Tuesday, June 30, 2009

BISIK HATI

tiada satu pun yang sempurna atas muka bumi ini..dari sebesar2 gunung, seluas2 lautan, setinggi2 langit hinggalah sekecil2 zarah kuman..begitu juga manusia.aku jua manusia.x pernah lepas daripada kelalaian dan melakukan kesilapan.adakala apa yg aku pandang itu sudah cukup molek, tp sbnrnya blom molek benor.akhirnya terjadilah suatu yang dinamakan penyesalan.tp x boleh nak menyesal, sbb itulah caranya ALLAH mengajar kita utk lebih teliti dan peka dalam memandang kehidupan ini..tiap kali hati rasa berat dan terduga dengan ujian NYA..sering sj ayat2 ni yg akan jadi pendamping setia.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat pahala dari kebajikan yang dikerjakan dan dia mendapat siksa dari kejahatan yg diperbuatnya."
(al-baqarah: 286)

"Boleh jadi kamu menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(al-baqarah: 216)

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesunggunya bersama kesulitan ada kemudahan."
(al-insyirah: 5&6)


semoga ayat2 ini sedikit sebanyak dapat membantu rakan2 ku yg buntu. adakala aku sendiri lupa.tp aku ada kawan2 yg mengingatkan aku dengan ayat2 ini.alhamdulillah ya ALLAH dalam tiap kesenangan dan kesusahan ku..mudahkan kehidupan kami semua.ameen. ;)

1 comment:

Ilyas Syafiq bin Darul Ridzuan said...

insyaAllah moga ada ketabahan buatmu...ilyas percaya biat dapat jaga diri di negeri org...every trial has its reward...percaya pada janji Allah....

Jagalah hubunganmu dengan Allah nescaya Allah menjagamu...