Thursday, April 23, 2009

PERTEMUAN (^-^)v

assalamualaikum dan slm sejahtera sumenye..

apa kabar sumenye?apa kabar jasad?apa kabar dalaman?dan apa kabar iman?

ni 1st intro utk blog ni..hehe..sblm nak taip td,t’pk jg nak gune pngln ape ye?’saye’..’aku’..’ana’..em..ape ye?pk punye pk..so,i chose ‘aku’..kenape?sbb dgn Yang Mencipta kan pon aku bahasa kan aku..jd,kite sume same..asalnya tanah..ditiupkan roh ke dalam jasad supaya turun nye ke atas muka bumi ni menjadi khalifah dan hamba yg taat pada perintahNYA (al-baqarah)..

nape ye aku tibe2 beralih angin nak tulis blog ni?sbb nye otak yg di anugerahkan ni..mesti digunakan..dan blog ni blh jadi medium utk share pandangan atau mengutarakan sesuatu isu..

pernah kite terfikir kenapa kite dihidupkan atas muka bumi ni?

pernah kita tahu apa tujuan kita diturunkan di sini?

pernah kita terfikir apakah kita sudah menjalankan tugas kita dgn sempurna?

pernah kita terfikir apa sudah cukup bekalan kita d negara yg pasti (akhirat) sane?

em..ni antara persoalan2 yg sering aku terfikir atau sering diutarakan oleh kawan2 bile kami duk dlm seating..berbual ttg dunia dan akhirat..mmg menggerunkan..kita hidup da di akhir zaman..acapkali kita leka dan lalai..termasuklah aku..

setiap yg berlaku atas dunia ni..pada kita..adalah ketentuan..bukan kebetulan..setuju?dgn kebijaksanaan akal fikiran ni lah makanya kita menentukan samada mahu memilih yg mana baik dan yg mana buruk..seringkali kita menyalah kan takdir..tapi pernah kita terfikir apa peranan kita dalam menentukan hala tuju kita sendiri?

setiap kesilapan yg kita lakukan sebernanya adalah satu RAHMAT..kenapa?kerana ia nya rahmat untuk kita kembali mendekatkan diri kpd TUHAN..

usah dirundung murung atau sedih tatkala merasa diri sudah tidak berguna..berfikirlah secara positif dan pandang lah ke hadapan..atasilah setiap kesilapan yg telah kita lakukan..dan banyakkan bermunajat kepadaNYA..setiap ujian yg diturunkan punya penyelesaian..itu janji drpdNYA..jgn pernah putus asa..

dan juga..ingat..ujian itu bukan hanya berupa kesusahan..hatta,kesenangan dan kenikmatan yg dianugerahkan itu juga bisa menjadi ujian..menguji sejauh mana hati2 kita ingatkan Maha Pencipta..

kadangkala kita ego..hidup bertuankan nafsu..bila lagi kita mahu fikir untuk hari esok?dalam erti kata hidup kesudahan kita..apa kita yakin kita akan hidup sampai usia 60 tahun?kita akan hidup lagi 20 tahun?akan hidup lagi esok?atau apa kita akan hidup lagi sampai detik 12 jam hari ini?..renungkanlah..

hidup kita sekarang ini banyak menuntut kita melunaskan tanggungjawab kepada duniawi..berpaksikan dunia..seorang rakan pernah mengingatkan aku..”kejarlah akhirat nescaya dunia akan seiring dengan mu.jika kau mahukan dunia,kau akan dapat.tp di mana akhirat mu?nescaya seimbangkan lah dunia dan akhirat mu..yakinlah dgnNYA”

apa yg aku luahkan di sini adalah juga sebagai peringatan untuk diri sendiri..ambil yg baek..sesungguhnya segala apa yg terjadi adalah dgn izin drNYA jua..insyaALLAH..

aku hanya insan biasa..yg tidak mempunyai kesempurnaan..dan tidak akan pernah sempurna..namun aku berusaha ke arah kesempurnaan..maka oleh itu..sahabat2 dan saudara2 seiman..ingatkanlah aku dgn kata2 dan janji2 drNYA tatkala aku alpa..

moga ketemu lagi..nanti ada lagi idea aku coret kat sini lagi ye..
wslm.

No comments: