Friday, July 8, 2011

SANG MURABBI

Alhamdulillah ada hikmah dariNya saya tak dapat keluar ke mana-mana hujung minggu ni. Berjaya juga mengkhatamkan cerita Sang Murabbi ni dalam membangkitkan spirit yang samar. =)

In general saya rasa gembira dan tersentuh amat melihat cerita ni. Banyak sangat points dalam cerita ni yang kena tertampar pada diri sendiri.

Ke mana hala tuju saya sendiri sebagai seorang pendidik?
Ke mana halanya niat saya dan perjuangan saya?
Ke mana dirinya saya ini dalam jiwa seorang hamba, juga tanggungjawab sebagai seorang anggota ahli keluarga?

Semuanya terangkum dalam cerita ini. Dan juga banyaknya episod-episod dalam cerita ni yang dapat relate dengan kisah saya sepanjang berada dalam dunia d&t ini. Alhamdulillah, setiap satunya terasa manis belaka. =)

Bagaimana suatu ketika dulu terpaksa senyap-senyap untuk liqa' ditampilkan dalam cerita ini, begitulah juga kami dulu. Bagaimana menghadapi pandangan skeptical sesetengah pihak. Namun demi sebuah matlamat pasti yang dicari di penghujung jalan, hati ini tetap ditegarkan untuk terus melangkah. Dan dalam perjalanan itu, ada tikanya kaki tersalah melangkah, diri luka terkena duri di kiri kanan jalan dan kemudiannya tersungkur jatuh. Mengambil detik beberapa ketika untuk bangkit kembali. Semuanya tarbiyah Ilahi dalam menguji dan melatih jiwa-jiwa hamba untuk menjadi kuat. (Al-Ankabut, 29: 2) Namun tiap kali kebangkitan itu berjaya, itulah detiknya merasa kelazatan nikmat Islam dan Iman. alhamdulillah. =)

Ada 2 points yang saya rasa menarik untuk share daripada kisah Sang Murabbi yang ditampilkan ni :-

Pada ketegaran perjuangan Sang Murabbi untuk menzahirkan syahadah yang dilafazkan dirinya serta mengangkat risalahNya kepada sekalian orang di sekeliling dirinya.
Pada hemahnya diri beliau approach setiap kalangan lapisan masyarakat.
Pada keutamaan meletakkan dirinya dalam menangani masalah ummat saat ini.
Pada kekaliberan diri beliau sebagai seorang pemimpin yang sedar akan dirinya seorang hamba.
Pada taatnya diri beliau dalam menggembirakan hati seorang ibu, kasih yang dibawa hingga ke syurga.
Pada kelembutan dan kebertanggungjawabannya diri beliau kepada isteri dan keluarga yang dikasihi.

Dan terlalu banyak rasanya points yang mungkin ada saya terlepas pandang.

Seterusnya suka untuk saya menyentuh kepada karakter pendamping tercinta Sang Murabbi pula.

Pada lembutnya diri menjadi perhiasan terindah seorang Raja Hati.
Pada sabarnya diri menemani perjuangan aqidah pendampingnya, seorang Raja Hati.
Pada kuatnya diri dan tabah hati mendidik anak-anak dikasihi tanpa ada rasa rungutan apa.
Pada taatnya diri mengharungi onak dan duri bersama-sama mengemudi bahtera bersama Raja Hatinya.


Secara jujurnya, saya merasakan terlalu banyaknya ruang dalam diri yang menuntut untuk diperbaiki di atas jalan ini. Moga kekuatan yang hanya datangnya daripada Allah bisa menemani saya dan dia hingga saat nyawa dijemput pulang menghadap Sang Pencipta. Moga dengan kekuatan yang ada bisa melakarkan sebuah kehidupan diredhaiNya dalam mendidik hati anak didik tersayang, inshaallah. =)

Sampai saja sini dulu. Aseef sekiranya ayat nukilannya macam kepeningan sedikit.

Last sharing untuk hari ni yang disambar daripada orang lain.

Bila si burung membawa setitis air utk diletakkan di atas api bakaran Ibrahim a.s. menjawab,
"Ini adalah usahaku utk memadamkan api ini,"Ibrahnya,bukan hasilnya yang Allah lihat bila kita ditimpa sesuatu masalah,tetapi usaha kita,fikir kita,titis peluh kita utk selesaikannya..kerna punyai hak utk selesaikannya teramatlah senang bagi Allah tetapi Dia mahu melihat usaha kita..

(Berjalan keluar mencari rezeki kala Kuala Lumpur dihimpit sesaknya manusia.
Moga Allah pelihara inshaallah)

No comments: