Saturday, August 22, 2009

LASKAR PELANGI

semalam usai shj solat teraweh, aku pon melangkah pulang ke bilik. berkira2 utk beradu sudah..tibe2 hati dan tangan ni teros tergerak menekan tetikus, membuka folder kisah laskar pelangi, yg baru shj ku dapati dr seorang teman, ecah. ade 11 part. lps tgk 1st part, teros bersambung ke part yg laen pula..dan akhernye tamat sudah kisah nya.

kisah laskar pelangi..aku kira, sebuah filem wajib tontoni buat semua. semangat juang dalam diri setiap seorang karakter nya benar2 membuat aku kagum dan terharu. dan jujur aku kata kan, ada dlm beberapa babak, penghayatan karakter dan jalan cerita yg begitu memberangsangkan berjaya membuat kan aku menangis keterharuan..owhh..syahdu nya.. ~~~

alaf baru ini, ku fikir2 dan renung2 kan, apa mungkin masih ada kanak2 yg sepuluh orang seperti dlm laskar pelangi ini? apa mungkin punya guru yg sanggup bergadai masa dan wang rupiah hanya utk mengajar kanak2 yg miskin, yg belom tentu punya masa hadapan dalam sebuah sekolah papan yang hanya menanti masa rebah ke lantai bumi? apa mungkin? tapi itu semuanya mungkin dalam kisah laskar pelangi..garapan sinopsis kisah yg cukup istimewa buat diri ku yg bakal bergelar seorang pendidik tidak lama lagi. insyaallah. moga dapat ku pinjam dan ku semai semangat cikgu muslimah dlm mendidik anak murid nnt. ameen. :)

suatu yg ku kira istimewa, penekanan pembelajaran kepada 10 orang anak laskar pelangi..bukan semata mengejar keputusan lulus dalam peperiksaan awam..tetapi sebaliknya ditekan kan kekuatan iman dan jiwa agar kecerdasan minda terbina dalam diri mereka dan barulah dikatakan terhasilnya didikan anak2 dan insan2 yg berjaya dunia dan akhiratnya..mudah2an..insyaallah.10 orang anak laskar pelangi yg punya multiple intelligences, datang dari latar belakang yg susah,miskin,punya tanggungjawab terhadap keluarga..tapi jiwa mereka cukup kental memburu ilmu dan percaya bahawa mereka juga berhak mempunyai cita2 utk masa hadapan. atas smangat juang ini, akhernya mereka berjaya. kecerdasan minda dan kemantapan budi pekerti dan hati 10 anak laskar pelangi adalah satu bonus anugerah tuhan yang bila direnung, setiap kita pon boleh memilikinya. insyaallah. :)

final word, this movie is higly recommended to others utk ditontoni. mmg berbaloi. usah dilihat dengan renungan mata tajam, tapi lihatlah dengan renungan mata hati. agar intipati pengajaran nya dapat disari. mudah2an.

kata pakcik ustaz dlm filem ini, berilah sebanyak2 nya, dan jgn lah kamu menerima sebanyak2nya..renung2kan. :)

"aku jatuh cinta lebih sama lintang dan ikal"
^.^

nota kaki: entry ini terpengaruh dengan gaya bahasa indonesia..huhu..x sabar menanti kesudahan kisah nur kasih yang nmpk nya makin hangat plot penceritaan minggu ini. :P

No comments: