Friday, June 12, 2009

SUATU PAGI

pada suatu pagi, dgn suhu nya mencecah 7 celcius..aku menghadap laptop.tekan2 mouse dan papan laptop ni.dr satu blog ke satu blog aku baca.dr satu suratkhabar ke satu surat khabar yg laen aku baca.smpai akhernya aku baca blog diri sendiri.hehe..rasanya jauh langit dan bumi pengisian yg aku share kat sini..(sy budak br belajar)..

pada suatu pagi ini, aku teringat kan kenangan aku kat autumn gathering di newcastle bulan 4 dl.tu first pengalaman aku..travel interstate,travel mencari ilmu,travel yg menemukan aku ngan kawan2 br yg best2, dan akhernya travel aku yg membuka mata pada isu palestin.seriously, bnyk sgt yg aku x taw,yg aku dpt taw bila dtg sini.alhamdulillah ya ALLAH,memberikan aku peluang utk lbh mencintai saudara seiman ku di bumi ini.dan juga yg penting pada suatu pagi itu..aku dihadiahkan ukhuwah yg sgt best. :) nak diceritakan sorang2 kat sini smpai abes elektrik pon x akan abes.huhu..insyaALLAH ade mase aku akan wat entry ttg pngalaman mnarek aku dlm autumn gath ni..antara nya pengalaman deal ngn org non muslim ttg islam kat airport.subhanaallah.mmg menarik.nnt aku coretkan ya. :)

pada suatu pagi, aku teringat pd teman2.yg aku kenal dr kecik, da setengah besar dan bila da besar ni.hehe..mcm2 ragam,mcm2 keletah,mcm2 perangai..tp mereka rakan aku.aku sayang kawan2 aku.kawan diibarat seperti cerminan pd diri kita.kan?kawan2 yg bg kita sokongan, motivasi.kawan2 yg kita cari bila nak maen,kawan2 yg kita cari bila perlukan bahu utk menumpang buang air mata. ;p dan aku seronok dan bersyukur ada kawan2 yg dr pelbagai latarbelakang.ada yg gila2,alim sungguh2 (ni kalo setiap kali jumpa,hati asek terasa mcm kena basuh ngan klorox je..insaf)..separa betoi (ada time normal..hehe)..garang, kawan makan kawan pon ada.tp itu personaliti msg2..dan aku blh katakan aku bahagia.berkawan dgn mereka semua. :)

pada suatu pagi, aku berfikir..aku bakal menjadi pendidik.sudah sediakah aku?..memesong betol daripada cita2 yg aku aim sejak sekolah menengah dl.bila nak ceritakan semula, mmg panjang rasanya kenapa akhernya aku leh terjebak dlm bidang pendidikan ni.dl nak jadi dentist..bila da dapat offer, lepaskan begitu je..insyaALLAH ada yg terhikmah disebaliknya.dan jujurnya mmg hikmah2 itu da mula tersingkap satu persatu sekarang.dan aku semakin mencintai perguruan.aku ingat lagi, pengalaman pegi gathering, ade seorang sister ni nakal siket..suka nyakat2 aku.kata dia,aku mcm seorang cikgu..cara cakap,dan cara membawa diri.hehe..adakah?nak dijadikan cerita sepanjang program tu semua orang panggil aku 'cikgu'..sampai ada yg x tahu nama sebenar aku.hehe..btol la,pg tu aku sedar tugas seorang guru bukan nya ringan..guru menjadi role model dalam masyarakat.belum dpt surat sah perlantikan jawatan,orang da mula menilai keperibadian guru.berat tanggungjawab aku ini.

pada suatu pagi, aku termenung.banyak lagi kerja aku atas dunia yg x selesai. sedangkan kematian itu adalah pasti dan x akan menunggu kita.suatu pagi ini, aku baca blog seorang sahabat ttg pemergian seorang insan.berjujuran air mata aku baca, sbb perginya insan ini dlm iman.masyaALLAH..ada sedikit kejelesan di situ.semoga kita jua berpeluang terpilih utk pergi dlm keadaan yg mulia spt itu.nak tahu cerita lanjut.blh baca entry ini dan juga yang ini, dan ini..sungguh aku x kenal siapa dia.tp pemergian dia macam terkesan sangat.sebab dia saudara seiman aku.

suatu pagi ini,aku mula mengorak,mengatur langkah dan strategi..masa x harus dipersiakan lagi.segala bentuk usaha dan medium yg ada utk memperbaiki diri perlu dijelajahi dan dipelosori.semoga DIA sentiasa mengizinkan aku menjadi penghuni syurga firdausiNYA..moga kalian jua begitu.insyaALLAH...aku sambung lg entry ni suatu hari nnt.mungkin pada suatu malam pula. :D jaga diri dan jaga iman selalu.

No comments: