Sunday, October 21, 2012

PERMATA HATIKU (7)

Agaknya kesan ubat tahan sakit sudah habis. Saya request untuk suntikan kedua tapi tidak dibenarkan sebab belum cukup tempoh untuk dos seterusnya.

Allah. Allah. Allah.

Jam sudah 6 lebih dan rasa sakit sudah memuncak.

Nurse yang memeriksa saya maklumkan pada doktor bahawasanya kontraksi saya agak kuat.

Laluan bukaan diperiksa. Baru 7 cm. Belum boleh meneran.

Beberapa minit kemudian, sudah 8 cm. Sakit makin memuncak. Dan kemudian bukaan sudah 9 cm.

Saya diarahkan meneran. Saya clueless!

Teran yang bagaimana?

Tangan kiri pegang alat menyedut gas, tangan kanan pegang katil. Saya teran sekuat hati. Tiada hasil.

Doktor, staff nurse dan nurse pelatih yang ada semuanya bukan beragama Islam.

Saya terpaksa bergantung pada diri sendiri untuk ingatkan segala zikir yang ada. Saya baca doa Nabi Yunus berulang kali. Saya mengucap dan saya bertakbir! Hanya itu kekuatan yang saya ada masa itu.

Kemudian, daripada pandangan tepi tingkap saya dengar laungan azan Maghrib. Saya dengar “Allahuakbar Allahuakbar” dan seterusnya.

Saya rasa kuat, saya teran sekuatnya. Terbayang wajah suami menunaikan solat dan khusyuknya dia membacakan doa. Teringat kata sahabat “Selamat melahirkan khalifah Allah di muka bumi” dan seorang lagi “Selamat menikmati saat indah dimana semua dosa dihapuskan.”

Saya kena kuat!

Saya teran sehabis mungkin dalam keadaan tidak cukup rehat dan makan sebelumnya.

7.47 pm.

Tangisan bayi. Saya laung sekuatnya “Subhanaallah Alhamdulillah Allahuakbar!”

Zuriat saya diletakkan di atas dada saya.

Lega. Syukur. Hanya itu. Alhamdulillah.

No comments: