Wednesday, October 20, 2010

BANYAK

mula-mula bila saya type title entry : banyak, dan mula menulis first sentence of this entry, memang saya rasa terlalu banyak perkara yang ada dalam hati dan fikiran ni. rasa banyak sangat sampai rasa sesak. rasa tak de siapa nak bercakap yang boleh faham apa yang saya rasa sekarang.

tapi lepas 10 saat saya taip first sentence tadi, saya terdiam. kenapa saya merungut macam tu? bila ALLAH itu sentiasa ada untuk saya without fail. hati saya jadi sebak kembali. teruknya sebagai hamba bila kita ingat ALLAH saat-saat sesak dada, susah saja. time senang mana kita? Allahuallah. terus saya delete first sentence saya tadi yang mana saya rasa pasti saja boleh menimbulkan kelukaan pada hati orang lain. terima kasih ALLAH kerana menggerakkan kembali getar ini.

hati ini terlalu subjektif
hati ini terlalu complicated

susah saya nak describe
dalam keadaan diri yang tengah struggle di atas 'jalan' ini
terkadang saya buntu dengan apa yang ada di sekeliling
terkadang saya rebah, terpapah kembali untuk bangkit dalam kesakitan dan kegembiraan

memang saya bukan seorang yang expressive. but am struggling now to get to know myself better and to appreciate others better than before. itu hasil refleksi bersama kak joy. terima kasih akak. dan penting sekali untuk saya bersyukur pada ALLAH kerana lepas entah berapa kali saya dengar hadis 13, kali mendengar dengan kak joy baru saya dapat input. alhamdulillah.

masa untuk meninggalkan bumi Australia semakin hampir. part of me terlalu gembira sebab akhirnya akan kembali ke bumi Malaysia bersama keluarga tercinta. part of me sedih kerana bumi Australia bumi tarbiyyah yang Allah hadiahkan buat saya. mungkin langkahan saya masih kecil tidak seperti orang lain yang lebih maju dan matang. namun saya masih terus mahu melangkah walau diri masih penuh dengan lumpur.

mungkin wajar untuk saya berhenti di sini saja. pointnya nak kata, dimana kita bila ALLAH ingat kita sentiasa dan kita ingat padaNYA pula bila? lemahnya masih iman ini. moga DIA pegang hati-hati ini supaya sentiasa di atas jalanNYA. ameen.

2 comments:

fhmn111 said...

mengapakah?

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

nanti kita ym ye darling. :) nothing bad.