Wednesday, July 22, 2009

TERSURATNYA REZEKI

entry ni sbnrnye da bnyk hari rancang nak tules n share..tp kesihatan yg sedikit terjejas membantutkan niat..huhu..alhamdulillah, ni ade sedikit kekuatan nak menules semule..al-maklum, ngan tuntutan kuliah bile semester br da bermula..(cewah..padahal, satu minggu kelas 3 hari je..tiap2 ari satu kelas je plak tu..kecuali satu ari je 2 cls..huhu)..ok2, al-kisahnya begini..

HARI 1
masa hari sabtu tu, aku teman hani pegi city..jalan2 ngan die. nak dijadikan cerite, aku lupe bawa jacket..suhu plak cam ala2 sejuk gitu. tp da badan ni sensitip ngan sejuk, apa lagi, balik2 je city terus badan naek demam panas dan batuk yg sebatuknye sehingga menggegarkan kepala ni. hehe..alhamdulillah, moga2 kifarah dosa utk ku. lepas tu hani bagi makan panadol active 5 (ye ke cani ubatnye..camtu la bunyi nye lebih kurang..huhu)..n kmudiannye, disebabkan sgt2 x larat nak masak pape, aku pon duk termenung depan laptop smbl makan biskut, konon2 cari idea nak masak ape.hehe..secara tibe2, pintu umah diketuk dan ade sorang sahabat kat luar dengan semangkuk bubur..yipppee..alhamdulillah..ALLAH mengurniakan rezeki utk aku, dikala demam ade yg sudi dtg mmbawa bubur dimasak khas utk aku.huhu..mekaseh ya ALLAH..mekaseh ya pemasak bubur..dan kmudian kami bersembang smbl mnunggu aku abes makan bubur. dan kmudian dlm perbualan itu tersangkot pada sebuah hadis.

HARI 2
arini da mule kelas untuk semester yg baru..ramainye manusia yg baru mendaftar..huhu..x kesah la..kelas tetap kene attend. dan berjumpa lagi dengan kawan2 baru. kmudian kami ke main campus kat city, utk dengar talk ttg how to engage actively within the society by sheikh hassan al-bana..alhamdulillah..rezeki lg utk dpt ilmu yg baru selaen drpd ilmu akademik semata2..(ttg talk ni, insyaallah jika ada kesempatan nnt aku tules)..tp mmg menyeram la waktu ni, sbb first time jumpe sorang sheikh dr united kingdom plak tu. yg ade dlm talk ni pon dlm x sampai 15 org pon. tp alhamdulillah rezeki utk dtg dgr ni bnyk input br yg dpt. :)

juga ade kesah ttg seseorang dlm hidup aku, yg sekarang ni dapat rezeki utk attend induction kat new company utk job baru. alhamdulillah, dimurah kan rezeki oleh ALLAH utk dia. semoga dia berjaya utk apa yg dia impikan. :) dan hari ini, kisah2 ini jatuh sekali lg kepada sebuah hadis.

HARI 3
dalam facebook, kawan aku kat sydney invite utk pergi hari bersamamu palestin..alahai kawan, mcm mana la sy mahu pergi sydney sane kala2 kuliah begini..huhu..tapi, alhamdulillah, rezeki ALLAH yg mendengarkan suara hati kami..ade rezeki yg datang bergolek..bekas pelajar uni of queensland thn 1987 iaitu ustaz halim, datang buat talk utk hari bersamamu palestin dekat brisbane ni..mekaseh ya ALLAH..alamak, tapi, ade kelas la plak waktu ni. kalo abes kelas sekali pon, hanya tinggal baki satu jam shj nk pegi dengar talk..sekali lg ALLAH mendengar suara hati kami dan menjadikan rezeki kami utk mendengar talk ni pabila pensyarah, shaun, melepaskan kami awal pada hari itu..dan sempatlah nak kejar bus utk ke uni of queensland dgr talk..huhu..wpon kene berlari larian olimpik kejar bus, tersangkut dlm traffic jam selama amper satu jam akhernye kami smpai juga ke situ.

dengan muke ketebalan satu inci sebab smpai agak lewat, kami teruskan jua mendengar talk ni..mmg bnyk input br yg dpt taw ttg saudara kita di palestin sana..tentang rentetan sejarah apa sebenarnya yg berlaku di palestin, juga ttg nasib saudara seislam kita di mindanao, filipina..apa yg terjadi pada mereka. alhamdulillah ya ALLAH mngurniakan rezeki kepada kami utk hampir padaMU lg. :)

dan hari ini bersangkut lagi dengan sebuah hadis yg sama seperti hari2 sebelumnya..iaitu hadis ke 4 dlm hadis 40 yg berbunyi (terjemahan) :

Dari Abu 'Abd al-Rahman Abdullah bin Masud radiyallahu'anh: Telah meriwayatkan kepada kami oleh Rasullullah s.a.w. dan ia benar lagi dibenarkan, sesungguhnya salah seorang kamu dikumpulkan kejadian nya dalam perut ibumu selama 40 hari air mani, kemudian menjadi segumpal darah seperti demikian itu, kemudian jadi seketul daging seperti yang demikian itu juga, iaitu 40 hari, kemudian diutuskan oleh malaikat lalu ditiupkan roh padanya dan diperintahkannya menulis empat kalimat, iaitu, rezekinya dan umurnya dan amalnya dan celakanya atau bahagianya. Maka demi Allah tidak ada tuhan selaennya, sesunggunya salah seorang kamu mengerjakan dengan amal ahli syurga sehingga tidak ada jarak antaranya dan antara syurga melaenkan sehasta, kemudian terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu ia pon mengerjakan dengan amal ahli neraka, maka masuklah ia ke dalamnya. dan sesungguhnya salah seorang kamu mengerjakan dengan amal ahli neraka sehingga tidak ada jarak antaranya dan antara neraka melainkan sehasta. kemudian terdahulu atasnya ketentuan tulisan lalu ia pun mengerjakan pula dengan amal ahli syurga, maka masuklah ia kedalamnya. (bukhari dan muslim)

huraian sorang sahabat kepada aku ttg hadis ni dengan segala apa yg telah aku lalui dlm 3 hari ini adalah sesungguhnya setiap apa yg kita lalui, rezeki yang datang, sebenarnya telah terancang dan tertulis utk kita, yg ditinggalkan utk kita berfikir dan melakukan sesuatu adalah USAHA utk mencapai ke arah sesuatu itu..muga2 lebih kepada kebaekan. dan semuanya pasti berada dalam pemerhatian Yang Maha Melihat pada setiap saat. kite x taw dan x akan pernah tahu pada usia berapakah ajal datang menjemput kita (mungkin lg 60 tahun, 30 tahun, 2 tahun, 2 hari atau sebentar lg) tetapi kite tetap perlu berusaha utk mencapai kesudahan kehidupan yg baik kan? semuga dengan ini kite dan aku sendiri lebih sedar akan hakikat kehidupan dan berusaha ke arah jannah. mudah2an..ameen. :)

No comments: