Sunday, October 21, 2012

PERMATA HATIKU (1)

Serasa macam dah berkurun abad tak menulis dekat blog usang ni. Terpanggil pula nak berkongsi kisah permata hatiku. Tapi semacamnya akan bersambung – sambung bergantung kepada kadar kenyenyakan tidur permata hatiku. Terbangun dia atau penat sudah Umi menulis maka kita sambung cerita di episode seterusnya ya. Macam la ramai orang nak baca pon. Hehe..

Sejak mendirikan rumahtangga bersama cinta hati, terasa seolah begitu pantas masa berlalu ditambah pula dengan amanah yang diberi oleh Allah di saat usia perkahwinan kami baru saja menginjak ke angka satu bulan. Kata orang tua, saya bunting pelamin namanya. Alhamdulillah rasa kesyukuran kami panjangkan ke hadrat Ilahi … tapi masih boleh ingat lagi hari saya buat sendiri pregnancy test. Masa tu saya duduk berasingan dengan suami yang bekerja. Pagi tu suami sms dan beri keizinan untuk saya buat ujian kehamilan tanpanya. Saya akur meski masa tu berteka – teki dengan keadaan kesihatan diri kerana beranggapan saya hanyalah penat. Dicapai alat tersebut dan hasilnya …

Terketar – ketar badan saya dibuatnya melihatkan dua garisan di alat pregnancy test tu.

Sah!

Sudah Allah tiupkan amanah ke dalam rahim kecil ku ini. Amanah membawa seorang lagi khalifah Allah ke atas muka bumi ini.

Perasaan? Ada gembira dan ada gementar. Saya tak tahu mana yang menguasai masa tu. Yang saya ingat saya duduk di tepi masjid sebab cari line telefon dan hubungi suami di sana untuk maklumkan. Sambil itu berlinangan air mata.

Kami sepakat untuk merahsiakan terlebih dahulu perkara ini sehingga saya bertemu doktor dan mendapatkan kepastian yang sahih daripada pakar. Masa ni tiada apa yang pelik dengan keadaan diri saya kecuali badan merasa sangat letih dan acap mahu tidur saja. Orang kedua yang saya maklumkan berita ini adalah Maryam, sahabat baik saya. Tergelak kecil dia dan teruja sambil berkongsi kata – kata janji Allah buat para ibu mengandung. Sejuk hati saya dan reda kembali perasaan gementar sebentar tadi.

Kehidupan diteruskan seperti biasa tanpa sesiapa tahu hingga saat usia kandungan sudah pon hampir mencecah ke angka sebulan lebih bila alahan loya dan muntah saya jadi semakin teruk.

[Bersambung … ]

No comments: