Thursday, June 11, 2009

IBU DAN AYAH

ibu dan ayah..aku x pngl ibu dan ayah..aku pngl umi dan abuya.semua org pelik bile dengar abuya.. "abuya?".."abuya?".."eh abuya?"..hehe..iye abuya.abuya lah bapa ku..dan umi adalah ibu ku.aku x taw kenapa aku tules entry ni.mungkin sbb rase rindu di hati yg terlalu berat dan sarat dan da x tertanggung lagi agaknya pada kedua ibu bapa yg aku sayangi.

umi dan abuya..dua insan yg membawa aku ke 'dunia'..dua insan yg banyak 'mencorakkan' kehidupan aku atas dunia.dua insan yg bnyak membuka mata ku merenung alam..mereka insan yg tidak banyak berkata2..tp cukup dengan sepatah dua kata..membuatkan aku terkedu diam dan berfikir merenung alam. :)

umi adalah insan yg sgt istimewa..terlalu istimewa dlm hidup aku.x mungkin dpt di ganti olh sesiapa pon.walau dengan apa pun.ramai yg kate kami seiras..kdg2 ade yg kate mcm kakak dan adik (dan umi kegembiraan sbb itu bukti umi awet muda..hehe..umi sy mmg comel)..umi insan yg tabah..dan ketabahan umi bnyk mengajar aku.utk terus hidup..kadang2 aku berharap aku dpt jadi setabah umi dan lebih tabah lg dlm hidup ini.umi insan yg kuat semangat..walau diuji, umi x pernah mengalah..umi sabar..umi tekun..umi penyayang..aku tahu..setiap kata2 yg umi berikan, walau umi x kata "umi ckp ni sbb umi syg akak"..tp jauh dlm sudut hati umi, umi sgt syg pd ank tunggal perempuan nye ni.sbb tu umi sntiasa mahu aku waspada dgn kehidupan.dan satu lg umi pesan, biar kita ni miskin harta, tp jgn kita miskin ilmu..sbb ilmu harta plng berharga dlm dunia.yg mengangkat seseorang manusia.umi x pernah penat mendidik aku.segala mcm kata dan tips kehidupan disampaikan..dan plng best bila umi kasi petua anak dara..hehe..walau pon kdg2 aku cm ego x nk dgr, tp sbnr nya sgt2 berterima kasih dgn stiap kata2 umi.yg mana br terkesan dlm hidup aku bila da menginjak usia ni. :p

abuya..ayah aku.insan yg x bnyk berkata.cukup dengan diam dan lirikan mata membuatkan kami adek beradek faham seribu bahasa. :) abuya punya cara tersendiri mendidik anak2..abuya x pernah kata.. "jangan".."buat ni".."buat tu"...seingat aku x.cara abuya halus.dan membuatkan anak2 berfikir kenapa dan mengapa.. (ya, CCTS diperlukan dlm teknik pendidikan abuya..hehe..walaupon kdg2 aku x berfikir kritikal pon)..tp one thing yg aku blh ckp, aku berterima kasih pd abuya sbb mendidik aku dgn cara ni.sbb mungkin smpai bila2 aku x akan fikir dan x akan cari kenapa wajib aku pakai tudung, kenapa aku kena cakap berhemah dan sopan dgn org yg lebih tua dr aku, kenapa aku kena pastikan dapur dan rumah sentiasa, kenapa aku kena bantu umi menguruskan adek2..dan seribu satu lagi kisah.aku jarang punya kesempatan utk bersembang2 dgn abuya. mungkin sbb faktor tuntutan masa kerja abuya.tp aku tahu abuya syg aku.dan adek2..dan aku syg abuya.aku x pandai meluahkan kata2 syg, tp kejayaan dan membuatkan abuya bangga dengan anak perempuan abuya ni adalah bukti syg kami.selain menjadi org berguna.insyaALLAH (aku taw abuya pernah kecewa bila aku tolak satu offer dl, tp aku bersyukur sbb abuya sbnarnya sgt gembira bila aku terima offer smbng belajar ke aussie dan akan jd seorang guru..hehe..sbb susur galur kami berketerunan pendidik,dr moyang lg..walaupon abuya bukan seorang cikgu) :)

aku da x taw nak tules ape.nak mengungkap kan kasih syg pada kedua ibu bapa.setiap anak punya cara tersendiri melahirkan rasa sayang mereka.dan ini cara aku.meski tanpa kata2..tp aku dan mereka tahu, kami slng sayang menyayangi.terima kasih umi dan abuya ats segala perngorbanan dan kehidupan yg diberikan ini.akak gembira menjadi anak incik fakhruddin dan puan faridah. :)


p/s:umi abuya,akak akan usaha kumpul uang mahu pulang malaysia ini hujung tahun.akak mahu usaha sendiri.nnt kita pergi jalan2 ya.rindu sgt..last jumpa face-to-face was 10th february 2009 dkt klia.semoga ALLAH sntiasa merahmati kehidupan umi dan abuya.ameen..

No comments: