Saturday, December 5, 2009

KAD PENGENALAN

bunyi tajuk macam nak promote suruh buat kad pengenalan dekat JPN je kan? hehe. tak la, motif saya menulis kali ni adalah untuk berkongsi pengalaman yang baru sahaja terjadi dan sebagai teladan untuk semua.

alkisahnya, ketika awal cuti dulu, saya menemani umi ke sungai petani. (almaklum la, tempat saya ni, tak ada apa.. bank yang ada pon hanyalah MAYBANK. jadi segala urusan perlu ke tempat laen.. hehe. benar ALLAH mendidik kami bersabar dan menerima apa yang ada di sini.) jadi, semasa di sana, kami singgah sebentar di salah sebuah syarikat telekomunikasi tempat umi saya menjadi pelanggannya. nak dipendekkan cerita ketika sedang menyelesaikan urusan bil semua, pegawai di syarikat tersebut mengesan bahawa butiran kad pengenalan umi menghadapi masalah. dan sebarang urusan untuk selepas itu tak dapat diteruskan selagi umi tidak menyelesaikan nya.

apa lagi? tercengang la kami di situ. apabila disemak dengan teliti, rupa-rupanya nombor kad pengenalan umi saya telah pon di blacklistkan kerana tidak membayar bil yang mencecah ribuan ribuan ringgit. subhanaallah. umi saya bukan begitu orangnya. di rumah umi lah yang paling awal mengingatkan abuya dan kami adek beradek untuk lekas-lekas menyelesaikan pembayaran bil apa saja. makanya, apabila disemak lagi, dikesan bahawa ada orang yang telah menyalahgunakan nombor kad pengenalan umi saya untuk 'menumpang line' atas nombor umi saya dan kemudian menjadikannya bil tertunggak. ulang kembali: INI BUKAN KESALAH UMI SAYA. ORANG ITU YANG JAHAT.

umi pada mulanya benar-benar tidak berpuas hati bagaimana sistem pendaftaran di syarikat itu terlalu longgar. rupanya kes macam ni bukan baru terjadi. da ramai orang yang pernah terkena. ish3..

alhamdulillah, daripada penyiasatan dapat dikenal pasti suspek seorang lelaki berbangsa _____ (tidak dapat didedahkan) dan berasal dari sebuah bandar. memang ternyata apabila kami menghubungi 'nombor tumpangan' itu, lelaki tersebut yang angkat. selalunya, jika umi saya terlewat angkat call atau tak perasan ada call masuk, call itu akan di divert kan kepada nombor 'incik tumpang' tu. memang sedara mara ada complain bagi tahu pada umi, tapi ingatkan salah teknik biasa2 saja. tup tup da jadi kes macam ni pula.

jadi, dua tiga minggu sejak saya pulang sini, sibuk lah saya menemani umi naek turun mahkamah untuk buat akuan sumpah dan membuat laporan polis untuk membersihkan kembali nama. susah la kan bila no ic da di blacklist, urusan rasmi semua nya jadi tergendela.

dan sesungguhnya jua dapat dikenal pasti bahawa, kes ini terjadi berkemungkinan angkara apabila umi pergi fotostat salinan kad pengenalan dan mungkin dari situ orang tu 'curi' details umi. wallahualam.

apa pon, kes sekarang masih dalam siasatan dan tindakan pihak berkuasa. tapi dari pihak umi semuanya telah diselesaikan. insyaallah mohon yang terbaik.

sesungguhnya rasa bersyukur jua ditimpa ujian sebegini kerana hal ini membuatkan kami ahli keluarga lebih rapat dan saling ambil tahu apa yang terjadi dalam isi rumah. alhamdulillah.

pengajaran : jaga kad pengenalan anda baik-baik ya! ^_^

2 comments:

Naqiah Khalidah said...

uisk..bahayanya..pasni nak photostap kene tgk depan mata..huhu..jhtnye org tu!!!!!

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

iyaaaa.. wajib berjaga2. huhu. dunia skrg sume bnda pon perlu jaga. :)