Thursday, February 18, 2010

BATIK LEPAS

alkisahnya, semasa saya bercuti di rumah tempoh hari, makanya saya menjadi 'bibik tegar' mengemas rumah. habis semua kotak-kotak saya geledah. susun barang-barang. untuk makluman, barang-barang kami adek beradek dibiarkan di dalam satu bilik selepas berpindah ke rumah baru ini sehingga kami pulang bercuti. hehe.

maka, ketika mengemas apa-apa yang patot itu, saya terjumpa hampir atau mungkin lebih 10 kain batik lepas yang masih lagi dalam balutan plastik. belum berusik dan tidak lagi dijahit.

apa lagi saya ni.. pantang tengok baju banyak tapi tak pakai. saya pon mula potpet tanya kenapa umi tak jahit kain-kain ini semua. kan tak elok simpan saja bila da beli.

nak tahu apa jawapan umi?

" kain-kain ni semua umi beli utk umi mati nanti. hangpa nak guna buat tutup jenazah umi. nak tutup keranda lagi nanti. nak guna masa mandi........ "

butir bicara umi seterusnya saya dengar bagai melalui udara saja. hati saya sebak. saya diam, bangun masuk bilik dan lap air mata yang keluar secara tiba-tiba.

umi adalah insan yang paling saya sayang. umi adalah pinjaman ALLAH taala yang tak ternilai harganya dalam hidup saya. semoga umi sentiasa dalam perlindungan dan rahmat ALLAH. semoga apabila 'pinjaman' saya diambil kembali, saya akan kuat. atau sekiranya saya yang pergi dahulu, umi kuat dan mendoakan saya. ameen.

7 comments:

fhmn111 said...

batik lepas pun tatau ke watpe??ish2..hehehehe..takpe2..

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

hehe.. bukan x taw. tp pelik bnyk sgt. sebak sungguh hati waktu tu taw. sob3

....aPoSh.... said...

sedeyh ='[

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

ya aposh.. :'[ mmg sebak sgt waktu ni. ape pon, yg pntng kita sbgai anak slalu doakan parents kita ya. <3 rindu kamu.

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

ya aposh.. :'[ mmg sebak sgt waktu ni. ape pon, yg pntng kita sbgai anak slalu doakan parents kita ya. <3 rindu kamu.

fhmn111 said...

hehe...baru tgk batik lepas dah sebak..blom lagi tgk jenazah depan mata...hehe...

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

ku paham perasaan itu farah. 3 kali uruskan jenazah orang tersayang. memang tak terluah perasaan masa tu. :)