Saturday, June 13, 2009

MASANYA TIBA

lemah lembut tutur kata dan jernih pandangan yg acap kali aku terima daripada seorang insan yg sangat aku sayangi dan kagumi dengan ketokohan nya dan aku kira punya karisma yg tersendiri..kata2nya x pernah kasar.penuh madah dan berhemah..semua orang pon senang nak berbicara dengan insan istimewa ni.

hj khalid bin abdul hamid..aku senang panggil beliau sebagai tokwan.tokwan juga seorang bekas guru.kira2 aku sekarang mewarisi darah pendidik dr keturunan mungkin..hehe..moyang aku, abdul hamid pon seorang cikgu juga.umi aku juga cikgu..aku juga bakal cikgu..tp siket tukar..jadi teacher. :D tp, yg istimewa ttg tokwan aku, beliau memberi kan aku satu pandangan tersendiri ttg profession perguruan ni.menjadi cikgu, bukan semata mengajar subjek yg dipertanggungjawabkan.tapi..cikgu perlu MENDIDIK.

good teachers teach,
superior teachers inspire,

great teachers motivate.


dan aku kira tokwan aku adalah seorang great teacher..tokwan punya banyak ilmu dan beliau cintakan ilmu pengetahuan.kalo balik kampung aku x pernah lekang nak baca buku koleksi tokwan.mcm2 genre ada..tebal,nipis..bahasa melayu,bahasa inggeris,tulesan jawi..semua aku baca.ada banyak sangat rak buku dlm umah tokwan aku.umah yg simple tp mendamaikan dan menenangkan.tokwan juga pentingkan ilmu keagamaan..penting kena tahu baca al-quran.aku bukan cucu yg tinggal bersama2 tokwan..tp aku pernah merasa diajar tokwan ttg hukum tajwid petang2 bawah rumah.tokwan x pernah marah.tokwan cakap baek2..tokwan minta ulang semula mana yg salah...aku senang sekali mengaji dengan tokwan (walao kadang2 ada juga kecut hati sbnrnya..huhu..ye la, belajar ngan org tua ni feeling nye laen siket)..lagi satu yg aku ingat smpai sekarang..penggunaan bahasa melayu yg betol..kadang2 aku kata, "gila cantik la"..tokwan.."kakak,apa yg gila nya?kan cantik sahaja"..dan aku pon tersengih2 macam kerang busuk..hehe.."iye tokwan"..dan kadang2 tokwan betolkan bahasa baku aku.."kite",sepatotnya "kita"..lucu kadang2 rasa..tp tu la yg tokwan bentuk diri aku,jadi senang bila setiap kali aku perlu jadi emcee utk majlis, alhamdulillah kurang masalah nya dalam berbahasa baku (maksudnya ada juga kadang2 tersasul)

mengaji al-quran dan qiam..tokwan selalu mengaji..aku masih terbayang2 lagi.petang2 selepas waktu zuhur, sebelum masuk asar..tokwan duduk dekat sofa smbl baca quran..tokwan akan baca semampu daya beliau.tp kadang2 tokwan terlelap..dan aku ngan nakalnya maen acah2 kat tokwan ngan cousins yg laen (nakal kan kami?)..tp kalo tokwan jaga, tokwan x mara..tokwan senyum,pandang dengan kasih sayang..kmudian tokwan sambung semula baca quran sampai masok asar..tokwan bangun dan solat.

pagi2, jam 4 atau 5 (aku mamai2)..selalu dengar da bunyi orang kat bilik mandi.x lama selepas tu, akan dengar alunan bacaan surah2 yg tokwan bacakan mengimamkan qiamulail dengan tok timah (isteri tokwan merangkap nenek aku)..aku sedar kadang2 tu.tp usia mentah sgt,hati rasa cam nak ikot tokwan solat qiam..tp liat nya dan x paham apa penting qiam masa tu.pernah sekali tu, aku keluar bilik dan pura2 lalu depan bilik tokwan nak ke bilik air kononnya..nampak tokwan tengah syahdu khusyuk berdoa..dan tokwan menangis berdoa pd ALLAH..lembutnya hati tokwan.tp da lama aku x dpt dengar suara tokwan.

_______________________________________________________

2008- da lama da aku tahu tokwan ade penyakit kencing manis..(sebab tu senyuman tokwan sangat manis kot. :D )..tp tahun ni, badan tokwan mula susut.dan jadi sangat kurus.nak dibandingkan sebelumnya yg sangat berisi dan sihat.huhu..tp tokwan jaga diri towan elok2..tokwan makan oat..tokwan makan ubat..makan ubat ni, makan ubat tu..tok pon jaga tokwan baek2..

dipendekkan cerita,akhernya waktu aku pulang bercuti semester, umi minta aku bersedia pulang ke kampung.tokwan masok hospital..ok.aku pon bersiap seadanya..kami tiba dekat kampong setelah 2 jam perjalanan..dan teros ke hospital.aku tngk ramai sangat orang menziarah tokwan..dan tokwan hanya senyum..senyum dan senyum..melayan mesra orang yg datang ziarah beliau (gaya macam waktu tengah sihat)..aku nak pergi salam tokwan.tp aku sebak tgk tokwan.aku tgk dr jauh.orang ramai, orang2 tua pula tu..so,aku bagi laluan pada mereka.dan sebelom tamat waktu melawat, aku sempat pergi salam tokwan petang tu.dan tokwan cium pipi aku macam selalu..aku cakap pada tokwan,esok aku akan datang lagi.tokwan angguk..dan pakngah menemani tokwan malam itu.

esok aku datang lagi..masih lagi ramai yg datang menziarah tokwan.aku duduk dekat katil sebelah katil tokwan.dan aku memerhati..tokwan x penat senyum..dan bila masuk waktu solat,tokwan minta utk diwudu' kan sbb tokwan nak solat..owh tokwan,kental sungguh hatimu sentiasa mengingatiNYA x kira masa.tok pon ada dekat situ jaga tokwan.tok suapkan tokwan makanan.tokwan senyum pada tok..mereka romantik dengan cara mereka.dan aku kagum.tokwan sayang pada tok..aku pulang dan esoknya aku datang lagi sebab malam itu aku tunggu tokwan seketika di wad.

malam tu, selepas pakngah mandikan tokwan dan tokwan selesai solat magrib.tokwan bersandar di katil smbl menutup mata.tokwan kata nak rehat..aku tengok tokwan damai.tp aku x banyak cakap..sekadar banyak memerhati..umi ada bersama aku waktu tu.kemaskan barang2 tokwan dan buat apa2 yg patot.smbl tokwan berehat, aku duduk di sofa dan melihat buletin utama..tiba2."akak,kuatkan sedikit suara tv tu.tokwan nak dengar"..aku pandang umi.umi pandang aku..kami kata pada tokwan x boleh,sebab nnt akan ganggu pesaket yg laen dlm wad itu.tokwan angguk dan senyum..owh,tokwan rasa tokwan seperti di rumah.tokwan2..dan tokwan senyum lagi.

kemudian nya,tokwan dibenarkan pulang ke rumah sebab paras gula dalam badan da stabil..sampai depan rumah, tokwan bisik pada tok. "rumah kita nampak laen"..tok diam..kami yg laen gembira sbb nampak tokwan semakin pulih dan semakin ceria.tokwan da makin lalu makan dan nampak semangat sedikit.tp tokwan hanya baring dan duduk atas katil sahaja.dan anak2 uruskan tokwan..aku kadang2 menyebuk juga duduk dekat tokwan.tgk tokwan kena cucuk insulin oleh makcik zah (nurse menyewa umah tokwan kat belakang)..kadang2 aku becok juga tanya itu..tanya ini..al-maklum cita2 doktor x jadi..huhu..dan tokwan senyum..tokwan tekun melayan setiap tetamu yg datang rumah menziarah..

malam itu, masuk waktu maghrib..pakngah wudu'kan tokwan.kemudian aku tahan bahu dan belakang tokwan sementara tokwan solat..tapi..tokwan solat da lebih tiga rakaat.aku pandang pakngah..pakngah kata x apa.tokwan mahu solat..kuat sungguh tokwan.. (org muda sndr blm tentu akan tunaikan solat walaupon br demam)..hati aku x sedap.tp aku senyum juga depan tokwan.aku tolong umi bagi tokwan minum..tokwan minum banyak sangat air..tokwan kata haus.dan aku tolong isikan air zamzam utk tokwan minum..tokwan berpeluh banyak..basah baju tokwan..tokwan nak berehat.aku keluar dr bilik.dan kebetulan pakndak,makndak dan maksu (family umi) dtg ziarah.jadi aku melayan mereka.

dlm jam 10 mlm lbh..aku nmpk riak muka pakngah laen bila keluar dr bilik tokwan..aku selak pintu bilik tokwan aku masok..dan aku tengok muka tok.tok nampak laen..hati aku yg x sedap mula jadi semakin x sedap..dan selepas tu suasana rumah senyap..semua fokus pada tokwan.pakngah dan abuya panggil2 tokwan..sahut nama tokwan..pngl 'ayah'..tapi x ade sahutan..diam..tp tokwan masih ada nafas..kami khuatir tokwan sesak nafas atau barangkali tokwan mungkin jatuh koma.jadi kami telefon ambulans,tp kami minta ambulans jangan bunyikan siren kerana x mahu menggangu jiran2..aku sempat message pd dia, "tokwan nazak, tolong doakan"..dan dia meminta aku bersabar dan kuatkan semangat.aku tahan jiwa dan hati.x lama lepas tu ambulans sampai..

saat doktor tgk tokwan..aku bertapak keluar dr blk dan tgk tokwan dr luar..aku nmpk nafas tokwan lemah.aku nmpak kaki tokwan semakin memucat dan memutih.x mcm selalu..dada tokwan beralun lemah..kemudian, attendant ambulans angkat tokwan masuk ambulans.dan mereka terpaksa bunyikan sirens..umi,abuya dan pakngah semua ke hospital naek kereta..anak2 angkat tokwan (aku x ingat nama) ikot sekali belakang ambulans..aku dan makngah tinggal menjaga tokwan.aku pelok tok..pelok sekemas2 nya..airmata tok bergelinangan.tok pegang pintu saat ambulans keluar dari titi rumah kami.tp tok x cakap apa2..tok diam.tok masuk dan tok dekat sofa dalam bilik tok..aku duduk bawah,pandang pada tok.aku tahu tok gelisah..aku pon gelisah.tp aku x boleh tunjuk lemah depan tok.aku cucu sulung.aku mesti kuat. (masa ni, cucu lelaki yg ada hanya angah- anak ke2 pakngah, yg laen2 x ada sebab belajar)..angah pon da ikot pegi hospital..jadi kami dekat umah sentiasa menanti.dan jiran2 mula telefon umah bertanya kan keadaan.mereka tahu tokwan x sehat.jiran2 senang dengan tokwan sbb tokwan mesra dan baek dengan semua orang.makcik zah dr umah belakang pon ada datang masa ni sama2 menemani tok dan kasi semangat..aku?hati aku waktu tu da x taw nak cite ape..tp aku semaksima mungkin diam.x nanges..selawat banyak2..tokwan pesan selawat banyak2 dan ingat ALLAH selalu.

masa berlalu..da jam lebih 12 malam. (masa ambulans dtg td da jam 11 lbh nak dekat 12)..kami di rumah masih setia menanti..x lama lepas tu telefon rumah bunyi.aku bangun..dengar suara pakngah..pakngah sedu.pakngah tanya "siapa yg ckp ni?kakak ke?"..aku kata ye.pakngah minta aku panggil kan makngah..aku pngl makngah.makngah pegang tangan aku..dan x lama lepas tu makngah smbk teresak2.."x abg,x abg,innalillah"..makin kuat makngah pegang aku.makngah letak tepon.makngah pelok aku..tokwan da selamat kembali kepada penciptaNYA..aku menangis dalam pelukan makngah..betol2 menanges dan sangat2 rasa kehilangan waktu tu..tok..!tok!..aku dengar suara tok dlm bilik.cepat2 aku seka airmata..aku masuk bilik.tok pandang aku.tok bangun dan terus cabut cincin perkahwinan tok dan tokwan, lalu tok terus simpan dalam laci meja solek.tok menanges..tok da hilang kekasih hati..peneman hidup tok selama 52 tahun telah pergi meninggalkan tok selamanya, yg abadi..dan kami hilang seorang tokwan yg sangat kami sayangi..suasana rumah diam.senyap.

pakngah bagitahu, saat tokwan disorong masuk ke unit kecemasan.itulah hembusan nafas terakhir tokwan..dlm ketenangan.dan tiada meronta2 kesakitan.dalam kedamaian..alhamdulillah.tokwan pergi setenang2 nya..tp tetap tokwan telah meninggalkan kami semua.

sebelum ambulans sampai rumah, aku ambil kunci kereta tokwan dalam laci meja solek.aku turun ke halaman bawah.dan aku hidupkan enjin kereta honda putih tokwan..dengan perlahan dan hati2 aku pandu kereta tokwan ke rumah tokwan yg disewa kpd makcik zah di belakang..masa tengah memandu ni 1001 kenangan berputar macam filem kat otak aku..terbayang aku saat aku pandu kereta tokwan ni, dan tokwan senyum melebar, cucu perempuan tokwan bawa tokwan jalan2 naek kereta dalam kampung..owh,indahnya hari itu.dan tokwan ketawa melihat aku memandu..tp itu da menjadi kenangan..dan aku parking kereta tokwan baek2.selepas itu,aku naek semula ke atas rumah dan mendapatkan tok.

x lama selepas itu, ambulans datang semula ke rumah membawa pulang jenazah tokwan yg kami sayangi..sebelum itu, aku dan makngah termasok semua yg ada (pakndak,makndak,maksu,makcik zah) kemas ruang tamu.kami angkat katil tokwan dan letakkan di ruang tamu.jenazah tokwan dibaringkan di atas katil saat akhir sebelum tokwan pergi.dan malam itu, kami membuat persiapan utk urusan pengebumian jenazah tokwan.abuya dan pakngah,berbincang dan menguruskan segalanya..tok memandang suami yg dicintai telah pergi buat selamanya.

kami minta tok baring dan berehat..tok turuti.tp x lama selepas tu,saat jam berdetik 4 pagi,tok bangun dan berjalan ke ruang tamu tempat kami duduk..tok duduk sebelah katil tokwan..dan tok teman jenazah tokwan..ada yg berada di ruang tamu membacakan yaasin..aku pula ligat menghubungi saudara-mara yg aku kenali utk memaklumkan pemergian tokwan.terutama pada adek2 tokwan yg tinggal di kuala lumpur sana.x dapat telefon, aku tinggalkan sms..sempat juga aku tinggal kan sms pd dia.."tokwan da pergi.al-fatihah"..

aku sedar satu perkara lagi ttg tokwan.malam tu,aku menghubungi sanak saudara berpandukan pada buku catatan arwah tokwan..tokwan semasa hayatnya sangat mengambil berat perihal saudara mara..segala nombor telefon dan alamat saudara mara semua tokwan catitkan dlm buku itu.malah, tokwan ada buku yg mencatitkan susur galur keturunan keluarga besar kami..aku semakin kagum dengan tokwan..tokwan mementingkan persaudaraan. (sekarang abuya pegang buku tokwan, dan abuya dalam usaha menyimpan data2 tersebut dalam soft copy supaya dpt dikongsi bersama dengan yg laen.abuya pernah tunjuk kan pada aku carta keluarga itu..jujur,aku pening dan masih mencari ruang carta keluarga kami sebab ahlinya cukup ramai)

esoknya, pagi jumaat. 22 ogos 2008..rumah tokwan mula dibanjiri manusia dari pelosok tempat.(dua orang cucu lelaki tokwan dewasa yg belajar - nazirul dan syafiq juga selamat tiba pagi itu setelah dihubungi pd malamnya dengan selamat utk sama2 menguruskan jenazah tokwan..cuma adek aku yg ke3,syazwan x dpt pulang sbb dia di kedah dan tiada siapa yg mampu utk mengambil dia pulang)..semua nya yg datang kenal tokwan.anak murid tokwan.kawan tokwan.anak angkat tokwan.saudara mara tokwan.teman seperjuangan tokwan..rumah penuh sampai ke bawah.walau pon sebenarnya rumah tokwan da mmg besar..tp tetap masih x cukup nak menampung kedatangan semua yg datang pd pagi itu..masing2 yg datang mengucapkan takziah pada keluarga kami.

saat tokwan dimandikan dan dikapankan..semuanya berjalan lancar dan tenang..semua anak2 dan cucu2 lelaki menguruskan sendiri jenazah tokwan..selembut2nya..sehinggalah saat2 sebelum kapan ditutup dan ahli keluarga diberi penghormatan terakhir utk mencium jenazah..hati aku sebak.sepanjang pagi aku kena jaga tok.aku sentiasa dekat tepi tok..tok senyum dan mengalir air matanya bila ada yg datang dan memeluk serta mengucapkan takziah.tok kata.."xpe,ini ujian kesabaran utk kita semua"..tok tenang dlm kesedihan.

kami semua tengok wajah tokwan buat kali terakhir dan selamanya..selepas ini x boleh tengok da..tokwan tenang.tokwan senyum..kelihatan seperti satu kelegaan di wajah tokwan.ujian tokwan di atas dunia telah tamat..semua yg ada syahdu melihat ketenangan wajah arwah tokwan dlm balutan kain kafannya..seorang demi seorang ahli keluarga cium dahi tokwan.sehinggalah tiba saatnya aku mencium dahi tokwan..suatu tika dahulu,tokwan lah yg akan pegang pipi dan dagu lalu menguncup lembut dahi aku..tapi hari itu,aku pegang dagu tokwan dan aku cium dahi dan kedua-dua belah pipi tokwan..sejuk..aku sebak lagi.aku tahan.

kemudiannya..solat jenazah diadakan di rumah juga..disebabkan orang yg dtng menziarahi terlalu ramai, solat jenazah dilaksanakan sebanyak 3 kali bagi memberi peluang utk semua nya.ada juga orang2 perempuan yg turut sama menjadi makmum solat jenazah utk tokwan..sungguh, tokwan memberi kenangan utk ramai orang..

masanya tiba..van yg membawa jenazah tokwan mula meninggalkan perkarangan rumah perlahan demi perlahan.dan saat itu hujan renyai2 yg penuh ketenangan mulai turun..seperti mengiringi pemergian tokwan..rata2 kaum lelaki yg ada ketika itu semua ikot sama ke kubur untuk mengebumikan..aku masih di rumah.di sisi tok..tok pegang jendela melihat jasad suami tercinta buat kali terakhir pergi buat selamanya.tok genggam erat tiang jendela dengan linangan air mata..separuh hatinya telah pergi.tok redha..tok x bising2,x melalak2,x meraung2..tok juga tenang..mungkin ini didikan tokwan untuk tok.tok pon baek..aku semakin kagum pada tokwan yg memimpin isterinya menjadi seorang yg redha.

dan inilah harinya..JUMAAT, 22 OGOS 2008..tokwan pegi meninggalkan dunia yg fana untuk selamanya..meninggalkan kami di atas dunia ini dengan segala bekalan ilmu yg telah disediakan sebelumnya..semoga ALLAH mencucuri rahmat dan kasih utk tokwan dan menempatkan tokwan kalangan golongan yg beriman dan soleh..ameenn.

sehingga berminggu2 tokwan pergi meninggalkan kami, aku masih x tahu siapa sebenarnya tokwan yg aku kenali..hinggalah makuda menghubungi dan meminta aku membaca artikel ini di internet.. (bukan unsur politik yg cuba aku kongsikan di sini, cuma sekadar berkongsi ketokohan tokwan yg aku kenali)..yg sebenarnya aku x tahu..tokwan sungguh punya ketokohan dan karisma beliau tersendiri dalam perjuangan kehidupannya.

aku sudah x mampu menules panjang..sebak yg ditanggung di dada setiap kali mengingatkan tokwan.ini yang mampu aku kongsikan..belum lg cerita arwah tokwan jamaluddin dan opah ramlah aku lagi..mereka juga insan2 yg istimewa dlm hidup aku..dan mereka pergi meninggalkan kenangan dlm hidup aku..yg abadi..sesungguhnya ya ALLAH..aku bersyukur padamu menganugerahkan insan2 sebaek mereka dalam hidup ku ini..alhamdulillah..ok.utk entry laen aku cerita pula ttg tokwan din dan opah ye..terima kasih kerana sudi membaca. :)







senyuman manis tokwan pergi bersama jasad tokwan di abadikan dlm bumi sana..tapi..kenangan dan ajaran bersama tokwan x akan pernah luput dan akan dikenang sentiasa..al-fatihah.

2 comments:

PiNkLaDy said...

cik kak.. xde link blog sy pon.

rAbiAtuL aDaWiyAh said...

sekarang sudah ada syg. :) maafi seh, ini blog baru dilahirkan.bnyk lg yg x lengkap..hehe..mekaceh sudi singgah.cik adek pon slalu singgah blog cik akak. *wink2*