Sunday, October 21, 2012

PERMATA HATIKU (3)

Tergamam kelu lidah dan terbuntang mata. Berhamburan air mata. Rebah saya dalam pelukan suami.

Keputusan posting menempatkan saya di Bandar Kuala Lumpur. Jauh beribu kilometer daripada tempat kerja suami sekarang. Cukup sedih masa ni. Sensitif emosinya mungkin?

Tapi ibu mertua cukup positif. Ketawa Mama sambil berkata mujurlah Semenanjung lagi bukan Sabah Sarawak. Benar juga. Umi saya pon positif. Keduanya memujuk dan memberikan semangat dan dorongan.

Lalu bermulalah kehidupan saya di Bandar Kuala Lumpur berseorangan bersama permata hati di dalam rahim yang ketika itu sangat masih kecil lagi.

Tapi Allah itu Maha Pengasih. Tidak Dia tinggalkan saya seorang terbiar begitu saja. Pasti saya tidak mampu rasanya mengharungi ujianNya ini tanpa belas dan rahmatNya.

Allah letakkan saya di suatu tempat yang saya sudah boleh katakana agak familiar. Jadi tidak berapa timbul isu sesat.

Allah juga tempatkan saya di suatu tempat berteduh yang selesa buat saya merehatkan diri.
Allah juga tempatkan saya di waktu sekolah saya mengajar pada sesi petang, di mana bila pagi tika saya alah teruk dan lembik dapatlah saya berehat sebelum bekerja kemudiannya.

Dan tidak terkira kata sebenarnya banyak benar pertolongan Allah beri di saat Dia juga menghadirkan ujian berjauhan daripada suami ketika sarat mengandung. Nak disenaraikan sekarang tak terkira banyaknya. Alhamdulillah – hanya lafaz ini boleh saya ungkapkan setiap kali muhasabah.

Kerap juga saya muhasabah, mencari suntikan semangat ibrah daripada kisah Maryam dan Siti Hajar. Dalam ketaatan mereka pada perintah Allah SWT. Dalam keredhaan Siti Hajar mencari redha Allah melalui redha suami. Dalam kepatuhan Maryam. Sedikit sebanyak Allah bukakan mata saya.

Ada masa saya rebah terkulai rasa sangat tak berdaya. Saya pohon benar pada Allah berikan kekuatan untuk saya harungi ujian ini.

Tapi hingga hari ini saya kurang pasti samada saya lulus atau tidak ujian Allah beri ini.

Doanya moga saya belajar menjadi seseorang yang baru melalui laluan ini.

InshaAllah.

[Bersambung …]

No comments: