Tuesday, September 6, 2011

HANYA KERANA NYAMUK


Hari ini hanya kerana seekor nyamuk
Terfikirkan sesuatu

Setelah sekian lama
Ya agak lama tak merasa digigit nyamuk

Hari ini Allah uji kena gigit hanya oleh seekor nyamuk!

Tapi kesannya terus on laptop dan
taip entry ketiga hari ni.
Ups, bila sesuatu terjadi macam ni la saya
menulis dan menulis sampai saya rasa puas.
;)

Saya sendiri pelik kenapa hari ni
Saya menjadi sasaran bertubi-tubi
Bukan roommates yang lain

Kata roommate,
"Darah Kak Long ada banyak zat kot,
takpon ada gula manis, garam masin.
Haa~!"

ERKK??!!

Tapi yang sebetulnya
Hanya kerana seekor nyamuk
Mengajar saya hari ini apa itu erti sabar.

Serious saya tak tahu macam mana nak tulis
Tapi itu apa yang saya rasa.

Pernah dengar peribahasa
'Kerana seekor nyamuk
seluruh kelambu dibakar'?

Maka strategi pon dipasang
dikibas-kibas nyamuk dengan sopan
dikipas-kipas nyamuk dengan bantal
supaya jauh pergi
agar tidak saya membunuhnya.
Terasa kejam kalau bunuh nyamuk seekor! Huhu

Hakikat realiti hidup kita
Akan ada saja gangguan kecil
Sebenarnya tak la besar mana
Dan Inshaallah dengan waras dan rasional akal
Kita mampu selesaikan
Dengan izinNya

Tapi terkadang perasaan dan nafsu yang terburu
Buat kita gagal menanganinya dengan baik
Dan bersangka baik dengan Allah SWT

Sedangkan setiap apa yang datang
Kecil atau besar
Semuanya untuk reflect pada
Bagaimana kita mengingati Allah
dalam gembira dan duka

Untuk hari ini
Terima kasih Ya Allah
Menghantarkan saya seekor nyamuk
Untuk saya belajar
tentang apa itu HIDUP.

=)

Saya bahagia~!
Love you Allah.

Owh ya, saya bukan manja sama nyamuk ya.
Hanya mencatit ringkas ibrah digigit nyamuk.
;)

No comments: