasanya masa tu) saya lukis semula trishaw saya dengan herot nya.

bila da besar sekarang baru saya fikir apa rational nya abuya ajar saya macam tu. abuya mahu saya berusaha sendiri. tidak semua benda akan datang dengan sendirinya dalam hidup kita. sepanjang saya hidup hingga saat ini, baik abuya mahupun umi sering mahu saya dan adik-adik untuk berusaha untuk apa yang kami mahukan. mereka pasti kan beri galakan.

dengan cara ini kami akan lebih mengerti apa itu erti kehidupan. dan sekali gus menghargai setiap sesuatu yang kami miliki. insyaallah. :)

kadang-kadang saya tak faham dengan manusia yang always take something for granted. mungkin saya juga salah seorang dari manusia tu. dan sebab itu saya selalu kena ingatkan semula diri sendiri untuk lebih tahu menghargai dan berusaha kuasa dua. ALLAH sendiri menjanjikan tidak akan berubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan mereka yang mengubahnya sendiri. bukan begitu kawan-kawan?

it is true to be said that, tidak semua benda yang kita harapkan menjadi kenyataan, tetapi, benar juga bahawa bukan satu kesalahan untuk kita terus berusaha mencari dan membina kehidupan yang abadi buat tautan jambatan di akhirat sana. :)

orang yang bawa beca pon berusaha demi kehidupan mereka.

Monday, November 2, 2009

MISS U`

miss u dearly
.
.
.
.


MR. GARFIELD
da setahun mr garfield ditinggalkan bersendirian dekat rumah. entah apa la nasib mr garfield. mr A kuasa dua, sila jangan buli mr garfield saya yang kiut ni. hehe. mesti orang fikir apa la saya ni cerita pasal ni. tapi ni la one of my precious in life. sangat-sangat sayang pada mr garfield. uhuuu. ^-^

BIAR BETUL

eh..biar betul, arini da 2 november. rasa macam tak percaya pula.

biar betul arini da hari isnin. rasa-rasa macam weekends lagi.

biar betul saya da habis belajar dua semester di sini..
dan lagi dua semester to go. huhu


pejam celik, celik pejam. memang rasa macam tak percaya. tapi ni la hakikatnya. kawan baik saya kat malaysia tu, cik doktor farah kita da bising-bising da ade plan ape untuk saya bila balik malaysia nanti.yippee..iye2 je la farah. mudah-mudahan ada izinNYA untuk semua itu.weee..x sabar nye rase. :)

hari ni, disebabkan rasa keterbosanan yang terlampau melampau (melampau pon tak macam ni) maka saya dengan gaya tak de kerje lagi senang hati gendang gendut tali kecapi, berjalan-jalan riang hati di city. bersama seorang saudari, di waktu petang yang berseri. hehe. lepas da jalan-jalan tu sume, kami pon berehat lah sekejap dekat botanical garden near to our university campus tu. menghirup udara angin petang orang kata.

lalu macam biasa, satu persatu refleksi diri terjadi. bersama teman di sisi. (hari ni mood berkata-kata asyik nak rhyme je) huhu.

satu perkara yang saya dapat hari ini, hidup kita ni macam roda. ada masa di atas dan ada masa di bawah. dan tak selamanya kita akan kekal pada satu-satu posisi tu untuk selama-lamanya. ALLAH itu Maha Adil bukan. adakala manusia ni berkeluh kesah dengan kehidupan, saya pon mungkin tak terlepas dari semua tu.

tapi bila fikir-fikir balik, kenapa ALLAH datangkan semua tu untuk kita ya? pasti punya sebab. dan tak kan lah ALLAH nak dera kita suka hati. kadang-kadang kita rasa tak puas hati kenapa kita. kenapa bukan orang lain. selalu saya pujuk hati itu lah tandanya ALLAH sayangkan kita. kalo DIA tak sayang kita mungkin DIA tinggalkan kita macam tu sahaja tanpa sebarang bimbingan, terumbang ambing dalam kesesatan. nauzubillah..

satu perkara lagi yang selalu buat saya terfikir, kadang-kadang kita datang merayu padaNYA bila dalam keadaan susah. menangis berjela berbaldi-baldi banyaknya. tapi bila kita senang dan gembira..di mana kita? (peringatan untuk diri saya sendiri)..memang saya sendiri mengakui nak mendidik hati menjadi ikhlas tu amat hebat cabarannya. rasa macam kena basuh dengan clorox pon ada kan. sakit kadang-kadang dan kesakitan ni la yang membangkitkan diri kita kembali.

saya rasa cukup dulu lah saya bercakap panjang-panjang ni. nanti ade masa saya sambung laen. insyaallah.

p/s: dekat LCCT ada ape ye? ^-^

Friday, October 30, 2009

BILA

bila orang tak nampak kewujudan kita
bila orang tak tahu menghargai diri kita
bila orang buta melihat kasih sayang kita

ingatlah
bahawa ALLAH itu lebih segala-galanya

sentiasa menyayangi kita 24 jam
tak pernah meninggalkan kita
tak pernah tidak sayang pada kita

sentiasa merahmati kehidupan kita
dengan segala nikmat alam

buat sahabat teristimewa
bertabah selalu menyelusuri jalan keredhaanNYA
kerana saya sangat sayang pada anda

Monday, October 26, 2009

QUICK UPDATE

if you are looking for the guilt, you need only to look at the mirror.. life is not as hard as you think, but its you that make it harder.. sedar la.. back to basic (ilham, 2009)

this was taken from a friend of mine. somehow or rather, i agreed. kadang-kadang saya, dan mungkin kita terlalu fikir secara complicated sampai cari ke luar apa punca masalah, sedangkan punca tu ada tertanam dalam diri sendiri sahaja. dan ianya boleh diselesaikan dalam satu petikan jari [read between the lines]

alhamdulillah. :)

one thing for sure, bila seorang sahabat ada masalah, the very least thing you can do is to listen. and definitely the person will appreciate it very much. dan satu lagi, bila kawan kita mencari-cari punca masalah, jangan direndah-rendahkan atau diperlekeh-lekehkan dia kerana mungkin dia benar buntu mencari jalan keluar. doakan lah yang terbaik untuk dia.

mungkin nanti anda di tempat dia, dan dia sentiasa setia membantu dan mendengar kata-kata anda. ALLAH itu Maha Adil bukan.

insyaallah. :)

Sunday, October 25, 2009

JANGAN PEDULI

ok..sila jangan peduli entry kali ni. ni memang betul2 nak luahan hati ni. haha. tak tahu la nape saya da tak leh nak focus wat incik eseimen. owh, kesian incik eseimen saya, jangan merajok ye? huhu. da tak boleh focus sangat dengan life dekat sini skrg. nape ye?

dalam kepala ni macam2 duk fikir. dalam hati ni macam2 yang dirasa. owh, 1001 rasa ayamas. haha.

cepat lah hari itu..tolong lah cepat. eh, tak baek kan macam ni. YA ALLAH moga KAU kuatkan hati ku ini. tabahkan diri ku dan kuatkan semangat ku. moga aku redha mengharungi aturan perjalananMU. insyaallah. ameen. :)

"bersangka baik itu perlu, tapi jangan sampai kamu diperkotak katik kan individu lain ya."

Friday, October 23, 2009

MOTORCYCLE

huhu..ntah idea angin mana tibe2 dtg pg ni. lepas suboh duduk2 depan laptop. tibe2 teringat kat motor. eh? haa..da pelik da. hehe. tu la, saya lg pelik. pastu terus browse incik google cari gambar2 ni sume. hehe.
kacak kan motor ni? ade kenangan ngan moto ni. ok, not exactly this one la ye. hee. sebenarnye nak cari gambar motor yang macam ala2 erra fazira bawa dalam filem tu. tapi tak jumpe. huhu. kenangan saya dengan motor mcm ni adalah apabila dulu ketika saya ambil lesen, ada pakcik ni offer nak ajar saya bawa motor ni. ape pakcik? motor biase pon tak lepas lg pakcik da offer motor besar? [masa tu la] hehe. tapi motor ni mcm cool juga kan? :P [tapi pakcik, sampai ke orang tinggi mcm saya naek motor ni? huhu]
motor ni pon makin lagi kacak dan bergaya. hehe. sebenarnya bila tengok motor ni, teringat dekat umi dan abuya. umi cerita, dulu2 masa awal2 mendirikan rumah tangga, motor yang lebih kurang macam ni la yang jadi penghubung mereka. masa tu abuya mana beli kereta lagi. tapi akhirnya bila umi mengandungkan saya, mana boleh naek motor ni da. nak kena bising dengan nenek ke? hehe. tak berapa lama abuya da jual pon motor ni. sweet je rase bile ingat umi dan abuya dulu sama2 hidup susah dan senang sampai sekarang. alhamdulillah YA ALLAH, KAU berikan kekuatan dan ketabahan buat umi dan abuya ku melayari bahtera rumahtangga mereka. moga bahagia menjadi milik mereka sampai syurga. sayangi lah mereka lebih dari mereka menyayangi ku YA ALLAH. ameen. :)
motor ni plak macam klasik gitu2. dulu abuya ada motor klasik masa saya kecil. tapi da name pon klasik kan. kadang2 dia meragam juga. tapi dengan motor klasik tu la abuya pergi berulang-alik ke tempat kerja mencari nafkah buat sesuap nasi untuk kami sekeluarga. alhamdulillah. :) tapi motor ni da gone. saya tak taw dan tak la pula tanya abuya ke mana pergi nye. hehe.
tengok motor ni pon macam berkacak dan bergaya juga. hehe. saya suke tengok motor ni yang version lasak punye. ntah ape name motor ni. lupe da pula. huhu. bila ada race kat mane2 memang saya duduk la mengadap tv tengok. suka tengok macam mana diorang handle motor dengan cekap dalam keadaan lasak. saya memang suka lasak. huu. yang pasti, saya tak akan naik la motor ni. nak kena rotan ngan umi?hehe. :P kalo tak tengok race motor lasak, saya tengok race motor on track pula. best juga. ish3..hehe. tapi ni dulu2 la. sekarang ni da tak de da peluang ni.
taraaaa..hehe. dan akhirnye ni je la motor yang saya pernah bawa. da motor ni je yang ada dekat rumah. hehe. ok la kan. tu pon bukan selalu saya bawa. bawa pon bila emergency. jangan suruh saya bawa scooter. sebab saya tak taw bawa scooter! ok, sila lah ketawa. dulu pernah saya cube bawa scooter kawan, tapi haiisshhh susah nak cakap. huhu. saya pon tak confident bawa scooter. 'motor rempit' je yang saya taw bawa. saya bila bawa motor tak sedar laju berapa, memang laju la. sebab bawa sorang2. tapi kalo bawa kereta, semut lintas depan pon saya berenti. hehe. exaggerate! [sebabnye umi atau abuya ada kat sebelah..huhu] rindunya nak balik bawa kereta dan motor.

sebenarnya motif nak share ni nak relate juga dengan satu hadis. tapi maaf saya tak hafal pula. antara isi kandungan hadis tersebut, sabda Nabi SAW, maka ajarlah anak mu 3 perkara, yang pertama menunggang kuda, kedua, memanah dan ketiga berenang. siapa2 ada hadis riwayat ni boleh la share2 ye. :) huraian seorang sahabat saya, menunggang kuda tu samalah tarafnya sekarang dengan belajar memandu kenderaan manakala memanah ni pula seumpama belajar ilmu mempertahankan diri (alhamdulillah da selesai, abuya bagi belajar silat. tapi tak abes lg. huhu) dan yang ketiga tu mmg berenang. tak ade nak sama2 mana2. huhu. hebat kan? pesanan ni disampaikan beribu tahun dulu, tapi setiap satunya pastikan punya relevance. subhanaallah. wallahualam :)

NEW BOOK

hoyee..hoyeee!
alhamdulillah.
harini dapat buku baru yang dicari selama ni. tak plan pon dalam bajet masa kluar tadi. tup2..tibe2 dekat rak buku tu ada satu je lagi yang tinggal. apa lagi terus capai, pegi check harga. fikir2 jap. terus beli. hehe. insyaallah. muga pelaburan yang mengutungkan.

saya belum boleh kata apa yang istimewa tentang buku ni. tapi bila tahu je cerita ni berkisahkan masyarakat muslim terus rasa jatuh hati. hehe. tak nak la sembang panjang2. sape2 yang rasa2 ada curious juga macam saya, jom pakat ramai2 kita baca buku ni. :)

yang pasti bukan sekarang saya baca. sebab nak kata selesaikan banyak lagi urusan. insyaallah buku ni bakal jadi peneman dalam perjalanan selama 8 jam nanti. mudah-mudahan. kalo tak tido. :P

Thursday, October 22, 2009

MUKHSIN CLAYMATION

video

ini incik eseimen yang bernama digital media in education. :P walau pon projek ni nampak..ye nampak ye..macam simple..tapi pembikinannya melibatkan 1001 kerja rumit dan memerlukan ketelitian dan kesabaran yang maksima. alhamdulillah team members sangat supportive and cooperative. beban kerja pon tak terasa sangat. thank you ALLAH. :)

Wednesday, October 21, 2009

DONE


[kenangan di st adrian girls school]


alhamdulillah..finally.

arini bersamaan 21 october 2009 maka selesailah sudah sesi pembelajaran semester sy di bumi kangaroo ini. :) rasa ringan beban di bahu. habes da clash dengan incik2 eseimen sume. haha. arini juga dapat beberapa markah eseimen sebelum ni. alhamdulillah. gembira dengan result yg dapat dan rasa bersyukur dengan rezeki yang ALLAH kurniakan. :) tinggal satu je lagi incik eseimen yg tengah waiting on the list nak gi dating. lepas tu merdeka! :P

arini bersamaan 21 october 2009, saya telah selesai menghantar dua incik eseimen yg gopoh ajak dating serentak. cess.! terpaksa lah saya merancang strategi yang bagai supaya tiada mana2 incik eseimen yang berkecil hati pula. haha. :P semalam ade storytelling presentation dekat st. adrian girl school, 3 zones from brisbane city. pergi sana dengan train. the environment lebih kurang mcm dengan kat skola menengah dl. maybe sebab all girls school kot. huu. above all bersyukur sbb dapat present sedaya mampu walau saya tak expect audience akan menjadi sebegitu sopan. haha. thank you ALLAH for giving me those opportunities. :)

balik2 terus pergi siapkan projek digital media in education. play part as the narrator. mmg mencabar sungguh. salah satu ulang. salah dua ulang. salah ribu2 pon ulang. huhu. alhamdulillah teammates sangat2 supportive dan beban kerja tu langsung tak terasa. heart all of them. petang tadi da present dekat class. and our lecturer like it! huhu. thank you again ALLAH.

jadi sekarang ada beberapa lagi urusan yang perlu diselesaikan dalam seminima masa yang saya ada. doakan saya kuat dan tabah dengan urusan dan ujian ini ya. insyaallah. ameen. :)

dalam masa beberapa hari ni, ada beberapa perkara yang bila saya reflect buat saya tenang dan diam.

1. ALLAH itu mendatangkan ujian kepada hambaNYA mengikut kemampuan kita. mintalah pada ALLAH agar hati dan semangat kita dikuatkan dan diteguhkan iman kita. bersabarlah menghadapi ujian itu. dan teruskanlah tersenyum. insyaallah hati kan rasa sedikit lapang. :)
2. tidak semua benda yang kita harapkan dan rancangkan akan terlaksana. semuanya terletak mutlak dalam kuasa ILAHI. namun bukanlah satu kemestiaan untuk kita mengatakan bahawa semudah itu sahaja kita pasrah dan berserah tanpa berusaha. tidak sama sekali ya!
3. kawan itu adalah cerminan peribadi kawannya yang lain di atas dunia ini. :)

ni je la dulu yang nak tulis. nnt smbg lain. da nak dekat suboh ni. huhu. video claymation yang dijanjikan tu, nnt br saya upload ye sebab nak jimat kredit tenet. nanti saya ke lab di university br saya uploadkan insyaallah. :) jom perkasakan hati dan iman.

Wednesday, October 14, 2009

BUNGA

bunga itu pasti kan layu
saat ajal dibawa pupuk bayu

namun selagi masih bernyawa ia
siramilah ia dengan air taqwa
taburilah keimanan sebagai bajanya
supaya iakan terus mekar warnanya
menghiasi dan mengharumi syurga dunia
sang pria
buat tambatan ke jambatan sana
dunia yang selamanya

dalam keredhaan Sang Pencipta
jua
akhirnya
...........

CLAYMATION

haa..saya br blk dari kelas digital media kejap tadi. terus rasa semangat nak share sesuatu yang jadi semasa kelas. sebenarnya sekarang ni saya dan group members sedang dalam usaha menyiapkan projek kelas kami. projek tersebut haruslah sesuatu yang bermanfaat as a teaching and learning resource utk future classroom kami nanti. dalam projek ni akan ada digunakan pelbagai teknik animation. dan salah satu teknik yang digunakan adalah claymation.

claymation is referred to as a form of stop animation using clay. so what we did just now was to produce the clay itself. buat orang [characters in our story], the bedroom, the ball and etc..etc..using the different colours of plasticine. mmg menarik lah. hingga secara tiba2, salah seorang kami mengeluh.."hisshh, susahnya nak buat orang pakai plasticine ni, leceh..tapi senang je kan ALLAH buat kita manusia ni."

terpana saya seketika dengan lontaran kata2 sahabat sebentar tadi. lalu menyambung, "ye lah, ALLAH pakai tanah je. senang je ALLAH buat, dan tiada satu yang mustahil pon bagi ALLAH SWT kan." MAHA HEBAT KUASA SUCI ALLAH SWT..subhanaallah..


diam saya berfikir sebentar, semudah itu ALLAH menjadikan manusia.


................................................................................. subhanallah.



note: insyaallah nnt saya upload kan projek kumpulan saya sebelum ni. insyaallah. mmg menarik untuk diaplikasikan dalam kontek pembelajaran di Malaysia nanti. tapi ada lagi beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan..contoh:time constraint.

22102009 : updated! ni la video group kami masa waktu workshop. tapi yang ni sangat simple dan tak smooth mcm projek yg kat entry atas tu. enjoy! :P

video

Tuesday, October 13, 2009

ALHAMDULILLAH

alhamdulillah that now everything is over
i am looking for a new bright sunshine
a new me
and the old me
in my life

may the new start will always be blessed and showered
with YOUR endless guidance, love and care

thank you ALLAH for the wonderful feelings that YOU makes me feel
and thank you ALLAH for YOUR kindness and mercy
above all thank you ALLAH for YOUR endless love
alhamdulillah

thank you to all those who give me support
all through this while
only ALLAH can repay your kindness
and always know that
I LOVE YOU ALL
in my very own special way
i am sorry if i am not a good friend
because i am not a perfect person
and will always not
but i know, i will try my best
insyaallah

special thanks to farah, aisyah, ain, and more friends
the biggest special thanks goes to my beloved umi
for your endless support and prayers

thank you
your generosity and understanding
have always brighten my days
though we are far apart from the distance
yet we are so close in our hearts and prayers
may ALLAH bless all of us
ameen

SI CELIK BUTA


kadang-kadang saya celik
tapi rupanya saya buta

kadang-kadang saya buta
rupanya saya masih celik

anda bagaimana?

Sunday, October 11, 2009

UJIAN

salam alaik,

da lama rasa seperti tiada mood mahu menulis. da beberapa hari pandang je blog ni. rasa macam nak share sesuatu. tapi tiada kekuatan nak tules. hehe.

rasanya da selalu juga cakap, sesungguhnya tidak akan datang ujian kepada hambaNYA melainkan atas kemampuan hamba itu [al-baqarah]..dan barangkali kamu suka kan sesuatu tetapi ia bukan lah yg terbaik untukmu, dan juga barangkali kamu tidak sukakan sesuatu tetapi itulah yg terbaik untuk mu, sesungguhnya ALLAH itu lebih Mengetahui [al-baqarah]

perjalanan hidup saya dalam beberapa hari ni, terumbang ambing. lost. tragic. tetapi saya sangat bahagia. benar..bila saya memujuk hati supaya bersabar, mendengar ayat2 di atas ini. hati saya jadi tenang dan saya boleh kembali tersenyum. mungkin ke satu peringkat saya belum boleh berkata2 dengan apa yang terjadi kerana terlalu banyak yang perlu saya fikirkan dan selesaikan sekarang. tetapi satu yg saya pasti saya masih mampu tersenyum, tidak seperti sebelum ini. alhamdulillah. :)

adakalanya benarlah kita rasa seperti tiada satu pon yg kena dalam hidup bila ditimpa apa jua musibah. sering kali timbul perasaan rendah diri dan bingung dengan apa yang terjadi. kita rasa semua yg berlaku salah kita. dan kenapa kita yang kena ujian ini. saya berfikir mcm ni apabila hati begitu lemah rapuh menerima ujian MU ya ALLAH. astaghfirullahhalazim..

to the extent, saya berjalan seorang diri dalam kepekatan malam, mencari sesuatu yang hilang. tapi saya tak tahu apakah itu. mencari dan mencari. gilakan saya berjalan tengah2 malam seorang diri. tetapi saya wajib jika tidak saya tak tahu apa yang bakal saya lakukan dalam keadaan ini. sehingga akhirnya datang seorang sahabat mententeramkan jiwa dan membuka mata saya dengan setiap musibah yang menimpa. mengingatkan saya kembali dengan ayat favourite saya seperti di atas. sungguh, ayat ALLAH itu pengubat hati yang kesakitan.

saya tidak menyalahkan sesiapa dengan setiap apa yang terjadi. setiap manusia pastikan punya kelemahan masing2. dan saya akui saya juga punya kelemahan dan kelemahan2 ini lah yang perlu diperbaiki bukan hanya untuk memuaskan hati manusia semata tetapi yang paling hak adalah mencari keredhaan ILAHI. mungkin jua, ujian ini adalah wake up call untuk saya. mungkin saya sudah hampir di 'tebing', lalu ALLAH menyelamatkan saya. salah saya sendiri kerana tidak berjalan mencari cahaya dengan betul. salah saya sendiri kerana salah tafsiran. salah saya sendiri kerana hidup dalam bayangan.


hidup dalam bayangan selama 9 tahun..dan akhirnya ia hancur berkecai..berderai.sakit.pedih.


tapi saya bahagia, rupanya derita saya selama ini terperangkap dalam badan ini. dan mungkin ini lah jalannya yang ALLAH mahukan saya untuk membuangkan derita 9 tahun itu. terima kasih sahabat kerana menyedarkan saya. mungkin saya langsung tiada nilai dalam hidup anda, tetapi anda berharga dalam hidup saya sejak kali pertama kita berkenalan. jangan dipujuk hati ini kerana kata2 sahabat yang tulus walau pedih membawa saya kepada erti kebenaran dalam kehidupan. alhamdulillah.

insyaallah ini semua akan berakhir tidak lama lagi. dan saya berharap semoga ianya mempunyai penyudahan yang terbaik. dalam rahmat kasih ILAHI. moga tiada lagi derai air mata. dan semoga insyaallah ia bakal menjadi permulaan yang baru buat saya.ameeen..dalam memacu perjalanan dunia yang mungkin kan tamat bila2.wallahualam.doakan saya. :)

kepada anda dan anda2 [anda tahu siapa anda]..terima kasih. i love you. i am so lucky to have you in my life dear. :) tq MM. :) alhamdulillah YA ALLAH utk wake up call ini.

Tuesday, October 6, 2009

GETARAN HATI

saya terkenangkan getaran itu..
saya rindukan getaran itu..
saya mencari getaran itu..
saya masih merasa getaran itu..
tapi lemah.

"ya ALLAH peganglah hatiku di jalanMU"
"peganglah jua hati dirinya di jalanMU"
"peganglah hati kami di jalanMU"
ameen

Monday, October 5, 2009

BERCUTI

salam alaik,

yeahh..finally.hee.blom finally pon sbnrnya.alhamdulillah.ada gap 15 days before submitting another 3 more assignments.hoho.mmg restless siket sem kali ni.incik assignments bertimpa2 ajak g dating.haisshh. :P ape pon alhamdulillah that ALLAH gives me the strength to put it through. pejam celik pejam celik da nak dekat abes sem ni da.only few more days to go utk mnyempurnakan semester ni. :) can't wait till that moment. banyak lagi plan yang saya da fikirkan utk selepas ni. huu. semoga ALLAH mempermudahkan segalanya. ameen.

semalam, dengan gaya 'tak ada kerja' konon2 nya, saya pergi berjalan keluar malam. tak jauh pon. dekat luar apartment ni je. tengok langit, tengok bintang, tengok pokok..tengok keindahan alam. subhanaallah. betapa rasa dekat bila nampak keindahan ciptaanNYA. masa ni la nak layan2 feeling, baru nak fikirkan ttg keluarga, masa depan n blablabla.haha. semalam call a friend of mine dekat sydney. we had a good chat after so long tak update any news. hee. sonoknya alhamdulillah. syukur masih ada masa utk saya berfikir selaen dari akademik. :D [apa boleh percaya cakap mcm ni?..hehe]

bangun2 pagi ni, buka facebook, woahhh...kawan TITANS saya sudah hendak menikah hari jumaat ini. tahniah widatul nadiah. gelak ketawa mu kan tetap daku kenang walau selepas ini kamu telah menjadi milik orang. kerana TITANS semua ada di hati saya. kepada kawan2 TITANS sila la upload pictures manyak2 ye. lepas tu tag la kami2 yg tak dapat hadir. ala2 salam perantauan je. huu. kepada widat, semoga hadirmu menjadi pembakar semangat kepada bakal suami mu dan semoga keredhaan ALLAH sentiasa bertakhta dalam rumahtangga yang bakal dibina kelak. ameen. :) [abg baz, sila jaga wid2 kami baek2. i had met u, and i believe and trust that u will be a good husband abg baz. slamat berbahagia to abg baz and wid2.]

jadi sekarang, saya pon memulakan percutian yg ala2 konon2nya bercuti selama 15 hari. huhu. kepala rasa ringan sedikit. lepas ni da mula nak kena fikirkan utk rancangan2 yg seterusnya. nanti baru saya nak cerita ttg pngalaman raya di sini. insyaallah. sementara masih mood ala2 syawal ni kan. :P

last but not least nak share something meaningful utk saya. "every cloud has a silver lining" insyaallah.

will write more later. tengah dalam mood kerinduan yang amat~~~~lalalalalaa..owh ya,line celcom skrg tak ok ke ye?sbb saya tak dapat contact parents dan family sy.uhuu.. T-T

Wednesday, September 30, 2009

HANIF

haa..siapa pula hanif ni?permata hati saya kah.huhu.pertemuan kami bermula sejak beberapa minggu yang lepas.penampilan nya berjaya menarik hati ku.raut wajah nya menusuk hati sanubari seorang insan seperti saya yang bernama wanita.hingga saat ini, saya tak dapat melupakan dia.lantas saya coretkan kisah tentang seseorang yg saya kenali bernama hanif di sini. :)

minggu pertama
hanis datang mencari memberitahu saya bahawa ada seorang malaysian boy baru arrived dekat pre year class. and he hardly speak to anyone. even to communicate dengan bahasa malaysia. he gave no response to anyone. jadi hanis minta saya berbicara dengan hanif. lalu pergilah saya berjumpa hanif. saya tidak membahasakan diri saya 'cikgu'.saya gelarkan diri saya 'akak'..akak gittuu. :P supaya hanif tak rasa takot dengan saya. saya 'rasuah' dia coklat dan biskut. tapi...sungguh jual mahal ini adek.huhu.tapi saya gembira kerana dia memberi respon terhadap setiap pertanyaan saya. sebelum pulang dia memandang saya dari ekor mata dan kemudian saya hulur tangan untuk bersalam dengan dia.

minggu kedua
saya pergi ke kelas dia sebelum saya pulang dari sekolah. alhamdulillah sempat jumpa. tapi tak sempat nak bersembang. cuma riak wajah dia macam blush2 gitu. apa la adek ni. huhu. tapi still susah nak dengar dia berkata2. sebelum balik, dia cium tangan saya.

minggu ketiga
saya mencari dia di kelas semasa waktu rehat. eh..tak ada la pula. ke mana hilang nya hanif ni? puas saya mencari-cari, melilau-lilau mata saya ke padang permainan, ke dalam kelas, merata-rata..hampa saya tak ketemu permata hati seorang ni. saya pujuk hati, tak mengapa lah masih ada satu minggu lagi pada minggu hadapan. dan owh ya, baru saya tahu, hanif adalah adek kepada aidil, pelajar saya dalam ESL classroom.huhu.senang la siket kan. :P

minggu keempat
kelas hari ini saya datang lewat kerana observation saya telah pun tamat. sekadar datang untuk berjumpa dengan Ms. Brown memberi tanda penghargaan kepada dia selama school visit kami. tak lupa juga saya mencari-cari hanif. dan haaa..itu dia hanif. dengan topi sekolah nya sedang menikmati recess time dia.huhu.comel nye adek ni.naseb baek status saya adalah cikgu. kalau tak da dipeluk-peluk ini adek.huu.masa saya sampai depan kelas dia, dia sedang khusyuk makan. saya pun lantas menyapa dia. dia sekadar bermain bahasa dengan saya. lantas saya jenguk ke dalam bekas makanan dia. owh..menarik la adek. adek makan kueh semperit [eja mcm ni ke?] dan kuih almond london. siap pilih2 ceri dan badam kacang lagi. adek tak nak offer siket dekat akak ke? huhu.macam biasa, saya teman dia berehat. saya bercakap2 dengan dia. dan sebelum pulang pada hari itu, saya coretkan di atas sekeping kertas macam ni:-

to: hanif

selamat hari raya aidilfitri
senyum selalu
^.^

{ada gambar kartun}

from: teacher adawiyah, queensland uni of tech, 2009

saya lipat empat kertas tersebut. dan serahkan pada dia. dia ambil dan hanya letak atas peha shj.ish..betul-betul tinggi la saham adek ni.huu.tapi, sebelum saya beredar dari situ, dia membuka lipatan kertas yang saya berikan, dan senyuman terus terukir di atas wajahnya..saya?owh..perasaan yang tak terhingga. rasa berbunga-bunga macam saya yang dapat bunga dari kekasih hati.huhu.rasa terlalu bahagia dapat melihat hanif tersenyum. sampai telinga. gembira nya hati saya. dia kemudian melipat kertas itu dan menyimpan dalam beg sebelum menyalami tangan saya dan beredar masuk ke dalam kelas. yang pasti, saya tak tahu bila lagi akan saya ketemu hanif, kerana school visit saya di ironside state school telah pun berlalu. jadi saya coretkan di sini utk kenangan nanti. :)

hati saya amat kasihkan hanif. kasihan anak kecil yang baru berusia 5 tahun tercampak di bumi asing. dengan kawan-kawan baru. tapi dia tak tahu berbahasa inggeris seperti mereka yang laen.pasti 'affective filter' dia tinggi dan ada jurang utk berkomunikasi dengan kanak2 laen sebaya nya di situ.suasana yang baru dengan anak2 mat saleh semua.kasihan hanif, permata hati saya yang seorang ni.kepada hanif, akak doakan adek akan berjaya di bumi kangaroo ini dan mudahan ALLAH permudahkan jalan adek. teruskan tersenyum kerana akak bahagia sangat melihat hanif tersenyum. :) moga ada lagi jodoh kita adek.
adek hanif bersama kueh semperit dan almond london nye.
adek tak nak bagi akak siket? :P
belajar rajin2 ye adek.
adek juga mampu berjaya.
ameen.

MAAF SAYA POHON

assalamualaikum wbkth..

perkara pertama yang ingin saya laku kan, andai dalam kemampuan saya, saya ingin memohon maaf kepada semua yang mengenali saya atau yang saya kenali. maaf, saya bukan lah seorang manusia yang sempurna, yang bisa memuaskan hati semua insan di sekeliling saya, maaf, saya bukan lah manusia yang maksum, yang tidak terlepas dari salah tingkah laku dan bicara, maaf juga kiranya saya membawa kesulitan kepada sesiapa.

sedaya mampu saya, saya tak ingin mencari masalah dengan sesiapa. saya tak ingin menyusahkan sesiapa. saya hanya mahu menjadi diri sendiri. menjadi diri yang dapat bersama dengan rakan-rakan sentiasa. dan insan-insan tersayang.

saya tak mampu mencari setiap seorang yang hadir dalam hidup saya. selagi hayat masih dikandung badan, saya mohon maafkan salah silap saya dan doakan saya sebelum hayat ini pergi. sesungguhnya jauh dalam lubuk hati saya, telah saya memaafkan kesalahan kalian juga. insyaallah.

salam sayang dari yang tak sempurna.

Monday, September 28, 2009

APABILA MATA

bila saya memandang ke hadapan
saya rasakan saya sudah nampak jalan itu
tetapi rupanya
ada lagi kekaburan
ada lagi kesamaran
ada lagi kesakitan yang bakal ditempuhi

terasa hati mahu
memandang semula ke belakang
mencari sesuatu yang dulu
tetapi saya tahu
itu sudah pasti tak mungkin akan berlaku
kerana saya benci dengan pandangan dulu
namun alhamdulillah
kebenciaan itu mengajar saya kehidupan

terus saya bernafas dan mengucap syukur
pandangan mata di hadapan
walau kabur dan samar
walau sakit bakal hinggap
saya akan rempuhi jua
ini keputusan saya
ini ketentuan Yang Esa
berlapang dada

moga ALLAH mudahkan perjalanan saya
bersama insan-insan tersayang di sekeliling
insyaallah
ameen
^.^

Saturday, September 26, 2009

HARAPAN INI

1.dapat siapkan focus paper dengan cepat dan tepat
2.dapat siapkan segala incik eseimen yg bagai
3.dapat jumpa pencarian rumah
4.dapat bergembira selalu dan menggembirakan insan2 tersayang
5.dapat berada di Malaysia
6.dapat bersama di suatu tempat dalam sebuah majlis konvokesyen bulan hadapan
7.dapat mendengar suara orang2 tersayang sehingga detik akhir hayat saya
8.dapat fokus mencari bekalan buat tambatan merentas jambatan itu
9.dapat memperkemas kini diri
10. dapat mengakhiri penantian ini


insyaallah
ameen
~sekian~
^,^

Thursday, September 24, 2009

LELAKI SEJATI??

  • Lelaki sejati bukan dilihat daripada bahunya yang kekar, tetapi daripada kasih sayangnya pada orang di sekitarnya.

  • Lelaki sejati bukan dilihat daripada suaranya yang lantang, tetapi daripada kelembutannya mengatakan kebenaran.

  • Lelaki sejati bukan dilihat daripada jumlah sahabat di sekitarnya tetapi daripada sikap bersahabatnya dengan orang lain.

  • Lelaki sejati bukan dilihat daripada bagaimana dia dihormati di tempat kerja tetapi bagaimana dia dihormati di dalam rumah.

  • Lelaki sejati bukan dilihat daripada kerasnya pukulan tetapi daripada sikap bijaknya memahami persoalan.

  • Lelaki sejati bukan dilihat daripada dadanya yang bidang tetapi daripada hati yang ada di sebaliknya.

  • Lelaki sejati bukan dilihat daripada banyaknya wanita yang memuja tetapi komitmennya terhadap wanita yang dicintainya.

  • Lelaki sejati bukan dilihat daripada jumlah tanggungjawab yang dipikul tetapi daripada tabahnya dia menghadapi liku kehidupan.

  • Lelaki sejati bukan dilihat daripada rajinnya dia membaca kitab suci tetapi daripada konsistennya dia melaksanakan apa yang dibacanya.


  • some points are taken
    but
    it is too subjective
    can we really define 'lelaki sejati' in life?
    me thinks not so
    agreed?
    :)

    Friday, September 18, 2009

    KAD RAYA

    [ucapan raya berjela ade dekat belakang kad hitam ni]

    hoyeee..!!
    alhamdulillah
    hasrat hati termakbul juga
    nak hantar kad raya dekat keluarga
    dan orang tu
    saya da pos da
    owh incik posmen
    semoga pakcik baik hati dapat sampaikan cepat

    tapi
    kad raya ni
    umi abuya dan keluarga
    tak dapat baca
    masa hari raya pertama
    sebab
    mereka semua tak ada dekat kampung
    surprise saya tak menjadi
    huhu
    redha je lah duhai hati
    :)

    p/s:hari ni saya berjaya bersama rakan2 memotong daging ayam seberat 20 kg.wow. :P semoga selamat sampai duhai hati.. :)

    Monday, September 14, 2009

    NIKMAT

    bersyukurlah hati apabila diuji
    nikmat sihat yang pergi
    daripada melingkari diri
    atas kasihnya ILAHI
    mahukan diri lebih teliti
    dalam amal perbuatan setiap hari

    "semoga sembuh molek wahai diri"
    ^.^

    IRONSIDE STATE SCHOOL

    sekolah pertama yg dilawati
    di Australia
    selaku memikul amanah
    sebagai bakal guru
    huhu
    nanti baru nak tules
    insyaallah
    pengalaman-pengalaman ni
    terlalu banyak
    ^.^

    "falling in love once again.adorable kids"

    Saturday, September 12, 2009

    TUJUAN RINGKAS

    saya ingin menules sesuatu yang ringkas. usai perbualan bersama teman bergelar DR (bakal) :) ameen,insyaallah..saya mencari tujuan saya menulis. tujuan saya bermain facebook. makanya semuanya saya 'kafankan' buat sementara. saya telah deactivatekan facebook saya. dan blog ini juga telah diprivatekan. huhu. tuntutan tugasan yang menyesak bertubi-tubi membataskan saya untuk berfikir banyak. jadi, ini lah dia ringkasan persoalan rakan2, ke mana saya menghilang sejak dua menjak ni? :) nanti saya akan sambung kembali berfikir. [wah, fikir pon boleh ada hold dulu kan? haha. dunia sekarang!] PRIORITISE YOUR LIFE. insyaallah.

    p/s: facebook telah kembali di reactivate.

    Wednesday, September 9, 2009

    SEPATU BARU

    sepatu putih baru
    menitipkan senyuman baru
    dalam meniti hari baru
    dengan semangat baru
    moga menjadi diri yang baru

    kenangan 090909

    ^.^

    HARGAILAH

    semalam, hati rasa mahu berbicara dengan umi. lalu pantas tangan mendail nombor telefon umi di malaysia sana. tidak lama bunyi ringtone, panggilan saya dijawab. terkedu dan tergamam sebentar. suara yang sudah hampir 5 bulan tidak saya dengari semenjak kaki menjejak ke bumi australia. suara yang saya rindui. suara abuya. terkesima saya. terus mengalir air mata dengan derasnya. [susah untuk menghubungi abuya disebabkan tugasan kerjanya sekarang menjaga sempadan malaysia-thailand, membataskan komunikasi kami]

    tapi semalam, hati saya rasa lega. teramat lega dan bersyukur. semalam abuya tidak bekerja barangkali. tidak sempat menjawab suara abuya, talian terputus. saya cuba lagi menghubungi umi dan abuya untuk kali ke 2, 3 dan yang ke 4 barulah kedengaran suara umi daripada sana. sayang seribu kali sayang, line telefon terputus2 dan umi tidak dapat dengar suara saya. lalu, saya kirimkan sms kepada umi dan terus serta merta umi menelefoni kembali. kami berbual lama, bertanyakan khabar dan bercerita sekitar persiapan raya.

    kata umi, "umi tak kirim akak baju raya ye. umi da tempahkan baju raya. dari indonesia. nanti akak pulang kita pakai sama2. umi tak buat kuih raya tahun ni, akak tak ada. tak ada semangat nak buat."..owhh~~~saya menahan sebak dan getar suara. sungguh saya simpati dengan umi. menjadi seorang anak perempuan tunggal, saya sangat memahami perasaan umi. malah kata umi, tahun ni tak meriah, tak ada geng nak cari baju raya sama2 dan tak ada anaknya yang selalu kritik2 pilihan umi nya yang selalu up-to-date..betul.umi bila berfashion kalah anak dara.

    dalam 15 minit bersembang, lalu perbualan ditamatkan. kaku saya memandang skrin telefon dan taufan emosi pon melanda. betapa umi dan abuya selalu mengingatkan anak nya yang jauh ini. raya tahun ini pasti tidak akan sama dengan yang sebelum ini. tapi saya pasti, akan ada kenangan manis beraya di perantaun bersama rakan2. insyaallah. tahun ni nak kena masak rendang dan lauk2 serta kuih2 raya sendiri. pasti seronok. pujuk hati. insyaallah.

    jadi, konklusi penulisan utk entry ini, hargailah orang tua anda selagi masih ada hayatnya. berbaktilah sebaik mungkin dan gembirakanlah hati mereka dengan segenggam kejayaan yang bermakna..dunia akhirat. tidak akan kita tahu sampai bila kita berpeluang untuk membalas jasa mereka.

    akhir kata, selamat hari raya everyone. maaf zahir batin. dan marilah kita mengejar keberkatan 10 malam terakhir ramadhan tahun ini. moga bermanfaat. insyaallah. ameen. ~~~

    p/s: thank you MM meredakan resah di hati. :)

    Tuesday, September 8, 2009

    SETUJU KATANYA

    terpandang pada blog seseorang
    ucapan seseorang
    luahan hati seseorang
    usai suatu petang

    betapa manusia ini
    tidak akan penat lelah
    berkata dan menunding jari
    kepada orang lain
    sehingga terlupa
    menilai dan mengenali
    diri sendiri

    saya suka dan setuju dengan entry dia

    mulut orang memang tidak boleh ditutup
    bijaklah akal dan hati menilai diri sendiri
    duhai diri
    dan teman


    Monday, September 7, 2009

    BERKONGSI

    harapnya ringkas nak menules, sebab masih ada incik eseimen yg menuntut ajak pergi bertemu janji selepas ini. haha.

    cuma nak cerita tentang berkongsi. macam2 yg boleh dikongsikan. tapi ni nak cerita tentang berkongsi rahsia. kamu rasa kamu boleh simpan rahsia atau tidak? jika ya angguk kepala, jika tidak sila geleng kepala.

    saya secara peribadi, sudi mendengar luahan hati insan2 yang saya kenali dengan harapan dapat meringan kan bebanan yg ditanggung dan memungkinkan senyuman kembali terukir di wajah nya yg berseri2 itu. insyaallah selalunya saya lupa da apa yang didengari melaenkan selepas itu isu sama dibangkitkan oleh empunya diri. [sindrom manusia pelupa..haha] tapi bila ditanya sudikah saya berkongsi rahsia hati? jawapan nya tidak. banyak kisah lampau yang saya 'kebumikan' dalam hati ini. namun bukanlah kerana ego puncanya. cuma susah untuk diungkapkan. mungkin ada beberapa yang saya kongsikan, hanya dengan beberapa orang sahabat dan insan-insan tersayang. nak buat macam mana, bila sentuh bab nak meluahkan mmg saya lah pemilik nombor tercorot sekali. susah dan liat. tidak percaya? tanya lah pada dia macam mana susah nya nak korek rahsia diri ini. [sesetengah shj la dan bergantung pada situasi] hehe.

    jadi konklusi penceritaan pada hari ini, jadilah manusia yang bertanggungjawab menjaga amanah yang diberi oleh orang lain dalam menyimpan rahsia. saya dah belajar banyak daripada pengalaman macam mana kesilapan kecil dalam menjaga rahsia boleh memusnahkan persahabatan. sudah banyak yang saya perhatikan. nauzubillah. sekali lagi, saya juga bukan lah manusia yang sempurna, andai ada terlanjur perbuatan dan terkasar bicara, mohon maafi kerdilnya diri ini. tambah lagi bulan puasa ni kan. mesti dapat bonus nnt bila kita selalu maafkan orang. alhamdulillah. hee..ini sahaja lah. sekian~~~~

    "incik eseimen da panggil ni!"

    CARI JALAN

    pernah tidak kamu rasa hilang arah?
    pernah tidak kamu rasa hilang punca?
    pernah tidak kamu rasa hilang matlamat hidup?
    pernah tidak kamu rasa hilang segalanya?

    apa yang kamu lakukan?
    apa yang kamu fikirkan kemudian?
    apa yang terjadi kesan nya?

    saat kegembiraan mengisi ruang hati
    dengan tidak berbelah bahagi
    saat hati berbunga2 disinari kuntuman cerianya pagi
    daripada insan2 tersayang setiap hari
    tetap
    kamu rasa ada yg terpinggiri
    ada yang hilang dalam kelam pagi
    pergi jauh meninggalkan ruang sepi
    dalam hati

    saat itu kamu sedari
    jauh sudah hubungan dengan Yang Hakiki
    renggang sudah tautan pada Yang Abadi

    kini
    kamu sedari
    perlunya sentiasa kamu mensyukuri
    nikmat rezeki kebahagiaan daripada ILAHI
    perlunya kamu menyeimbangi
    tautan hati
    jalinan kasih abadi
    dengan manusia dan duniawi
    bersama Pencipta Alam Yang Memiliki
    hati-hati ini

    habluminnaallah
    habluminannas'
    carilah jalan mu
    kembali

    Saturday, September 5, 2009

    HANYA BAWAH 18

    ..huhu..
    warning utk semua
    ini adalah percubaan pertama
    entry saya berunsur
    kanak2 tadika riang ria ribena
    haha

    teruja sangat tgk icon gerak2 ni
    da lama da
    tptidak pernah fikir nak cari
    atau tanya siapa2 pon
    smpai akher nye cik naqiah
    letak kat blog
    lalu dengan excitednye saya bertanya
    hehe

    dan
    taarrraaa
    ini la hasilnya
    syok kan tengok gerak2
    saya la syok ni
    syok sendiri sorang2
    haha

    tak ape la
    hanya utk hari ini
    nak gembirakan hati ini
    huhu

    lepas ni kena siapkan incik eseimen
    nnt majok plak die
    hehe
    dengar tu rabiatul adawiyah!

    iye baek cikgu
    ^.^

    meceh cik naqiah ajar kan saya
    ni br first stage
    lepas ni nak explore icon2 laen pula
    hee

    KENA FIKIR

    assalamualaikum wbkth..

    hari ini saya pergi iftar [buka puasa] jemputan sister hasina, isteri ustaz yg mengajar kuliah fiqh saya setiap jumaat. bessttttt sgt. dpt jumpe ramai sisters drpd pelbagai background. kami bercakap guna english language tp dengan different slang. kadang2 terkemut2 mata ni tengok mulut diorang bila berbicara. ada yang dr somalia, dubai, palestin, china, australia, france n etc. mmg best la. ade yg single lg [cantik diorang ni], ade yg da mak2 orang pon ade. bestt la senang cite. sempat juga saya buat kawan beberapa orang, ade dr somalia, thailand..bersembang2 tanya nama, asal dan kerja apa. seronok dpt buat ramai kawan. tp dlm kepelbagaian kami masa iftar ni, ada satu perkara yg menyatukan kami. iaitu AQIDAH.

    semua yg ada islam, punya kepercayaan bahawa ALLAH itu Esa dan Muhammad adalah pesuruhNYA.

    bila kami solat jemaah magrib, isya dan kemudian terawih dan akhernya witir, mcm2 gaya ada. sbb nya kami semua pegang pada mazhab yang berbeza2. dulu2, masa saya kat malaysia, bila solat di surau atau masjid dan ada orang arab, mesti saya tercengang sorang2 tengok kenapa la arab ni solat nye laen ye. sampai la ade sorang sahabat explain pada saya. dan kite jangan pelik bila berdepan ngan situasi mcm tu. ade sorang lagi sahabat ni plak, die penah berpengalaman kene tegor dengan makcik arab [kot, x ingat negara mana] sbb sujudnya x kepak tangan. [kite wanita sujudkan kepit]..jadi die pon mengiyakan makcik ni. sbb menghormati makcik yg lebih tua dan bersangka baik mungkin makcik ni x faham. alhamdulillah, dpt lg satu ilmu. :)

    masa makan kan..haa..yg ni pon best juga nak dengar kan. hehe..ingat tidak saya pernah masak puding karamel hari tu? nak jadikan cerita masa berbuka td, depan mata da ade puding karamel. mata pon aim baik je. bila orang hulur, dengan muka segan2 nye amek la siket kan. hehe. :P bila dah masok mulut rupe2nye laen rase puding tu. lebih pekat, pahit dan padat. huhu. saya tidak ingat siapa yg masak. tp yg pasti dlm halaqah iftar saya tadi, ada mcm2 negara. dan syok juga td, tgk omputeh ni [islam] makan kueh karipap kite. hehe. die kate sedap. mule2 anak die makan seketul. lepas tu die pon amek seketul juga. lepas tu orang sblh die amek lg seketul. hehe. tu la, mcm2 jenis masakan ade. makan nasi daging [mknn tradisi orang arab], mee, bihun, kek brownies, puding n etc..bnyk sgt nak list kan. masa makan ni rase2 je serba satu tu siket2. taw2 da kenyang da.huhu..alhamdulillah. kata ecah ni la barakah ramadhan. :)

    sbnrnya masa iftar td pon, ada sesuatu jadi. satu persoalan yg tercetus secara tibe2 akibat provocation drpd kawan2. huhu. tp saya tidak punya satu pon jawapan utk setiap soalan mereka. [mungkin ada, tapi saya tidak pasti utk bagi jawapan 100% tepat] huhu. maaf ye kawan2. tp dlm hati saya meng ameen kan, moga2 ia nya makbul kata2 kamu kawan. :) bila saya baca doa buka pose, smpt saya terlintas dalam hati, dan saya berdoa sesuatu yang saya fikir kan ini. perjalanan hidup saya hari ini. ameen. :) alhamdulillah. sekian~~~~