Friday, October 7, 2011

PINJAMAN YANG SEMENTARA


Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah ... hari ini Allah izin untuk belajar lagi betapa segala apa yang kita ada hanyalah pinjaman daripadaNya yang berbentuk sementara. Bila-bila saja pinjaman itu akan diambil semula. Termasuklah diri kita yang sebenarnya adalah mutlak milik Allah SWT!

Dan orang-orang yang kita kasihi - walau hanya seorang sahabat. Dia juga adalah pinjaman, dihadiahkan kehadirannya supaya kita belajar sesuatu dan membina diri bersamanya. Berukhuwah keranaNya.

Dulu cukup susah nak faham ukhwah fillah, Alhamdulillah dengan kelemahan yang ada, sekarang sudah belajar memahaminya.

Saya bersahabat dengan dirinya sudah lama - kiranya hampir 6 tahun sudah. Namun baru kira-kira 6 bulan yang lepas Allah hadirkan dirinya di rumah hadapan. Buka pintu boleh pergi kacau. Dulu duduk satu blok pon selalu turun rumah dia dekat tingkat 3 daripada rumah sendiri dekat tingkat 7. Hebat tak Dia pinjamkan saya dia?

Dia muda. Dia berjiwa besar. Jika nak dinyatakan satu persatu banyak. Dan saya tahu seandainya dia baca dan tahu, dia tak akan suka. I read your mind my dear! Jadi sampai sini sajalah Inshaallah.

Selama 6 bulan dipinjamkan Allah, didekatkan kami dengan begitu dekat jarak rumah dan semakin rapat hati. Hari ini dia pergi. Pulang ke sisi zauj yang disayangi kerana Allah - di bumi Serambi Mekah sana. Semoga selamat perjalanan kalian ke sana Inshaallah.

Semakin sedar status diri sebagai hamba yang langsung tak boleh tekan suis dalam hidup. Sekali ia perlu pergi, maka ia akan pergi. Kunfayakun!

Inshaallah, bertemu berpisah kerana Allah. Moga hati ini tidak gelisah. Moga Allah redha dengan kasih sayang ini Inshaallah. Saya bersyukur dan bahagia bersama awak.

No comments: