Saturday, January 29, 2011

DRIVER BUS COOL!


yeay alhamdulillah! finally dah selamat balik ke HOME SWEET HOME! (^_^)

ni nak cerita pasal experience naek bus semalam. kan semalam excited sangat nak balik kampung sebab dah dua tahun tak balik rumah naek bus. pula tu, balik rumah laen. hehe.

tapi yang paling memenarikkan experience semalam adalah driver bus tu sendiri!

serious tak tipu..

mula-mula masa naik bus dekat duta tu, saya dah start rasa mamai-mamai sebab semalamnya tungkus lumus pulun incik A, pagi suboh dah menyental baju-baju dengan cadar sebelum balik. jadi agak kepenatan di situ.

sambil duk dengar deejay radio potpetpotpet, balas sms.. then ke udara lah lagu Maher Zain Inshaallah dalam bahasa melayu. menarik! tapi entah masa bila mata saya dah tertutup habis.

tak lama pastu saya tersedar bila phone berdering. tapi cakap-cakap tak dengar apa sebab line tak clear. letak telefon tengok jalan. pastu rasa pelik. nak tahu sebab apa?

sebab tiba-tiba duk dengar ada suara deejay tengah mengulas tentang traffic jalan. suara tu suara yang macam dekat sangat je pula tu. habis je ulas traffic jalan tiba-tiba ada pantun! pantun melayu lama-lama pula tu. memang best pantun-pantun deejay ni. huhu

sambil duk tergelak sorang-sorang dengar deejay ni berpantun, saya pon focus la tengok jalan, tiba-tiba..

pakcik driver angkat sambil melambai-lambai ala-ala ratu cantik dunia..

saya pelik. anda pelik? mesti pelik kan?

masa tu saya dah, haish pakcik ni buat apa? sebab banyak kali juga dia buat macam tu.

bila saya duk focus tengok pakcik driver ni baru saya perasan yang sebenarnya saya duk dengar suara deejay tu bukan suara dari radio, tapi suara pakcik bus tu sendiri! berderau dah darah saya. huhu.

lama juga saya perhati pakcik ni. risau pon ada. ok ke tak pakcik ni? bila diamati pakcik ni akan angkat tangan dekat bus-bus yang lalu dekat line jalan sebelah sana. nape ye?

sekali tu baru la dapat tangkap pakcik ni la deejay nye. kot. atau pon driver-driver bus ni ada sistem telekomunikasi mereka sendiri so that can tehy talk to each other and keep everyone updated. memang menarik.

tak salah saya pakcik ni bahasakan diri dia tokwi.

ada sekali tu bila kami berhenti dekat R&R, driver bus sebelah datang bertegur sapa. agak dikenali kot pakcik ni. dan saya rasalah bagus juga ada sistem boleh cakap-cakap sesama driver macam ni sebab saya dengar input-input yang di share agak bagus di samping saling duk ingat-mengingati supaya berhati-hati memandu.

apa pon, saya memang tabik la dekat drvier bus cool ini sebab boleh berpantun spontan sambil bawa bus! ayat pantun yang cantik pula tu! huhu. terima kasih pakcik driver cool. selamat juga saya sampai ke rumah dengan hati yang cukup terhibur sepanjang hampir 6 jam atas bus.

No comments: