Wednesday, May 23, 2012

KEKUATAN ITU DATANG

Ini adalah entry yang ditulis dengan penuh rasa positif ya.

Entah di mana tapi yang pasti dari mana, kekuatan yang dirasakan sekarang itu datang. Berkeseorangan di perantauan bersama amanah di dalam 'rumah wanita', memangnya tidak mudah. Baru kini saya faham dan merasai sendiri apa yang sering diceritakan tentang kisah Aminah, Maryam, Siti Hajar yang dirahmati Allah. Tapi sangatlah pasti kisah saya langsung tak sampai tahap pengorbanan mereka walaupon 0.0001% dan ramai lagi mujahidah di luar sana yang mengandungkan anak mereka. Sesungguhnya kekuatan seorang ibu itu di saat Allah menghadiahkan anak di dalam rahim, maka Allah Maha Penyayang jualah yang menghadiahkan kekuatan tersebut.

Diakui, tempoh ini, sangat terasa getirnya bilamana terpaksa menghadapi morning sickness berseorangan, mendengar bebelan nurse tentang berat badan yang naik mendadak, hB yang turun mendadak dan macam-macam lah.Terpaksa membawa kereta sendiri bilamana kepala rasa terhuyung hayang dan kaki atau badan terlalu penat. Itu belum masuk kisah emosi lagi. Huhu. Tiada siapa yang dapat membantu ketika itu kecuali Allah! Maha Baik dan Penyayang kan? 

Memikirkan banyak lagi perkara, saya tak menyangka 2/3 perjalanan untuk bergelar seorang ibu sudah saya tempuhi dengan pinjaman kekuatan daripadaNya. Pada 1/3 perjalanan, saya mengalami morning sickness yang agak teruk, tapi Allah menghadirkan pertolongan dengan menetapkan saya untuk mengajar di sekolah pada waktu sesi petang. Pada 2/3 perjalanan, mengalami masalah penurunan selera makan yang agak kritikal. Tapi Allah bantu juga melengkapkan nutrisi saya dengan adanya insan-insan yang menghadiahkan buah kurma, kismis dan zauji sendiri membelikan air delima. Semua itu membantu memberi tenaga. Alhamdulillah. Dan baki 1/3 perjalanan, sudah mula merasai sakit belakang, sakit pinggang malah setiap pagi untuk bangun solat Suboh seorang diri itu adalah satu perjuangan untuk saya kerana kebiasaannya kaki akan sakit tidak dapat bangun berdiri berjalan di pagi hari. Tapi Allah juga yang bantu saya memberikan keselesaan pada saya untuk berehat tatkala badan sudah kelembikan pulang dari kerja.

Dan ... paling istimewa, kekuatan itu Allah datangkan dengan menghadirkan zauji yang penyayang dan sentiasa memberikan semangat meski kami berjauhan demi khidmat bakti kepada anak bangsa. Alhamdulillah. Juga kedua-dua keluarga yang sentiasa memberikan sokongan Alhamdulillah. Banyak sungguh nikmat dan kekuatan yang Allah pinjamkan buat saya menelesuri ujian yang dihadirkan ini. Moga saya dan zauj lulus jaya dan kelak kami dapat hidup bersama Inshaallah. Moga doa kalian yang membaca mengiringi perjuangan ini. :)

Konklusi penceritaan, ujian itu hadir bukan untuk menzalimi juga bukanlah atas hukuman dosa-dosa kita terdahulu, sebaliknya atas rahmat Allah dan kasihNya lah kita diberikan ujian agar diri melihat 'sesuatu' dan belajar menjadi hamba yang lebih baik dan taat padaNya serta mengakui kebesaran penciptaanNya Inshaallah. Teruskan mendoakan saya dan baby, moga kekuatan juga bersama kalian di saat ini walau bagaimana sekali pon bentuk ujiannya~! Allahuma yassir.

No comments: