Saturday, May 12, 2012

BARANG BABY

Kejadian terjadi semalam bila anak menelefoni ibunya untuk memaklumi tentang Mom & Baby Expo di Mid Valley.

Anak : Umi, akak nak pi Baby Expo ni. Tapi tak tahu nak beli apa.

Umi : Laa ... pasai apa tak tahu nak beli apa? Beli la apa yang perlu.

Anak : Erk? Apa perlu tu macam apa? 

Umi : Beli la baju , napkin , tilam ..... bla bla bla. Abuya dulu beli jenama ni untuk hangpa semua. Bla bla bla.
(Anak mendengar dengan tekun)

Anak : oOo (terlopong dan garu kepala)

Umi di hujung talian juga mungkin sedang geleng kepala sambil tahan ketawa dengan anak. 

--------------------------------

Di Expo, anak terpegun banyak benar barangan baby. Ingatkan simple saja. Even dah ada buat list apa nak cari, tapi kena pandai cari dan lagi best if boleh bargain. Nak nak pula tersangat ramainya orang di expo itu. Uish terus berangan untuk zauji ada di sisi bila tengok ayah baby lain-lain angkat sume tilam yang besar tu. Takpe, Inshaallah nanti ye baby. 

Tapi ada satu incident. ;)

Anak : Eh akak, ni apa ni?

Jurujual : Ni barut ni. Baby pakai masa lepas pantang, tak bagi kembung perut.

Anak : Oh ya oh ya (terangguk-angguk sambil baru terfikir akan kewujudan barut sebagai barang baby) Tapi ni moden punya gaya ni, corak siap. Patut la saya tak cam. Hehehehe.

Dan si anak mengambil 5 helai barut yang dirasakan perlu. Juga beberapa barangan essential lain terutamanya keperluan apabila anak ini adalah seorang ibu berkerja yang berpotensi meninggalkan anak tersayang di nurseri. Tapi akhirnya kaki sudah lenguh, perut sudah berkeroncong, maka aktiviti hunting for baby's stuff terpaksa ditangguhkan. Kita sambung lagi semasa cuti sekolah bersama zauji. Inshaallah (^_^)

p/s: Beli barang baby untuk pertama kali memang excited, beli barang baby bersama husband lagi double excited. Tapi dalam sibuk sediakan barang baby, persediaan rohaniah dan emosi baby juga perlu diuruskan. Seperti yang diingatkan zauji, Ibu adalah Pendakwah. Mendalam maksudnya tapi cukup bermakna buat seorang anak yang sedang belajar menjadi Umi. Barang baby yang bagaimana kita pilih untuk mencorakkan anak-anak kita apabila besar. Renungan bermakna :)

1 comment:

Naqiah Khalidah said...

tahniah.. dgr2 kawen tup2 dpt baby.. masa berlalu pantas sekali :)