Wednesday, September 9, 2009

HARGAILAH

semalam, hati rasa mahu berbicara dengan umi. lalu pantas tangan mendail nombor telefon umi di malaysia sana. tidak lama bunyi ringtone, panggilan saya dijawab. terkedu dan tergamam sebentar. suara yang sudah hampir 5 bulan tidak saya dengari semenjak kaki menjejak ke bumi australia. suara yang saya rindui. suara abuya. terkesima saya. terus mengalir air mata dengan derasnya. [susah untuk menghubungi abuya disebabkan tugasan kerjanya sekarang menjaga sempadan malaysia-thailand, membataskan komunikasi kami]

tapi semalam, hati saya rasa lega. teramat lega dan bersyukur. semalam abuya tidak bekerja barangkali. tidak sempat menjawab suara abuya, talian terputus. saya cuba lagi menghubungi umi dan abuya untuk kali ke 2, 3 dan yang ke 4 barulah kedengaran suara umi daripada sana. sayang seribu kali sayang, line telefon terputus2 dan umi tidak dapat dengar suara saya. lalu, saya kirimkan sms kepada umi dan terus serta merta umi menelefoni kembali. kami berbual lama, bertanyakan khabar dan bercerita sekitar persiapan raya.

kata umi, "umi tak kirim akak baju raya ye. umi da tempahkan baju raya. dari indonesia. nanti akak pulang kita pakai sama2. umi tak buat kuih raya tahun ni, akak tak ada. tak ada semangat nak buat."..owhh~~~saya menahan sebak dan getar suara. sungguh saya simpati dengan umi. menjadi seorang anak perempuan tunggal, saya sangat memahami perasaan umi. malah kata umi, tahun ni tak meriah, tak ada geng nak cari baju raya sama2 dan tak ada anaknya yang selalu kritik2 pilihan umi nya yang selalu up-to-date..betul.umi bila berfashion kalah anak dara.

dalam 15 minit bersembang, lalu perbualan ditamatkan. kaku saya memandang skrin telefon dan taufan emosi pon melanda. betapa umi dan abuya selalu mengingatkan anak nya yang jauh ini. raya tahun ini pasti tidak akan sama dengan yang sebelum ini. tapi saya pasti, akan ada kenangan manis beraya di perantaun bersama rakan2. insyaallah. tahun ni nak kena masak rendang dan lauk2 serta kuih2 raya sendiri. pasti seronok. pujuk hati. insyaallah.

jadi, konklusi penulisan utk entry ini, hargailah orang tua anda selagi masih ada hayatnya. berbaktilah sebaik mungkin dan gembirakanlah hati mereka dengan segenggam kejayaan yang bermakna..dunia akhirat. tidak akan kita tahu sampai bila kita berpeluang untuk membalas jasa mereka.

akhir kata, selamat hari raya everyone. maaf zahir batin. dan marilah kita mengejar keberkatan 10 malam terakhir ramadhan tahun ini. moga bermanfaat. insyaallah. ameen. ~~~

p/s: thank you MM meredakan resah di hati. :)

8 comments:

run^nia in wonderland said...

biyat dear...
b strong,k...haha...ain teringat lg masa beraya dekat india...pagi raya masa solat raya ok lagi...bila call rumah je,menanges smpai x boleh nak ckp ape2...senyap je...huhu...
all and all,moga ramadhan dan syawal kali ni bawa 1001 makna buat kita semua ^_^

Miss F said...

biat!! ape syahdu2 nie.. x rock arr.. hahaa.. saje kaco kamu..
** oit.. best lagu!! nnt kad kawen da siap, make sure aku dpt.. main rahsia2 lak dgn aku...

fhmn111 said...

salam biat..biat, jgnla sedey2..2 years je kan beraya di perantauan..insyaAllah tyme raye aku tepon ko..hehehe..yup, hargailah ibu bapa kite sementara mereka masih ada..berbaktilah kepada mereka sebagaimana yg dipesan oleh Lukman alHakim kepada anaknya..chaiyok..

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

huhu..yezza noen. n i ll olwiz b strong insyaallah. looking forward to capture some sweet memories here. :)

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

hahahaha yong fairuz mane ade syahdu2 ni pon. bese2 je la ni. rock maintain g. yeayeayea..! :P

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

cik farah,daku x sedey2 da. i m now looking from a dffrnt view insyaallah.huhu..okies..wa tunggu lu tepon wa kul 8 pg australia first day raya.hahaha. :P

fhmn111 said...

hehehe..kol 8am sane kol brape kat bumi malaysia cik rabiatul adawiyah oiii...hehehe..yg aku tau, kol 3pg sini sane baru subuh..hehehe

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

hehehehe..x peduli.!sape suh janji..huhu. :P nnt kamu masak2 rendang ke ape ke tu kirim la siket bau kat sini ye.cian kat sy.hehe. :P