Sunday, August 7, 2011

RAHMAT ILAHI

Lokasi : Masjid Ar-Rahman, UM

Perkongsian dengan seorang teman membawa kepada penulisan entry ni.
(amaran : entry mungkin berbaur ayat lenggang lenggok! siap sedia bersama alat keselamatan)

"Ada orang tunggang terbalik solat sampai 100 rakaat satu malam. Dah confirm ke masuk syurga?" tanya seorang sahabat.

"What?!" (terkejut sebentar gaya AimanAzlan)

Sahabat mengulang soalan.

"Tinggi sangat soalan tu. Tapi betul juga soalannya. How do we actually determine if we are qualified enough to enter His jannah?"

"Benar tiada yang benar melainkan yang benar belaka. Belum tentu kita ni tunggang terbalik beratus rakaat dalam satu malam boleh masuk syurga. Andai saja.. andai saja saat itu hati kita terdetik rasa riak dan bongkak.. nauzubillah. astaghfirullah. Apa la akan jadi pada amalan kita tu semua ye?

Rugi la kita jika hanya faham bahawa masuk syurga tu hanya bergantung semata pada bilangan amalan kita. Salah tu, bukan itu semata-mata! Dah tu, orang yang tak berapa nak banyak belajar agama, amalan sekadar apa adanya, bila buat buku kira-kira baru dua tiga buah, tak boleh masuk syurga ke? Bukan begitu bukan?

....... Berfikir ........

Dan tak boleh juga kita nak kata sebab dah banyak sangat dosa beribu-ribu million juta-juta lemon kita tak layak dah masuk syurga. Tak betul juga konsep tu. Tu namanya syirik pada ketentuan Allah. Kan Allah dah kata mohonlah ampunan padaNya inshaallah nescaya akan diampunkan. Mudah-mudahan. Mohon benar dan sungguhnya dan berubahlah ke arah kebaikan."

Tuntasnya, masuk atau tidak kita ke dalam syurga yang dijanjikan indah buat hambaNya yang beriman dan bertaqwa atas rahmat Ilahi. Tidak berbaloi jika hidup hanya bersandarkan mengejar kepada masuk syurga semata (baca : fahami ayat ini dengan baik) jika tidak dikejarkan sekali rahmat Ilahi. Atas rahmatNya lah segala-galanya berlaku! Tak percaya? Cuba fikir dengan lebih mendalam. Terlalu banyak sangat rahmat Allah. Adakalanya sampai rasa tak cukup jari tangan kaki nak kira kan? Berkemungkinan juga helaian rambut pon belum tentu cukup nak kira satu-persatu rahmatNya.

Hidup ini tidak dijadikan sia-sia!

Itulah hidup kita. Banyak sangat rahmat Ilahi di sekeliling kita, pada segenap pepenjuru kehidupan kita. Tak Tipu Tak Tipu!

Pada detiknya, hati ini berdetik, Mashaallah Subhanaallah, sungguh kita tak akan pernah dapat menduga misteri ketetapan Ilahi. Dalam setiap misteri Ilahi, di situlah rahmat Ilahi yang tersembunyi!

Misteri yang indah. Yakin padaNya.

:)

“…Mohonlah ampun (istighfar) kepada Robbmu. Sesungguhnya dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta dan anak-anakmu,dan mengadakan untuknya kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai." (QS. Nuh:10-12)

Kata-kata boleh melukakan jiwa.
Kata-kata juga boleh menyembuhkan jiwa.

(Semoga saja diri ini belajar menuturkan kata yang dapat menyembuhkan jiwa dan mengurang beban fikiran inshaallah. usaha usaha usaha dalam membina syurga dunia sebagai persediaan ke syurga SANA ameen)

Ramadhan ni pon rahmat juga na! :)

No comments: