Wednesday, October 14, 2009

CLAYMATION

haa..saya br blk dari kelas digital media kejap tadi. terus rasa semangat nak share sesuatu yang jadi semasa kelas. sebenarnya sekarang ni saya dan group members sedang dalam usaha menyiapkan projek kelas kami. projek tersebut haruslah sesuatu yang bermanfaat as a teaching and learning resource utk future classroom kami nanti. dalam projek ni akan ada digunakan pelbagai teknik animation. dan salah satu teknik yang digunakan adalah claymation.

claymation is referred to as a form of stop animation using clay. so what we did just now was to produce the clay itself. buat orang [characters in our story], the bedroom, the ball and etc..etc..using the different colours of plasticine. mmg menarik lah. hingga secara tiba2, salah seorang kami mengeluh.."hisshh, susahnya nak buat orang pakai plasticine ni, leceh..tapi senang je kan ALLAH buat kita manusia ni."

terpana saya seketika dengan lontaran kata2 sahabat sebentar tadi. lalu menyambung, "ye lah, ALLAH pakai tanah je. senang je ALLAH buat, dan tiada satu yang mustahil pon bagi ALLAH SWT kan." MAHA HEBAT KUASA SUCI ALLAH SWT..subhanaallah..


diam saya berfikir sebentar, semudah itu ALLAH menjadikan manusia.


................................................................................. subhanallah.



note: insyaallah nnt saya upload kan projek kumpulan saya sebelum ni. insyaallah. mmg menarik untuk diaplikasikan dalam kontek pembelajaran di Malaysia nanti. tapi ada lagi beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan..contoh:time constraint.

22102009 : updated! ni la video group kami masa waktu workshop. tapi yang ni sangat simple dan tak smooth mcm projek yg kat entry atas tu. enjoy! :P

2 comments:

Anonymous said...

"kun Fa yakun"
bila Allah kata "Jadi" maka jadilah..
(Yassin: 82)

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

yup..true enough!that's the verse that i am looking for.thank you 'anonymous'.. :) jazakallahukhairan kasira.