Thursday, August 5, 2010

KEMBARA [4] : AUCKLAND

berjumpa lagi dalam edisi kembara yang seterusnya.. hihi.

alhamdulillah, ALLAH masih mengurniakan kesihatan yang baik untuk meneruskan kembara ini. :) setibanya saya di bumi Auckland, jam mengikut waktu New Zealand sudah menginjak ke angka 12 tengah malam.

sewaktu tiba di imigresen, sedang nak masuk kan laptop lepas inspection, tiba-tiba ada suara garau menegur, " datang bercuti ke? dari Malaysia ke?"

saya pandang kiri, saya pandang kanan.. akhirnya saya pandang hadapan, eh pakcik imigresen ni la yang tengah tanya. daripada perut kecut sementara nak lepas imigresen terus happy sebab jumpa orang kita. yippeeee.. haha. seronok la sangat masa tu, da la sorang aja sebab kawan-kawan lain da sampai siang nya. sembang serba serbi dengan pakcik ni yang dah 12 tahun menetap di bumi kiwi, dia pesan supaya saya hati-hati. lepas tanya direction nak ambil shuttle bus, saya pon lambai-lambai lah selamat tinggal. hihi.

masa dah dalam shuttle bus sewaktu menuju ke Auckland city, saya merasakan seperti baru saja mendarat ke planet Pluto. faktor yang pertama sebab cuaca yang agak windy dan sejuk gitu. dan yang kedua, hoho.. yang ni yang tak boleh tahan, bila saya pandang orang-orang yang sedang jalan di tepi-tepi jalan, rambut mereka tercacak ke atas macam alien pon ada. rasa nak gelak ada, rasa macam tak percaya ada. huhu. pendek cerita sampailah saya ke rumah kawan saya jam 1 pagi.

sewaktu di bumi Auckland ni, tak banyak tempat sangat travel. lebih banyak kepada menziarah sahabat handai yang tengah dalam musim examination. tambahan pula city Auckland yang kecil dan not so many places yang boleh dilawati. jalan-jalan di bumi Auckland ni sempatlah saya dan kawan pergi ke University of Auckland, Auckland Museum (dekat sini saya belajar banyak benda baru tentang budaya orang Maori, iaitu orang peribumi macam masyarakat kaum Asli kita dekat Malaysia).. kemudian naik bus ke Mission Bay melihat pantainya yang indah sambil makan ice-cream. best sangat, tambah lagi pengalaman memecut kejar bus gara-gara salah seorang rakan tertinggal barang dalam bus. sungguh ini semua kenangan manis untuk saya. kerana kembara ini banyak membawa saya mengenal kerenah manusia termasuklah kerenah diri sendiri. :)

semasa di Auckland, saya boleh umpamakan seperti datang ke Mesir. ish, Mesir pon tak pernah sampai. hihi.nak bayangkan saja lah ni. masa dekat sini duduk dengan sahabat handai yang alhamdulillah terjaga dalam bi'ah islamiah yang solehah. waktu solatnya sentiasa awal dan berjemaah, semangat ukhuwah yang sangat manis dan mereka sangat pandai masak serta cukup memuliakan tetamu-tetamu dari jauh. rasa seronok dan bersyukur dapat jumpa dengan ramai sisters yang sebelum ni tak pernah kenal tapi bila kenal macam rasa dah lama bersahabat. :)

(makan Malaysian food sedap di Angie's kitchen)

dan paling manis sekali dapat jumpa sahabat lama, teman sekumpulan teater sewaktu di kolej dulu, cik diyana zulkifli kita. selepas 6 tahun jumpa, hari pertama jumpa dia saja terus rasa macam tak percaya duk tergelak-gelak dan rasa terharu. kami berjalan-jalan di city sambil ada evening tea catch up story masing-masing dan berkongsi pendapat tentang isu-isu semasa. (topik perbualan pon dah ke arah kedewasaan).. sempat juga berpeluang pergi tidur rumah dia. memang best lah, rasa duduk sekolah balik. xP

(bersama diyana sewaktu minum teh di kedai kopi favouritenya)

dan acara kemuncak yang saya tak akan lupa sampai bila-bila saat diri ni menjejakkan kaki buat Sky Walk di Auckland Sky Tower yang berketinggian mencecah 192meter dari paras tanah. huhu. cuak dan gayat tak usah nak kata lah. pengalaman kali ni lain pula sebab selama ni buat flying fox ke atau ala-ala bungee jumping tu, semuanya nervous sekejap saja sebab time duration tu sangat kejap dalam beberapa saat je dan dah biasa buat. tapi yang Sky Walk kali ni.. huish, yang pertama dan terakhir dalam hidup saya! duduk di ketinggian yang sebegitu dalam tempoh masa hampir satu jam dengan kelajuan angin yang sangat laju dan sejuk menggigil tambah lagi dengan luas permukaan pathway yang saya lalui tu hanya selebar 1 meter. kecil kan? angin laju je siket memang melayang lah! dah la safety yang disediakan hanyalah dua utas tali kecil depan dan belakang. huhu. tengok je lah gambar ni, susah nak describe panjang lebar. (credit to mr. google)

(ni gambar selepas turun dari tower dengan instructor kami.. hidung merah, perut kempis)

hanya satu perkara yang saya fikirkan semasa di atas tower sewaktu Sky Walk ini, iaitu in future kala merentas titian sirot.. apakah nasib saya? berderau darah rasanya.. fikir-fikirkan dan renung-renungkan lah bersama. :)

saya meninggalkan bumi Auckland yang cukup manis kehidupan Islam nya. sebak rasa dada meninggalkan sisters yang best dan mantap sahsiah, akademik dan iman mereka. masyaallah.. doakan saya dan moga kita bertemu lagi. :)

seterusnya kembara saya ke Wellington, New Zealand.. [to-be-continued..]

No comments: