Friday, August 20, 2010

KEMBARA [5]: WELLINGTON

kembara tinta ini diteruskan lagi dengan berkisahkan tentan wellington pula. ketika mahu berlepas terbang dari auckland ke wellington ada satu peristiwa yang sampai sekarang masih lagi terngiang-ngiang di kotak memori ni. al-kisahnya, ketika sudah boarding dan masuk ke dalam perut pesawat terbang, tiba-tiba ketua pramugara membuat pengumuman bahawa pesawat menghadapi kerosakan enjin dan para penumpang perlu menunggu untuk beberapa ketika sehingga team techinician dan engineer sekalian berjaya menyelenggarakan kerosakkan ening. lamu juga nak tunggu tu, hampir ke 3 jam saya rasa. perasaan? agak terkejut dan berdoa moga tiada apa-apa kecelekaan yang tidak baik berlaku ke atas kami semua. sempat saya menelefon kawan yang sudah sedia menanti di wellington mengkhabarkan musibah yang melanda.

akhirnya, kami pon take off dari auckland airport setelah hampir 3 jam menanti dalam ruang katup pesawat tersebut. masa take off pula, pesawat bergegar huish, bergegar tak ingat orang kata. cuak juga masa tu. berdebar pon ada. bibir saya tak putus-putus melafazkan khalimah syahadah, menanti sebarang kemungkinan yang mungkin terjadi, andai ini pengakhiran saya. indescribable lah perasaan dialamai masa ni. nak bertenang bersama kawan yang sama mengembara tak dapat juga, sebab seating dia di belaang sana jauh dari saya. masa ni lah rasa value kehidupan dalam diri ni. bila-bila masa saja boleh ditarik semula.

alhamdulillah, akhirnya setelah lebih kurang sejam penerbangan kami pon tiba di wellington. perjalanan yang sepatutunya singkat menjadi begitu lambat tiba. tapi berbaloi memikirkan pengajaran yang diterima. alhamdulillah. bumi wellington menyambut kami dengan keindahan dan keunikan bumi alamnya. agak clueless masa menjejakkan kaki disitu, tak putus bibir melafazkan tanda kekaguman atas kebesaran ciptaanNYA, yang ternyata indah. country side yang cantik. pokok-pokok hijau yang menyejukkan mata. landscape perumahan di lereng-lereng bukit yang mendamaikan. memang tip top lah pada orang yang cintakan nature seperti saya. rasa tak puas mata nak memandang bandar wellington.

di wellington, masa banyak dihabiskan bertemu dan menziarah sahabat-sahabat lamai dari IPBA. berjalan sekitar bandarnya dan memanfaatkan masa yang ada berjalan melihat kehijauan alam. seronok sangat rasa masni ni. tiada rasa tekanan dengan kehidupan bandaraya atau kotoraya yang adakalanya menyesakkan jiwa raga abdomen hat lima hempedu semuanya lah. untuk lebih gambar di bandar wellington ada saya selitkan di facebook, boleh p/m saya jika mahu nontoni ya.

seperti di auckland, masa yang ada di wellington saya manfaatkan untuk berjumpa sisters yang best. berkongsi ilmu, mencurah rasa hati (curahat) segala apa yang terbuku, sesak yang berada di dalam dada menghadapi mehnah kehidupan sebagai perantau. paling best dapat berjuma teman seperjuangan silat, Che Nad tersayang. dia teman yang sama-sama merasa jatuh bangun di jalanNYA ini. sejak dari IPBA lagi, sama-sama bersilat, sama-sama berjogging pada waktu petang. bergelak tawa bersama, menangis pon bersama. sangat sayang pada dia, kadang-kadang bila teringat pada dia bisa saja rasa hati nak pergi wellington balik. namun, tanggungjawab yang tergalas di pundak sekarang lebih utama untuk diselesaikan dahulu. Che Nad, if you happen to read this, take care always. La Tahzan! kita kena kuat ye. doakan kak long juga.

eh tersasar jauh pula. hihi. di wellington banyak tempat menarik yang boleh dilawati. dan bandar wellington ni sangatlah kaya dengan museum. tak percaya? sila lah google (harapnya adalah dalam google ye.. hihi) masa awal tiba, kawan serumah saya dulu, Yana dan teman sekolej TKC, Kamm bersungguh-sungguh tunjuk kiri kanan jalan, museum atlit, museum sejarah, museum itu museum ini. huhu. tapi yang sempat kami lawati pon hanyalan museum of Te Papa. besar sangat museum ni. kami ambil masa 2 hari untuk membuat tawaf dan menjelajah meneroka khazanah di dalamnya. apa yang ada dalam museum ni? macam-macam ada (gaya pakcik ASTRO) tentang orang maori, teknologi, keseniaan, artifak, bumi dan alam semesata. pendek kata banyak lah ada. banyak juga gambar diambil. dan paling best, museum ni menggunakan approach yang mesra rakyat gitu. tak rasa jemu duduk dalam ni berjam-jam belajar. memang patot lah ramai kanak-kanak di museum ini. jika anda, anda dan anda punya peluang satu hari nanti ke sini. nikmatilah ia.

rasanya dah berjela saya cerita. basically wellington bandar kehijauan yang sangat saya cintai despite of permukaan bumi nya yang agak hilly. memang boleh turun berkilo-kilo dibuatnya duduk sini lama-lama. apa pun, terima kasih untuk kawan-kawan di bumi wellington yang menyambut mesra kedatangan kami selama hampir seminggu berkelana di situ. sangatlah terasa terisi masa dan gembira di bumi wellington ini. :)

untuk irrina, hot chocolate kasih sayang kamu akan saya kenang sampai bila-bila. tengok hot chocolate ingat irrina, tengok irrina ingat hot chocolate. eh? hihi. sayang kalian.

next -----> CHRISTCHURH

p/s : sorry tak tahu nape tak leh nak edit post ni elok2. blog wat hal lah pula. huhu

No comments: