Sunday, September 19, 2010

3 IDIOTS

awan langit mendung saja sejak dari jam sebelum suboh lagi. hitam. gloomy je rasa. damai je tilam empuk tu memanggil-manggil kala orang tengah nak dating dengan encik A ni. haish ini tak bulih jadi. maka mari lah kita offtask sebentar bersama blog ye. ;)

panjang pula intro. huu. mesti semua orang dah mula balik tempat belajar/kerja masing-masing sekarang kan? huhu. bagus bagus. saya tak balik mana-mana. duk mengadap kerja sejak dari hari raya lagi. dah tahu kan cerita raya saya? bagus bagus. semoga momentum kerja makin up sebab dah balik kampung dan refresh semangat kan? :)

ok lah ni sebenarnya nak ngelak daripada muka tersembam dekat bantal cupcake tu, maka saya pon nak share cerita tentang a hindi film, tajuk dia '3 IDIOTS'.. haa, jangan kata cikgu ni cakap benda tak elok pula ye. dah memang itu tajuk nya. nak tahu nape tajuk film ni mcm ni? stay tune.. ;)

sebenarnya tengok film ni a day before exam CLB446. meroyan ngan kawan nak tengok juga petang tu. plan asal, nak tengok lepas habis exam. tapi tertukar, konon-konon buat pemangkin semangat lah.

"takpe takpe, kita tengok sambil buat revision."

mula-mula buka buku grammar, tapi.. akhirnya, buku ke mana mata ke mana. sempat la belek-belek satu chapter. *evil grin*

seriously berbaloi baloi tengok cerita ni. sebab lepas tengok je rasa motivated semacam je dan khusyuk menelaah. sampai jam 2 pagi. huhu. (ditambah dengan rasa nervous dah lama tak exam, hampir 2 tahun tiba-tiba nak sit exam. ALLAH saja lah yang tahu. dekat luar buat nampak cool, dalam hati huish macam garuda ada) xP

ish tengok tu panjang lagi membebel. ok lah, sebenarnya tahu tentang film ni masa ada satu guest speaker dari india datang bagi talk tentang indian education system untuk subject comparative curriculum study. memang best lah. cakap tentang exam-oriented system, pressure, work demand and etc yang berlegar dalam komuniti masyarakat dekat india. surprisingly, their education system bermula sejak kanak-kanak tu dah umur 3 tahun. ada junior kindergarten school, senior kindergarten school, primary school pastu baru lah naik naik naik sampai ke university level. dan setakat a diploma holder bagi masyarakat dekat negara india sana, tak ada nilai. huish dasyatnya!

masa tu kami semua dalam kelas macam terpana kejap. biar betul ni. selama ni kami duk debate tentang malaysia education system ingatkan students kita dah pressure habis dah dengan exam-oriented based nye, rupanya india lagi dasyat. dan rate students yang commit suicide pon adalah tinggi, dek tekanan dengan belajar. exams yang banyak dan demand utk rate qualification yang tinggi. mengucap panjang masa tu. dan bersyukur to how lucky we are to be in malaysian education system and up till now kita masih lagi survive walaupon debate tentang exam etc masih lagi on going.

dipendekkan cerita, guest speaker kami (dia tengah further post graduate skrg) suggest untuk tengok film 3 IDIOTS ni untuk lebih memahami and to give a clearer view of apa yang dah dia sampaikan. so here, saya nak state beberapa points yang saya rasa best daripada film ni.

1. LIFE IS A RACE
yup, definitely. hidup ini satu perlumbaan. dalam film ni, mesej ni digarap dengan cukup indah. semenjak kita dalam alam rahim lagi, ketika sperma nak bertemu ovum pon, itu pon adalah perlumbaan. only the best wins. and that is true! dalam hidup ni apa pun yang kita nak, we have to work for it. andai kita lambat, orang lain akan rembat dulu. so, film ni buat kita fikir balik purpose of life. buat kita fikir balik apa kita nak daripada hidup kita ni? (selain daripada memenuhi tuntutan kita diturunkan ke ats bumi sebagai khalifah dan hambaNYA). cara macam mana kita nak lead our own life. to always feel motivated and be able to motivate others as well.

2. EDUCATION
dalam film ni, education sangat lah dititik beratkan. sebab cerita ni bermula tentang 3 orang pelajar engineering (rancho, farhan dan raju) who struggle untuk qualify diri mereka dengan sekeping ijazah. so dalam bab ni, memang leh tengok macam mana students dekat india study. basically banyak nya yang saya nampak rote learning. memorisation. tapi dalam cerita ni, hero dia (rancho) cuba tarik perhatian audience dengan membawa mesej, we learn with passion. bukan untuk tertekan. jadi bila kita belajar dengan rasa gembira, ilmu pon senang nak dapat. boleh tengok dalam film ni, bila rancho ditanya oleh pensyarah dia, "what is the definition of machine?".. jadi dia pon jawablah, "a machine is a tool that simplify human's life".. dan bagi saya justification dia bagus memandangkan as a student, you need to be able to analyse apa yang dah belajar and apply it in a meaningful context. sedangkan seorang lagi kawan dia, the silencer gelaran yang diberi sangat sangat lah apply rote learning. dia boleh hafal definition machine tu satu persatu huruf yang ada dalam buku teks. tapi bila nak applikasikan semula, haa terkial-kial. jadi di sini, penulis cerita ni berjaya bawa mesej pendidikan dengan berkesan dan reflect upon our education pathway macam mana pula.

3. TEACHERS' ATTITUDE
haa.. ni bab yang best juga ni. disebabkan oleh education system yang dah based on exam saja, maka terjadilah cikgu cikgu nye yang pulun nak abeskan syllabus. ini saya istilahkan sebagai teacher-books dominated system. jadilah macam situasi dekat atas ni. sampaikan rancho kena halau dari kelas sebab jawapan tak mengikut skema buku teks. huhu. tapi saya suka cara dia reply balik pada cikgu dia bila dia masuk kelas nak ambil buku yang tertinggal. nanti tengok na?

selain daripada tu, sikap pengetua dia yang mereka gelarkan sebagai virus, pada mulanya adalah agak menjengkelkan. kesian tengok students pressure sampai commit suicide. tak de belas ihsan langsung. tapi sebenarnya apa yang dia fikir satu je, nak tengok kejayaan. yang dia tahu nak students dia cemerlang dan dapat kerja sebagai engineer tu. rupanya disebalik keras hati tu ada juga lembut hati. nanti awak awak evaluate lah sendiri ye apa yang saya maksudkan? hehe

dan the most significant part saya rasa betul lah sebagai cikgu, kita ni play a major role dalam upbringing our students. tengok saja berapa lama masa yang kita spend dekat sekolah dengan budak-budak. apa yang kita cakap as teachers sangat beri influence pada budak-budak. setuju tak bila saya cakap, dulu masa kecil, bila mak kata buat kerja rumah cara macam ni atau macam tu, kita akan bantah dan mati-mati kita akan pertahankan, "takkkkkk.. CIKGU kata macam ni. CIKGU tunjuk macam tu. CIKGU ni CIKGU tu!! " haa.. setuju? anguk anguk. hehe

4. SELF BELIEF
dalam film ni juga, diajar untuk individuals to have your own self belief of what you are capable of doing so. menanam keyakinan diri yang kita mampu nak berdiri on our own two feet. sangat banyak lah jika nak dihurai. tentang kisah heroin dengan ex-tunang dia yang digelar sebagai price tag. haa, ni kena tengok sendiri ok? panjang sangat nak hurai.

dan juga, suka part bila rancho kata dekat virus yang dia akan develop satu invention untuk menjimatkan kuasa elektrik terutama pada perayaan perkahwinan. dan dia janji akan namakan invention dia bersempena nama pengetua dia. dan dia kotakan janji dia! dia invent alat tu dan namakan sebagai virus. dan invention ni, dia guna masa nak selamatkan anak virus, muna yang tengah sakit nak bersalin (masa ni hujan malam turun lebat, habis banjir semua tempat dan ambulance could not reach to their place). haa.. part ni pula adalah sangat touching ye. sila tengok dengan teliti. dan macam mana tingginya self belief yang ada pada rancho dengan trademark dia 'all izzz weell @ all is well" dia berani nak sambut baby tu. sampai basah 3 tuala tengok part ni taw. haha. tipu je, yang pasti nya menitik la juga air mata.

5. FAMILY VALUE
yang ni basically refer pada culture masyarakat india. tentang kasta. tentang apa yang mereka faham. tak nak ulas panjang sangat bab ni, khuatir tersalah sebut. tengok dan faham sendiri lah ye. tapi nak kata nya, kagum lah dengan semangat kekeluargaan mereka yang masih menebal gitu. :)

sebenarnya banyak lagi boleh cerita dan dibuat critical literacy @ analysis daripada film ni. tapi saya kena stop dulu lah. awan yang memang dah mendung dan hitam tu buat saya tak sedar rupanya dah nak masuk maghrib.

encik A dah merajuk dengan saya. nak gi jumpa dia lah. huhu. post kali ni pon panjang semacam je. if ni adalah encik A yang perlu saya dandan sebanyak 2000 words tu kan bahagia. haha. melampau. tapi kira ok lah ni, buat review sambil mengubat kekecewaan tengok Lagenda Budak Setan. huhu. ok lah, selamat berjuang semua!

3 IDIOTS
3 [I] [D]o [I]t [O]n-my-own [T]erms!

4 comments:

fhmn111 said...

hang baru tgk ka? aku yang busy nie pon dah lama tgk..heheheh..

menarik kan? huhuhuhu..

tak tgk lagi ke Lagenda Budak Setan? tak payahla tgk...tak best pon..ngee..hehehe...

Ilyas Syafiq bin Darul Ridzuan said...

lama dah tak tgk citer hindustan

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

farah : T.T haa la, baru tgk la ni. ya la eden busy bebenor. nak wat gane. haha.rosak bahasa.

sgt menarik when you interpret it differently. :)

LBS da tengok. kecewa. siap sempat kritik lagi penggunaan bahasa dan ketepatan setting masa and etc. hasil belajar sastera. -_-"

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

ibnu~ridz : da lama juga tak tengok.tmbh lg da dtg sini. tiba-tiba meroyan nak tgk juga pas di introduce dr guest speaker. nilai pengajaran dia tak sia-sia. movie yg lain dr lain.