Tuesday, October 18, 2011

(3) HIJRAH SEORANG SAHABAT


Tarikh : 2011
Lokasi : Kuala Lumpur

Arakian, dipendek ringkaskan cerita, Allah mengaturkan pertemuan dua sahabat semula bersama sahabat-sahabat yang lain.

Allah Maha Hebat Maha Pengasih!

Teruja melihat rumahnya yang sederhana bersebelahan trek laluan ERL Ekspress dan LRT. Tergamam melihat kehidupannya yang sungguh zuhud, SUNGGUH!!. Tiada perabot mewah, tiada televisyen, tiada yang melebih-lebih. Terkagum melihat segalanya di sekeliling dirinya dan keperibadiannya yang terkini. Terkesima melihat zauj sahabat yang bersilat pulut di dapur menyediakan juadah untuk para tetamu. Mana nak cari lagi zaman sekarang suasana yang begini?

Kembali pada Allah dan sunnah Rasul SAW Inshaallah - jawapannya.


Lerek mata yang tersembunyi di bawah sehelai kain purdahnya cukup mencerminkan kebahagiaan dan ketenangan yang tak mampu dibeli dengan RM1 juta bersama zauj tercinta dan anak tersayang serta anak kedua yang sedang dikandung sekarang.

Namun yang masih kekal, keceriaan dan keremajaan 'gila-gila' sahabat-sahabat ini sejak dulu. Masih sama dan tidak pudar tetapi lebih matang.

Perjalanan malam itu di Kuala Lumpur cukup berharga buat kelompok sahabat ini, terutama buat kedua sahabat ini. Suatu pengajaran yang Allah atur dengan cukup cantik. Sengaja diperpanjangkan perjalanan tiga sahabat apabila jalan di Kuala Lumpur ditutup dek pembinaan dan pembaikan jalan raya pada jam 9 malam?!! (Agak tak logik sebab biasanya orang buat jalan tengah pagi). Ibrahnya sangat banyak.

Allah Maha Pengasih. Lindungilah sahabat ini, moga hijrah mereka kepadaMu diredhai. Kuatkan kami untuk meraih cintaMu.

No comments: