Saturday, October 1, 2011

KHUTBAH NIKAH

Salam'alaik people~! :)

Sebenarnya dalam kepala tengah nak tulis tentang praktikum yang baru saja over semalam. Tapi terasa tak mampu dan malas nak jiwa-jiwa. Jadi marilah kita menulis tentang khutbah nikah pula. ;) Punyalah menyimpang dua topik yang berbeda bangat!

Alhamdulillah tadi attend majlis omak saudara eden, yang dipanggil Maksu Nurul - anak Toksu (should I actually elaborate such details? haha). Ok, diringkaskan cerita saya di sana sejak awal pagi sebelum majlis - khutbah nikah, akad nikah, walimah - jadi orang menyambut tetamu dan memberi door gifts. Fuhh~ ponat tapi syok dan best. Segala omak bapa saudara yang udah lama tak ketemu Alhamdulillah berjumpa tadi. Dan semuanya pon bising-bising update cerita masing-masing. Dan sebagai anak dara yang menghilangkan diri selama hampir 3 tahun - termenjadilah saya antara yang paling banyak ditanya dengan bertubi-tubi soalan. Dush~ Alhamdulillah Allah dah train untuk jawab soalan anak murid. Boleh kaitkan macam ni? Haha sekali lagi. Toing.

Tengok tu, tak masuk cerita lagi. Ok, jom terus masuk cerita tentang khutbah nikah.

Ketika khutbah nikah berlangsung, saya duduk jauh terceruk dekat tepi pintu. Tapi masih bisa didengari setiap bait kata dan pesanan jurunikah. Jurunikah yang mesra dan dekat di hati gaya penyampaiannya sampaikan boleh audience ketawa mendengarnya. Mungkin nak bagi hilang nervous pengantin kot? Tapi saya dekat hujung ceruk tu, rasa macam terhempap batu atas kepala pula. Eh, bukan saya yang pengantin ok? Cumanya mendengarkan khutbah tu buat saya tertampar - waduh, kok banyaknya tanggungjawab dan amanahnya antara seorang suami dan seorang isteri itu. Paling banyak kepada seorang suami - No wonder kenapa dalam al-Quran Allah sebut lelaki (rijal) sebagai qayum (pemimpin) kepada wanita. Perasaan ini tak sama antara kita membaca buku, mendengar ceramah dan akhirnya diri sendiri menggalas amanah itu dengan sebenar-benar kefahaman.

Untungnya pada jiwa-jiwa yang benar-benar faham. Saya mungkin tak faham sepenuhnya kerananya saya belum lagi di fasa itu. Allahualam ~ kapankan tiba masanya, hanya Allah Maha Mengetahui.

Masa tu juga tak tahu mana datang perasaan yang sepertinya syaitan tengah hembus hembus hentak hentak kaki tak nak bagi orang mendirikan masjid. Dan bila saja sah akad ijab kabulnya, bertempikkan berteriakkan menangislah segala syaitan yang ada - kerana kini antara pasangan itu telah menjadi halal semuanya. Syahdu bangat masa tu.

Ok lah, sudah mahu berhenti. Last but not least, welcome to the family, Paksu Arsyad! Uhuk coughing ~ silap, Uncle Su lah, as requested. Haha.


Perancangan sesebuah perkahwinan itu seharusnya bukan
sekadar dilihat kepada perjalanan hingga terlangsungnya
ijab dan qabul antara dua insan itu.
Sebaliknya wajar ia dilihat dan dirancang hingga
saat selepas mendirikan baitul muslim tersebut.

Perkahwinan adalah saham yang patut dimegah-megah
dan dibangga-banggakan di akhirat,
bukan untuk tayangan kemegahan
yang berbentuk nafsu di dunia.
Renungkan dan selamat beramal~!
;)

No comments: