Saturday, September 5, 2009

KENA FIKIR

assalamualaikum wbkth..

hari ini saya pergi iftar [buka puasa] jemputan sister hasina, isteri ustaz yg mengajar kuliah fiqh saya setiap jumaat. bessttttt sgt. dpt jumpe ramai sisters drpd pelbagai background. kami bercakap guna english language tp dengan different slang. kadang2 terkemut2 mata ni tengok mulut diorang bila berbicara. ada yang dr somalia, dubai, palestin, china, australia, france n etc. mmg best la. ade yg single lg [cantik diorang ni], ade yg da mak2 orang pon ade. bestt la senang cite. sempat juga saya buat kawan beberapa orang, ade dr somalia, thailand..bersembang2 tanya nama, asal dan kerja apa. seronok dpt buat ramai kawan. tp dlm kepelbagaian kami masa iftar ni, ada satu perkara yg menyatukan kami. iaitu AQIDAH.

semua yg ada islam, punya kepercayaan bahawa ALLAH itu Esa dan Muhammad adalah pesuruhNYA.

bila kami solat jemaah magrib, isya dan kemudian terawih dan akhernya witir, mcm2 gaya ada. sbb nya kami semua pegang pada mazhab yang berbeza2. dulu2, masa saya kat malaysia, bila solat di surau atau masjid dan ada orang arab, mesti saya tercengang sorang2 tengok kenapa la arab ni solat nye laen ye. sampai la ade sorang sahabat explain pada saya. dan kite jangan pelik bila berdepan ngan situasi mcm tu. ade sorang lagi sahabat ni plak, die penah berpengalaman kene tegor dengan makcik arab [kot, x ingat negara mana] sbb sujudnya x kepak tangan. [kite wanita sujudkan kepit]..jadi die pon mengiyakan makcik ni. sbb menghormati makcik yg lebih tua dan bersangka baik mungkin makcik ni x faham. alhamdulillah, dpt lg satu ilmu. :)

masa makan kan..haa..yg ni pon best juga nak dengar kan. hehe..ingat tidak saya pernah masak puding karamel hari tu? nak jadikan cerita masa berbuka td, depan mata da ade puding karamel. mata pon aim baik je. bila orang hulur, dengan muka segan2 nye amek la siket kan. hehe. :P bila dah masok mulut rupe2nye laen rase puding tu. lebih pekat, pahit dan padat. huhu. saya tidak ingat siapa yg masak. tp yg pasti dlm halaqah iftar saya tadi, ada mcm2 negara. dan syok juga td, tgk omputeh ni [islam] makan kueh karipap kite. hehe. die kate sedap. mule2 anak die makan seketul. lepas tu die pon amek seketul juga. lepas tu orang sblh die amek lg seketul. hehe. tu la, mcm2 jenis masakan ade. makan nasi daging [mknn tradisi orang arab], mee, bihun, kek brownies, puding n etc..bnyk sgt nak list kan. masa makan ni rase2 je serba satu tu siket2. taw2 da kenyang da.huhu..alhamdulillah. kata ecah ni la barakah ramadhan. :)

sbnrnya masa iftar td pon, ada sesuatu jadi. satu persoalan yg tercetus secara tibe2 akibat provocation drpd kawan2. huhu. tp saya tidak punya satu pon jawapan utk setiap soalan mereka. [mungkin ada, tapi saya tidak pasti utk bagi jawapan 100% tepat] huhu. maaf ye kawan2. tp dlm hati saya meng ameen kan, moga2 ia nya makbul kata2 kamu kawan. :) bila saya baca doa buka pose, smpt saya terlintas dalam hati, dan saya berdoa sesuatu yang saya fikir kan ini. perjalanan hidup saya hari ini. ameen. :) alhamdulillah. sekian~~~~

4 comments:

run^nia in wonderland said...

biyat, seronok nya kamu...
ada komuniti yg mcm tu...guna kan sebaik nya peluang yg ada,okay?
selamat berpuasa di negara org...
ain pengalaman puasa dekat negara org sekali je, cukup la ajar ain nikmat makan yang pernah ada...^_^

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

huhu..insyaallah ain.alhamdulillah kurang2 skrg da nmpk perkara2 best kat luar negara.haha.x de la homesick je. :P dl kat skola tough je,ape cite skng.haha.ni tgh build blk.huhu. :)

fhmn111 said...

so, ok arr berpuasa di perantauan..not bad pe eventhough kene dengar ko bebel homesick..hahaha..mmg patut pun mak ko tak hanto baju raye..hahaha..erm, dlm banyak2 kuih yg dihidang, which one yg ko wat..ke ko tukang makan je..hahahaha

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

alololo..cik farah ni.haha.suke ye nak nyakat orang. :P kueh itu mmg tiada satu pon milik ku.yg ku ada hanya lah sesuatu yg laen, biar lah rahsia..haha. siap la kamu blk ni. *dush2* nyhow, trimas sudi mndengar bebelan ku. :P