Friday, October 23, 2009

MOTORCYCLE

huhu..ntah idea angin mana tibe2 dtg pg ni. lepas suboh duduk2 depan laptop. tibe2 teringat kat motor. eh? haa..da pelik da. hehe. tu la, saya lg pelik. pastu terus browse incik google cari gambar2 ni sume. hehe.
kacak kan motor ni? ade kenangan ngan moto ni. ok, not exactly this one la ye. hee. sebenarnye nak cari gambar motor yang macam ala2 erra fazira bawa dalam filem tu. tapi tak jumpe. huhu. kenangan saya dengan motor mcm ni adalah apabila dulu ketika saya ambil lesen, ada pakcik ni offer nak ajar saya bawa motor ni. ape pakcik? motor biase pon tak lepas lg pakcik da offer motor besar? [masa tu la] hehe. tapi motor ni mcm cool juga kan? :P [tapi pakcik, sampai ke orang tinggi mcm saya naek motor ni? huhu]
motor ni pon makin lagi kacak dan bergaya. hehe. sebenarnya bila tengok motor ni, teringat dekat umi dan abuya. umi cerita, dulu2 masa awal2 mendirikan rumah tangga, motor yang lebih kurang macam ni la yang jadi penghubung mereka. masa tu abuya mana beli kereta lagi. tapi akhirnya bila umi mengandungkan saya, mana boleh naek motor ni da. nak kena bising dengan nenek ke? hehe. tak berapa lama abuya da jual pon motor ni. sweet je rase bile ingat umi dan abuya dulu sama2 hidup susah dan senang sampai sekarang. alhamdulillah YA ALLAH, KAU berikan kekuatan dan ketabahan buat umi dan abuya ku melayari bahtera rumahtangga mereka. moga bahagia menjadi milik mereka sampai syurga. sayangi lah mereka lebih dari mereka menyayangi ku YA ALLAH. ameen. :)
motor ni plak macam klasik gitu2. dulu abuya ada motor klasik masa saya kecil. tapi da name pon klasik kan. kadang2 dia meragam juga. tapi dengan motor klasik tu la abuya pergi berulang-alik ke tempat kerja mencari nafkah buat sesuap nasi untuk kami sekeluarga. alhamdulillah. :) tapi motor ni da gone. saya tak taw dan tak la pula tanya abuya ke mana pergi nye. hehe.
tengok motor ni pon macam berkacak dan bergaya juga. hehe. saya suke tengok motor ni yang version lasak punye. ntah ape name motor ni. lupe da pula. huhu. bila ada race kat mane2 memang saya duduk la mengadap tv tengok. suka tengok macam mana diorang handle motor dengan cekap dalam keadaan lasak. saya memang suka lasak. huu. yang pasti, saya tak akan naik la motor ni. nak kena rotan ngan umi?hehe. :P kalo tak tengok race motor lasak, saya tengok race motor on track pula. best juga. ish3..hehe. tapi ni dulu2 la. sekarang ni da tak de da peluang ni.
taraaaa..hehe. dan akhirnye ni je la motor yang saya pernah bawa. da motor ni je yang ada dekat rumah. hehe. ok la kan. tu pon bukan selalu saya bawa. bawa pon bila emergency. jangan suruh saya bawa scooter. sebab saya tak taw bawa scooter! ok, sila lah ketawa. dulu pernah saya cube bawa scooter kawan, tapi haiisshhh susah nak cakap. huhu. saya pon tak confident bawa scooter. 'motor rempit' je yang saya taw bawa. saya bila bawa motor tak sedar laju berapa, memang laju la. sebab bawa sorang2. tapi kalo bawa kereta, semut lintas depan pon saya berenti. hehe. exaggerate! [sebabnye umi atau abuya ada kat sebelah..huhu] rindunya nak balik bawa kereta dan motor.

sebenarnya motif nak share ni nak relate juga dengan satu hadis. tapi maaf saya tak hafal pula. antara isi kandungan hadis tersebut, sabda Nabi SAW, maka ajarlah anak mu 3 perkara, yang pertama menunggang kuda, kedua, memanah dan ketiga berenang. siapa2 ada hadis riwayat ni boleh la share2 ye. :) huraian seorang sahabat saya, menunggang kuda tu samalah tarafnya sekarang dengan belajar memandu kenderaan manakala memanah ni pula seumpama belajar ilmu mempertahankan diri (alhamdulillah da selesai, abuya bagi belajar silat. tapi tak abes lg. huhu) dan yang ketiga tu mmg berenang. tak ade nak sama2 mana2. huhu. hebat kan? pesanan ni disampaikan beribu tahun dulu, tapi setiap satunya pastikan punya relevance. subhanaallah. wallahualam :)

3 comments:

fhmn111 said...

hehe..sebut scooter yerk..sensitip aku..hahaha..scooter best pe...nak moto besar gakk..belikan aku satu..hehehe

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

hehehe..golak jo la yang den mampu dek non. :P t bw ambe jalan2 KL taw.

fhmn111 said...

baek boss..hehehe