Sunday, October 21, 2012

PERMATA HATIKU (4)

Masa berlalu begitu pantas.

Rutin suami sekali dalam sebulan datang menziarah saya sudah menjadi begitu sebati dalam kehidupan kami.

Pada saya pula, setiap kali suami pulang dan akan kembali, setiap kali itulah saya akan buat count down dalam organizer. Setiap kali itulah saya belajar, semangat saya, kekuatan saya datangnya daripada Allah. Bab ni susah saya nak elaborate sebenarnya.

Cuma ada sesuatu yang menjadi pegangan saya. Sesukar mana sekali pon saya rasakan apa yang saya hadapi, saya pasti ada orang lain yang lebih teruk situasinya daripada saya. Itu sahaja.

Pejam celik pejam celik, sudah hampir 9 bulan kami lalui rintangan ini bersama. Wang ringgit, tenaga dan masa sudah tidak terhitung banyaknya.

Dan hinggalah pada medical check up saya pada minggu ke 38, Allah uji sekali lagi.

Doktor baru dapat mengesan saya ada GDM. Selepas dibuat BSP Alhamdulillah saya hanya perlu diet control dan tidak perlu diberi suntikan insulin. Komplikasi kepada GDM ni ada beberapa. Saya nak cerita dekat sini pon tak berapa pandai tapi salah satu komplikasi yang doktor khuatir terjadi kepada saya adalah bayi besar dan saya tidak boleh bersalin normal. Malah, saya mesti bersalin pada tarikh EDD yang dikira. Sekiranya tiada tanda bersalin, doktor akan induce dan paksa bersalin.

Perasaan?

Saya speechless. Saya berseorangan ketika itu. Saya ketawa dan bernada ceria ketika mengkhabarkan pada suami melalui telefon. Kerana saya tidak mahu dia risau. Dengan keluarga lagilah saya buat muka tidak risau langsung. Hakikatnya, Allah lah yang beri saya kekuatan. Saya benar – benar berpegang pada pertolongan Allah agar dipermudahkan segala urusan kerana Dia Maha Memudahkan segala sesuatu yang terjadi.

Pulang beraya, saya seperti biasa. Saya makan dan bergurau dengan sanak saudara. Ramai yang tegur perut saya yang kelihatan tersangat besar. Ada yang tanya kembar ke? Saya ketawa. Tak lahhhh saya jawab. Tanpa mereka tahu kisah sebenar.

Habis cuti raya, suami terpaksa pulang bekerja kembali. Saya tinggal dengan Umi Abuya. Buat cuti sendiri. Hehe. Yang ni malas nak cerita panjang.

Masa lepas cuti raya ni, ada lebih kurang seminggu sebelum tarikh EDD saya.

Sepanjang beberapa hari tu, saya perlu buat regular check up disebabkan masalah saya dan dipantau oleh doktor.

Hinggalah pada hari Selasa, saya rasa perut sangat memulas. Rasa tidak senang duduk dibuatnya kali ini. Ulang alik saya ke kamar kecil. Sangkaan saya mungkin sebab saya salah makan kuih raya atau apa – apa lauk. Mungkin. Tapi saya tidak bagitahu apa – apa pada Umi.

Keadaan ni berterusan sampai jam 2 pagi. Hingga pada visit terakhir ke kamar kecil dan lega melunaskan urusan, saya dikejutkan dengan sesuatu.

[Bersambung … ]

No comments: