Saturday, December 11, 2010

PENGALAMAN WARD

lama bangat rasanya tak update blog ni sejak balik ke sini. ish ish ish.

alhamdulillah perjalanan pulang saya dari brisbane ke malaysia selamat semuanya. walaupon ada siket kekalutan semasa di brisbane airport sehingga menjadikan flight delay hampir sejam ketika tiba di KLIA. hurm, malas nak cerita pasal ni. tapi apa pon, buat semua pengurusan airport di mana-mana pon, harapnya ada kata sepakat. jangan atas kata laen, bawah kata laen. susah nya passenger macam saya dan kawan-kawan. tak pasal-pasal jadi last passenger yang depart. tak ke susah kalau tertinggal flight padahal saya dah 3 jam awal di airport? ish panjang la pula, ok tutup ceritalah. saya pasti sesiapa saja yang ada bersama tahu apa yang berlaku. :) apa pon terima kasih kepada crew penerbangan MAS yang berwarganegara malaysia di atas khidmat cemerlang kalian, dan sedaya usaha memberikan layanan dan perkhidmatan terbaik kepada kami. alhamdulillah. :)

saja je saya nak tulis pengalaman ward dalam blog ni sebagai kenangan dan pengajaran in the future. dua hari lepas balik ke malaysia, ditakdirkan Allah saya berpengalaman ditahan ward sekejap. kena drip air dan diberi ubat serta segala macam prosedurnya. puncanya? saya pon tak berapa pasti sebab masa saya ditahan, saya dah separuh sedar, blood pressure tersangat low dan tak mampu nak beri response yang banyak pada doktor dekat situ.

alkisahnya, siang hari ahad tu saya ke kenduri bersama keluarga dan family pakngah. balik dari kenduri, lepas solat maghrib badan saya mula rasa lesu. jadi pening sangat dan lembik je rasa. tak lama lepas tu mulalah episod ulang alik masok ke toilet dan membuang segala bahan perut ke dalam sinki. hurm, offscene lah selepasnya apa berlaku. dalam keadaan macam tu, umi terus heret saya ke emergency ward hospital berdekatan.

sampai sana saya tak dapat untuk terus masuk walaupon masa tu dah tak boleh nak bernafas. tercungap-cungap sambil ulang alik minta umi tolak kan wheel chair ke toilet. sebelum tu siap boleh buat drama muntah depan kaunter pendaftaran lagi. masa tu tak peduli apa dah. saya dah tak nampak siapa-siapa. yang saya tahu masa tu ada saya dan umi saja. pijak kaki pon macam tak berpijak di bumi yang nyata. huhu.

for the second time, saya request untuk alat bantuan pernafasan, tapi tak dapat juga sebab emergency penuh. ada case accident. saya cool down sendiri dalam keadaan separuh sedar macam tu dan minta umi tolak kerusi saya ke kerusi panjang supaya saya boleh baring.sambil baring, umi basahkan bibir saya supaya saya tak dehydrate lebih teruk. tak lama lepas tu, dalam tiga jam selepasnya barulah nama saya dipanggil. masa tu nak buka mata pon dah tak daya. apa yang doctor tanya saya anggukkan saja.

kemudian saya sedar, saya dah ada atas katil dekat kawasan mana masa tu saya tak pasti. tangan kanan dah bercucuk jarum dan ada wayar yang bersambungan dengan botol air. tip tip tip.. setitis demi setitis air turun. kemudian datang pula doctor cucuk masuk ubat. uish, masa ni terasa bisanya ubat tu lalu urat-urat dalam badan. dalam keadaan separa mamai tu saya hanya mampu mengucap saja dalam hati. tak lama lepas tu saya tak sedar apa-apa dah. terus off. :)

dalam pukul beberapa pagi, (saya tak pasti sebab tak pakai jam). doktor datang kejutkan saya dan tanya macam mana keadaan saya. alhamdulillah barulah saya nampak siket keadaan sekeliling. ada lagi beberapa katil di sekeliling saya. ada nenek tua, ada adik perempuan kecil. sebelah saya ada budak tangan melecur. istighfar panjang saya dibuatnya. kemudian doctor kata saya dah boleh keluar. alhamdulillah. baru lah rasa kuat dan segar siket lepas masuk air. boleh berjalan dan pulang ke rumah.

sebenarnya dengan apa yang terjadi kali ni, buat saya terfikir betapa nikmat kesihatan Allah nak bagi ni bila-bila masa boleh ditarik. siang kita sihat berlari, malam kita boleh terbaring layu dan mungkin kaku. saya ingat lagi masa kena cucuk ubat tu, saya rasa macam mana lah pengorbanan umi yang berulang alik masuk hospital drip air semasa mengandungkan kami adik-beradik. kuatnya umi! jadi saya perlu lebih kuat dari tu! inshaallah. :) dah tak de ape dah rasanya nak tulis. rasanya by the time saya publish entry ni, cerita ni mungkin dah basi. sebab saya hanya akan online bila balik kampung during weekends saja. dekat rumah sini tak de line. huhu.

sebelum tu, saya nak mohon maaf pada kawan-kawan, cikgu-cikgu mana yang tak berkesempatan saya nak contact. schedule saya terlalu sibuk. sim card pula nak kena bawa ke celcom center. dan sekarang hal masuk ward ni pula. :) inshaallah soonest everything will get back to normal.

p/s: biological clock masih blm bertukar. jam 8 - 9 malam malaysia (10 - 11 malam australia) saya dah mula rasa ngantuk. huhu.

2 comments:

fhmn111 said...

nampaknya saudari kene AGE yerk. patutla lembik semacam dan dehydrate..kalau dah dehydrate, tak cukup yerk sekadar basahkan lidah. yang penting, minum air banyak. grrrrr, masok ward tak bgtau!!!

run^nia in wonderland said...

sayang oii
kenapa dengan anda?
sihat kah?
maafin ya, tak tahu T_T