Friday, July 1, 2011

DIALOG ANAK MURID =)

sambil menunggu bus untuk pulang ke kampung halaman, terasa laju je jari nak tules dialog anak murid yang mencuit dan mengubat hati.

"teacher, kenapa teacher tak ajar kelas kami?"

"teacher, saya pemalu, saya nak cakap Bahasa Melayu."

"teacher, jom main ni."

"teacher, nak salam."

"teacher, I like that you wear."

"teacher, what is an adjective?"

"teacher, nanti kita jumpa lagi ye?"

"teacher, kenapa teacher ajar bahasa Inggeris. kenapa teacher tak ajar pendidikan Islam?"

"teacher, teacher dah kahwin belum?"

"teacher, can I sit here?" (next to you)

dan segala dialog berputar-putar dalam kotak ingatan saya. haish, lagi 11 weeks to go. entah apa la lagi dialog yang akan saya dapat.

hari ni ada 2 peristiwa yang saya tak boleh lupa. pertamanya masa lari (saya jaga checkpoint je pon. huhu) ada this one little boy, while running, he was shouting, "Ittaqullah! Ittaqullah!" (bertaqwalah kamu kepada Allah) dengan semangatnya. Terpana sekejap teacher dekat situ tapi tak sempat nak cam muka siapa. huhu. rasa best sangat ada anak murid begitu.

yang kedua, masa tengah jaga main batu seremban, ada pula anak murid darjah 2 datang peluk dari belakang, "teacher, teacher, saya nak main juga.". aduhai, anak muridku. pandai buat teacher tersenyum. =) alhamdulillah ya Allah.

more to come. belajar dan terus belajar untuk mengajar dan mendidik.

the heart of education is to educate the heart. =)


ada lagi sejam nak tunggu bus. huhu. bus owh bus~ ;)

No comments: