Thursday, August 5, 2010

KEMBARA [3] : SYDNEY


salam alaik semuanya..

huhu.. ampunin, setelah berminggu lamanya baru nak update cerita yang dah basi ni. inshaallah, malam ni saya bertekun menulis sedikit sebanyak pengalaman mengembara ke rantau orang. hihi.

sambungan daripada entry yang sebelumnya.. saya berjanji akan cerita tentang vivid sydney. well, vivid sydney dalam bahasa kefahaman saya adalah pesta lampu-lampu, sebabnya di bangunan-bangunan (Opera House Sydney, mahkamah and etc.) dipancarkan dengan lampu-lampu yang berwarna warni dan siap bercorak bagai lagi. boleh lah agak cantik bagi saya sebabnya sewaktu ke Adelaide waktu autumn dulu, ada juga tengok ala-ala pesta vivid di sana dan lebih cantik dari yang ada di Sydney ni. hihi.

tapi pengalaman kali ni lain sedikit, sebab berpeluang berjalan kaki dengan kawan-kawan waktu malam tengok sendiri 'kehidupan' bandar Sydney kala malam menganjak waktunya. sejuk tu memang tak payah cakap sebab sebelumnya hujan, kami jalan dalam hujan dengan jaket yang nipis. huish, sabar je la. hihi.

kemudian berpeluang lagi untuk makan pancake terkenal dekat The Rock.. it is an old building, agak interesting dan pancake sedap.. sampai penuh perut makan padahal sekeping je sebab share dengan ayu. hoho. habis makan dekat pancake jalan-jalan lagi sampai ke parliament house ke ntah malam-malam tak perasan ngan bangunan mahkamah. jalan-jalan sampai ke bus stop dan balik ke rumah.

satu perkara yang saya terkesan bila direnung daripada pengalaman vivid ni, adalah dengan mengumpamakan cahaya-cahaya vivid yang menerangi malam Sydney umpama hidayahNYA. hidayah ALLAH tu datang pada hamba-hambaNYA yang terpilih dan maka rugilah pada mereka yang melepaskannya pergi sebab macam pesta vivid ni datang nya hanya sekali dalam setahun. tu pon bila ada pesta vivid yang cantik ni tahun depan, belum tentu kita ni ada peluang lagi untuk pergi tengok, be it due to the time constraint atau ajal kita da menjemput. hah? macam mana ni? tambah lagi hidayah ALLAH tu, lagi lah bukan calang-calang masa nak datang dalam hidup kita ni sebagai manusia. orang selalu kata belum sampai hidayah, tapi ada seseorang kata pada saya, "dah tu tak kan tak nak usaha cari hidayah tu? hidayah tak kan datang bergolek. tak kan nak tunggu sampai ajal datang. rugi lah kita".. dan berdasarkan pengalaman kembara saya hidayah itu adalah too subjective to be defined. it can be in any way and any form. dan kita sebagai hamba yang dikurniakan AKAL perlu bijak menilai dan membuat pertimbangan. [ingatan untuk diri sendiri] inshaallah.

ok lah, selepas daripada peristiwa vivid ni, ayu bawa pula saya ke tempat-tempat membeli dan membelah merobek duit poket di sekitar Sydney. huhu. pergi makan di tempat-tempat significant kalangan orang kita dekat sini. best best best. sydney penoh dengan tempat makan Asian yang halal dan seleranya macam ke arah keMalaysian.. tak macam dekat Brisbane. boleh bilang dengan sebelah tangan je tempat makan melayu. hoho. sempat juga berjumpa dengan kawan lama IPBA- alia kesayangan serta seorang sister dan brother dari UIA yang datang bercuti ke Australia. jalan-jalan dengan mereka ke Paddys, University of Sydney (UniSeed) dan banyak lagi.

dan terus lagi berjalan.. hinggalah pada hari saya terbang ke Auckland. sebelum departure time, ayu bersama dua orang rakan, arif dan hanafi bawa ke UNSW untuk solat jama' zohor dan asar sambil ambil gambar. masa dekat musolla ni sempat juga berkenalan dengan seorang sister dari Arab. masa ni sementara tunggu azan, sister ni sempat lagi ajar few simple Arabic words yang berguna untuk daily communication. best best [.^_^.]

lebih kurang jam 4 , saya dah ada dekat Sydney International Airport untuk depart ke Auckland. sekali lagi jadi last passenger untuk checked-in. huhu. alhamdulillah sampai juga. next entry saya akan cerita pula kisah menjadi last passenger ni dan apa relevantnya dalam kehidupan kita inshaallah..

more pictures ada diupload dekat fb. tapi sekarang saya dah privatekan tak sempat nak sort out few important things, dah tambah tengah sibuk sekarang. hihi. if nak tengok boleh request, PM saya ye. thank you sudi membaca.. [to-be-continued: AUCKLAND]

No comments: